شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
دبیرکل هلال‌احمر در اختتامیه کارگاه تخصصی- آموزشی برنامه 5‌ساله هلال:
آسیب جدی برنامه‌ریزی، مقاومت در برابر تغییر است

شهروند| دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با برشمردن اسناد و ملزوماتی که در نظام برنامه پنج‌ساله جمعیت باید در نظر گرفته شود، تأکید کرد: مانع و آسیب جدی برنامه‌ریزی، مقاومت در برابر تغییر است که برای اجرای برنامه، لازم است اهداف را شاخص‌گذاری کنیم و با ارایه ارقام واقعی، بتوانیم آن را عملیاتی کنیم و در این راه مهم، همدلی و همزبانی همه ارکان جمعیت ضرورت دارد. مهندس علی‌اصغر احمدی در اختتامیه کارگاه آموزشی- تخصصی برنامه پنج‌ساله راهبردی جمعیت هلال‌احمر سخنان خود را با این سوال آغاز کرد که برداشت ما در جمعیت هلال‌احمر از برنامه چیست و چه چیزی را می‌خواهیم در 5‌سال آینده دنبال کنیم. احمدی با اشاره به این‌که در جمعیت هلال‌احمر اخیرا سندی با عنوان سند راهبردی 10ساله که هلال‌احمر را هدایت می‌کند، تهیه شده است، اظهار کرد: سند راهبردی، طرحی تفصیلی است برای هلال‌احمر که ببینیم جمعیت هلال‌احمر را به کجا می‌خواهیم هدایت کنیم. وی در ادامه در توضیح رشد و توسعه در نظام برنامه نیز تصریح کرد: ضروری است که آیتم‌های برنامه را از منظر رشد و توسعه مدنظر داشته باشیم و بدانیم در آینده کجا به رشد و کجا  به توسعه می‌خواهیم بپردازیم.
ضرورت توجه به سیاست‌های کلان جمعیت
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به اسناد بالادستی جمعیت هلال‌احمر که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر فعالیت‌های جمعیت تاثیرگذار است و لازم است در نظام برنامه مدنظر قرار گیرد و با هدف قرار دادن آنها برنامه‌ریزی لازم انجام شود، نخستین سند بالادستی هلال‌احمر را سیاست‌های کلان جمعیت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، عنوان کرد. مهندس احمدی قانون اساسی، اساسنامه جمعیت و قوانین عادی و موضوعه را به‌عنوان دومین و سومین سند بالادستی عنوان و خاطرنشان کرد: اساسنامه و تمامی قوانینی که در مجلس تصویب و به هلال‌احمر مربوط می‌شود، سند بالادستی به حساب می‌آید و باید در برنامه در نظر گرفته شود. وی مصوبات شورایعالی، برنامه‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر و سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی را از دیگر اسنادی برشمرد که جزو اسناد بالادستی جمعیت محسوب می‌شود که باید در محدوده برنامه قرار گیرد. احمدی به اسناد بالادستی بین‌المللی ازجمله اسناد فدراسیون و نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نیز اشاره و تأکید کرد: این اسناد تا جایی که با قوانین و ارزش‌های کشور ما در تضاد نباشد باید به‌عنوان سند بالادستی مورد توجه قرار گیرد، چراکه کشورها به لحاظ فرهنگی، به لحاظ توان مالی و به‌طورکلی از نظر عملکرد با هم متفاوتند و ما نمی‌توانیم نسخه یکسان برای تمام کشورها بپیچیم؛ به‌طور مثال در ایران هلال‌احمر وظیفه امداد و نجات را به عهده دارد اما در کشورهای اروپایی این وظیفه برعهده جمعیت‌های ملی نیست.
عملیاتی شدن برنامه‌ها
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در ادامه، مانع و آسیب جدی برنامه‌ریزی و اجرای برنامه را مقاومت در برابر تغییر عنوان و تأکید کرد: برای قابل اجرا بودن برنامه، لازم است اهداف را به شکل شعاری عددگذاری نکرده و ارقام واقعی بدهیم که بتوانیم آن را عملیاتی کنیم. مهندس احمدی همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد:   یکی از آیتم‌های مورد نظر رهبری، چابک بودن هلال‌احمر است که باید شاخص‌گذاری شود. حضور ما در حوادث چند دقیقه است؟ چطور می‌خواهیم زمان طلایی حضور در صحنه حادثه را به کمتر از 8 دقیقه برسانیم؛ این نیاز به تعریف دارد. ساختار، تجهیزات، ابزار و ... را باید در برنامه مورد توجه قرار دهیم.
تدوین برنامه جمعیت در دو سطح کلان و استانی
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به دیگر مواردی که باید در نظام برنامه مورد توجه باشد ازجمله ورود به مبحث آسیب‌های اجتماعی و اهداف کمی و کیفی آن، طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و ...، «ان‌جی‌او»‌های مرتبط با هلال‌احمر، اقتصاد مقاومتی و... نیز اشاره و تأکید کرد:   تمامی حوزه‌ها باید شاخص‌گذاری شود و مشخص کنیم که از کجا می‌خواهیم به کجا برسیم و با تعیین شاخص، هدف‌گذاری کرده و راهکار بدهیم. مهندس احمدی در پایان همچنین اظهار کرد: برنامه پنج‌ساله هلال‌احمر دارای دو سطح کلان و برش استانی خواهد بود و هر استان علاوه بر اشتراک در اصول برنامه، باید بر پایه جذابیت‌ها، استعداد، مزیت‌ها و آمایش سرزمین هر استان، برنامه‌ای مختص خود داشته باشد.
ذات امداد و نجات، واکنش سریع است
مهندس علی‌اصغر احمدی همچنین در مراسم تکریم و معارفه معاون سابق و سرپرست جدید معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت با تقدیر از زحمات سه‌ساله معاون سابق بهداشت، درمان و توانبخشی گفت: دکتر رئیس‌کرمی دارای سجایای اخلاقی برجسته و بزرگ‌منشانه است که دلسوزانه خود را وقف کار در هلال‌احمر کرده و هر آنچه در توان داشت، خالصانه برای خدمت به مردم و انسان‌های نیازمند  در طبق اخلاص گذاشت. وی همچنین با تبریک به دکتر صفاریه به‌عنوان سرپرست جدید معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی گفت: باید فعالیت‌های خوب گذشته را با قوت دنبال و ماموریت‌های هر حوزه را در جای خود محقق کرد. در این زمینه یکی از وظایف اصلی، تجمیع ماموریت‌های دارو و درمان در هلال‌احمر است. مهندس احمدی با اشاره به این‌که هلال‌احمر نباید جای هیچ دستگاه و سازمانی کار کند، تأکید کرد: اگر هلال‌احمر مشغول امور روزمره جامعه باشد، هنگام حادثه نمی‌تواند خدمات خوبی ارایه دهد؛ ضمن این‌که این نهاد مردمی کمک دولت و سایر دستگاه‌هاست و به‌جای آنها نیست.دکتر سیدرضا رئیس‌کرمی هم با تقدیر از همه همکاران خود در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی بابت همراهی و همگامی برای خدمت بهتر به هموطنان، گفت: به‌عنوان داوطلب جمعیت هلال‌احمر، همواره در خدمت این نهاد مردمی مانده و به همکاری خود ادامه خواهم داد. دکتر حسن صفاریه، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر هم در این مراسم با اشاره به این‌که  کرامت نیروی انسانی در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد، عنوان کرد: به‌علاوه ارتقای سطح علمی و مهارت‌های نیروی انسانی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و این مهم به دوره زمانی درازمدت نیاز دارد.وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از توان و تجربه بازنشستگان در چارچوب قانون گفت: همچنین تعامل مناسب با وزارت بهداشت و درمان از دیگر مواردی است که باید به آنها توجه کرد.


تعداد بازدید :  97