شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
کلاف سردرگم سربازهای فوتبال ایران
سهمیه‌بندی بازیکنان برای حضور در تیم‌های نظامی
شهبازی در گفت‌وگو با «شهروند»: پایان زمان نقل‌وانتقالات مشکلی ایجاد نمی‌کند

گروه ورزش| مسأله کارت‌های معافیت مشکل‌دار برخی از بازیکنان لیگ برتری که چند هفته یک بار به تعداد آنها اضافه می‌شود، از ابتدای فصل تاکنون یکی از سوژه‌های اصلی فوتبال ایران بوده و حالا با اضافه شدن نام برخی از بازیکنان مطرح که ملی‌پوش هم هستند، این مسأله کمی پیچیده شده و شاید این بازیکنان اولین فوتبالیست‌هایی در سال‌های اخیر باشند که مجبورند به خدمت سربازی بروند و حتی در تیم‌های نظامی نیز جایی برای آنها نیست. این موضوع با اعلام خبر محرومیت این بازیکنان از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بیشتر به واقیت نزدیک شده است.
سرنوشت بازیکنان همچنان در ابهام
با پایان فصل نقل‌وانتقالات لیگ دسته اول که تا چند روز دیگر شاهد آغاز بازی‌های تیم‌های مختلف در این سری مسابقات هستیم و عدم ارایه مجوز از سوی سازمان لیگ به بازیکنانی که کارت معافیتشان باطل شده برای بازی در تیم‌های خود تا پایان نیم‌فصل سرنوشت 25 بازیکنی که حالا مشمول به حساب می‌آیند، همچنان مشخص نیست.  با توجه به این‌که این بازیکنان باید دوره آموزشی 2ماهه را سپری کرده و سپس می‌توانند به تیم‌های نظامی بپیوندند، شاید بتوانند برای نقل و انتقالات نیم‌فصل راهی 2 تیم نظامی لیگ برتر یعنی ملوان و تراکتورسازی شوند. سردار کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح دراین‌باره می‌گوید: «این بازیکنان سرباز هستند و ما کاری نداریم که می‌خواهند به تیم نظامی بروند یا نه. هنوز هم چیزی دراین‌باره مشخص نشده است. از طرفی زمان اعزام‌های ما هنوز فرانرسیده و طبق اصول خودمان عمل می‌کنیم. از نظر ما اینها سرباز هستند و باید در زمان مقرر خدمت سربازی‌شان را پشت‌سر بگذارند. حال این‌که نقل و انتقالات فدراسیون چه زمانی است، به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند.»
برگ برنده تراکتور
با این‌که سازمان نظام وظیفه اعلام کرده تیم‌های نظامی حق عقد قرارداد مالی با بازیکنان سرباز را ندارند اما به گفته مسئولان سایر تیم‌ها این اتفاق همچنان در تراکتورسازی رخ می‌دهد و به همین دلیل است که آنها شانس بیشتری برای جذب چند بازیکن مطرح لیست معافیت‌های باطل‌شده را دارند. جمشید نظمی، مدیرعامل تراکتورسازی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید:  «هنوز سرباز شدن این بازیکنان برای ما محرز نشده و از سوی فدراسیون نیز به ما اعلام نشده که می‌توانید این بازیکنان را جذب کنید. ضمن این‌که تیم ما هم‌اکنون در صدر جدول است و فعلا نیازی به بازیکن جدید نداریم. در هر صورت لیست ما 2 جای خالی دارد و اگر طبق قانون می‌توانستیم این بازیکنان را به‌عنوان سرباز جذب کنیم، آن وقت طبق نظر کادرفنی شاید اقدامی انجام دهیم.»
بازیکنان سرباز سهمیه‌بندی می‌شوند؟
طبق شنیده‌ها فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که به‌شدت پیگیر کار این بازیکنان هستند، برای این‌که این بازیکنان ضربه نخورند، قصد دارند به نوعی آنها را به باشگاه‌های نظامی تحمیل کنند.  این کار با مذاکره‌ای که فدراسیون با برخی باشگاه‌ها انجام داده، استارت خورده است و به نظر می‌رسد خیلی زود آنها دوباره تیم‌دار خواهند شد. البته این اقدام فدراسیون که اصلا حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد، شاید حاشیه‌هایی را ایجاد کند و بر سر چند بازیکن مطرح میان باشگاه‌ها اختلاف رخ دهد.
ساز مخالف کمیته انضباطی
درحالی‌که سازمان لیگ برای حل‌وفصل مسأله بازیکنانی که کارت معافیتشان باطل شده، نهایت تلاش خود را می‌کند، به نظر کمیته انضباطی فدراسیون ساز مخالفی می‌زند و از محرومیت احتمالی این بازیکنان خبر می‌دهد. اسماعیل حسن‌زاده دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «هنوز دقیقا جزییات پرونده بازیکنانی را که کارت معافیتشان باطل شده، نمی‌دانیم زیرا به‌تازگی این موضوع از نظام وظیفه به فدراسیون رسیده است اما اگر ثابت شود که خود این بازیکنان از تخلف صورت‌گرفته و ارایه مدارک جعلی‌شان به فدراسیون برای بازی در لیگ برتر آگاه بوده‌اند، قطعا با محرومیت روبه‌رو می‌شوند. طی روزهای آینده دراین‌باره تصمیم‌گیری می‌کنیم.»
وقتی تیم‌های لیگ یکی متضرر می‌شوند!
به نظر می‌رسد در صورت عدم موافقت با حضور این بازیکنان در لیگ برتر و عدم علاقه باشگاه‌های ملوان و تراکتورسازی در نیم‌فصل، مقصد بازیکنانی همچون ماهینی، حمودی، عشوری، افشین و... رقابت‌های لیگ دسته اول باشد. با این حال علی‌اصغر کلانتری، سرمربی فجرسپاسی، یکی از تیم‌های نظامی لیگ دسته اول معتقد است این تیم از جذب بازیکنان سرباز سودی نمی‌برد و به «شهروند» می‌گوید:  «اگر طبق قانون این بازیکنان سرباز اعلام شوند و دوره آموزشی خود را سپری کنند، ما می‌توانیم آنها را جذب کنیم اما شاید به دلیل این‌که لیگ دسته اول فقط 6، 7 ماه به طول می‌انجامد و این بازیکنان در بهترین حالت 3ماه دیگر می‌توانند به ما اضافه شوند، جذب آنها برای ما سودی نداشته باشد. با این حال فدراسیون به دنبال سهمیه‌بندی این بازیکنان برای تیم‌های نظامی است و شاید چند نفر از آنها را به ما بدهند.  ما هم برای این‌که این بازیکنان نابود نشوند، آنها را می‌پذیریم و این آمادگی را داریم حداقل آنها کنار تیم ما باشند.»
شهبازی: با مجوز هیأت‌رئیسه، نقل و انتقال در هر زمانی امکان‌پذیر است
مصطفی شهبازی، مسئول نقل و انتقالات سازمان لیگ برتر در رابطه با وضع بازیکنان سرباز با توجه به پایان فصل نقل و انتقالات به «شهروند» می‌گوید: «چند روز قبل نقل و انتقالات لیگ دسته اول هم به پایان رسید و فعلا هیچ باشگاهی نمی‌تواند بازیکن جذب کند. از طرفی بازیکنان سرباز باید طبق قانون ابتدا دوره آموزشی خود را بگذرانند و سپس به تیم‌های نظامی بپیوندند.  البته در صورتی که دوره آموزشی این بازیکنان خارج از فصل نقل و انتقالات به پایان برسد، آنها می‌توانند با مجوز هیأت‌رئیسه سازمان لیگ راهی باشگاه‌های نظامی شوند. اگر آنها در همین ماه به دوره 2ماهه آموزشی بروند، احتمالا به نقل و انتقالات نیم‌فصل لیگ برتر که از 9 آذر آغاز می‌شود، می‌رسند.»


تعداد بازدید :  153