شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تاکید وزیران ‌خارجه ایران و روسیه بر ادامه مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5
وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار و بر ادامه مذاکرات هسته‌ای تهران با گروه 1+5 تأکید کردند. به گزارش ایرنا مرور روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ١+٥ و همچنین رایزنی و تبادل‌نظر پیرامون اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که در آستاراخان روسیه برگزار می‌شود از دیگر موارد گفت‌و‌گو میان محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف بود.  وزیر امور خارجه همراه با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری از نیویورک راهی آستاراخان روسیه می‌شود تا در اجلاس روسای جمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کنند.

دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت برنامه‌ هسته‌ای
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است ضمن دیدار با یکدیگر در کاخ سفید درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.  به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است روز چهارشنبه با رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند. برنامه‌ هسته‌ای ایران و مذاکرات صلح فلسطین از محورهای گفت‌وگوی اوباما و نتانیاهو خواهد بود. نتانیاهو همچنین قرار است روز سه‌شنبه با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل دیدار کند.

در مصاحبه با بلومبرگ
لاوروف:  توافق هسته‌ای تا ۹۵‌درصد صورت گرفته است
وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت:  طرفین در مذاکرات هسته‌ای تا ۹۵‌درصد به توافق رسیده‌اند اما هنوز دو ـ سه موضوع دشوار باقی مانده است.
به گزارش فارس، سرگئی لاوروف که با شبکه «بلومبرگ» مصاحبه می‌کرد، با بیان این‌که مذاکرات در جهت درستی حرکت می‌کند، گفت: «ما امیدواریم در همین جهت‌گیری به سمت جلو حرکت کنیم. براساس اسنادی که در جریان مذاکرات تهیه شده، حدود 95‌درصد توافقنامه نهایی مورد توافق همه طرفین قرار دارد.  ولی 5‌درصد باقی مانده «شیطان خانه کرده است» و 2 الی 3 مسأله باقی مانده که بسیار پیچیده شده است.»  وی افزود:  «مسائل باقی مانده دشوار هستند، ولی قابل حل‌وفصل خواهند بود.  دشواری کار در اراده سیاسی و سازش از سوی هر دوطرف است.»  لاوروف با یادآوری این‌که روسیه به همراه چین فرمولی را پیشنهاد کرده‌اند که می‌توانند در این‌خصوص مفید واقع شوند، گفت:  «در حال حاضر رایزنی‌ها در این رابطه ادامه دارد  تا 24دسامبر (سوم آذرماه) هنوز چندماهی فرصت است و من همچنان خوشبینی محتاطانه خود را در مورد روند مذاکرات حفظ کرده‌ام.»  

واکنش ایران به اظهارات وزیر خارجه امارات در سازمان ملل درباره جزایر سه‌گانه
نماینده کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل در واکنش به ادعاهای تکراری وزیر خارجه امارات در این سازمان، بار دیگر بر حق حاکمیت سرزمینی ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ تأکید کرد و سخنان این مقام اماراتی درباره این جزایر را مصداق دخالت در امور داخلی ایران دانست. به گزارش ایرنا، وزیر خارجه امارات در سخنرانی روز شنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با اشاره به جزایر سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران نسبت به برافراشتن پرچم کشورمان در جزیره ابوموسی اعتراض کرد.
شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان» همچنین درخواست کرد که اختلاف دو کشور در دیوان دادگستری بین‌المللی حل‌وفصل شود. نماینده جمهوری اسلامی ایران در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در پاسخ به این ادعاها، بر حق حاکمیت سرزمینی ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ تأکید کرد. وی این سه جزیره را جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت:  اظهارات وزیرخارجه امارات درباره جزایر سه‌گانه مصداق دخالت در امور داخلی ایران است. وی همچنین به سیاست حسن همجواری جمهوری اسلامی ایران با تمام کشورهای منطقه ازجمله امارات متحده عربی اشاره و مقام‌های این کشور را دعوت کرد تا سوءتفاهم‌های موجود در این خصوص را از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه حل‌وفصل کنند.


تعداد بازدید :  174