شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
180‌میلیارد دلار از خاورمیانه در اروپا سرمایه‌گذاری می‌شود
هجوم خاورمیانه‌ای‌ها به بازار املاک اروپا
انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بازارهای کلیدی هدف هستند 20 میلیارد دلار خرید املاک در 2 سال توسط خاورمیانه‌ای‌ها

گروه اقتصادی شهروند| درشرایطی که تبلیغات گسترده خرید و فروش املاک خارجی در ایران هم روند فزاینده‌ای یافته است، خبر می‌رسد که این پدیده نه‌تنها در ایران که در کل خاورمیانه درحال وقوع است. براساس اعلام شرکت CBRE که یک شرکت مشاوره املاک جهانی است این موضوع رخ داده و هم‌اینک سرمایه انبوهی از مردم خاورمیانه به سمت املاک اروپایی هدایت شده است. این موضوع که به بهبود ضعف‌های اقتصادی این قاره درحال کمک است، هشدارهایی را هم نشان داده و معلوم می‌کند که مردم خاورمیانه به دنبال کیفیت زندگی به سمت اروپا متمایل شده‌اند.
CBRE که در همکاری با مرکز مالی بین‌المللی دوبی اجلاس سرمایه‌گذاری جهانی 2014 را در دوبی برگزار کرده، گزارش داده که دهه آینده این روند تشدید هم خواهد شد. این بنیاد پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاران خاورمیانه طی 10‌سال آتی، بیش از 180‌میلیارد دلار در بازارهای املاک (خارج از منطقه خود) سرمایه‌گذاری کنند.
منابع دولتی در چشم‌انداز بازار املاک
براساس گزارش روزنامه «سعودی گازت»، افزایش چشمگیر جریان سرمایه خاورمیانه به بازارهای جهانی از عدم همخوانی خارق‌العاده میان فقدان بخش مسکن سازمان‌یافته در بازارهای داخلی و قدرت پرداخت زیاد در منطقه سرچشمه می‌گیرد.
 نیک مک لین مدیرعامل CBRE در بخش خاورمیانه درخصوص این موضوع می‌گوید: از زمان بحران مالی، SWFهای (صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی) خاورمیانه به یکی از منابع مهم سرمایه در چشم‌انداز بازار املاک تبدیل شده‌اند. میزان تقاضای این سازمان‌ها طی چند‌ سال گذشته به منبعی از جریان مالی برای بسیاری از بازارهای املاک تکامل یافته در سراسر جهان تبدیل شده است.
اروپا هدف ترجیحی 80‌درصد از سرمایه‌گذاری 180‌میلیارد دلاری (145‌میلیارد دلار) است. حدود 85‌میلیارد دلار سرمایه وارد املاک انگلیس و 60‌میلیارد دلار در قاره اروپا سرازیر خواهد شد. فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، از بازارهای هدف کلیدی هستند.
فرهنگ سرمایه‌گذاری خاورمیانه‌ای در اروپا
براساس تحلیل‌های صورت‌گرفته درباره این تغییر رویکرد خاورمیانه‌ای‌ها و اروپایی‌ها (در دادن اجازه خرید) کارشناسان این حوزه به فرهنگ خاورمیانه‌ای پس‌انداز در حوزه مسکن اشاره دارند که درحال رسوخ به اروپاست. تحلیلگران می‌گویند که بسیاری از سرمایه اهل خاورمیانه، با استراتژی «خرید و حفظ» در حوزه مسکن کشورهایشان به کار می‌رفته است که در نتیجه آن فرصت‌های معامله کمتری باقی می‌ماند و بر تقاضای بی‌پاسخ بخش افزوده می‌شد. اما هم‌اکنون در کنار این موارد، افزایش اعتماد به بازارهای جهانی و نیاز برای متنوع‌سازی، سبب شده سرمایه‌گذاری در سطح جهانی به طرز قدرتمندی رشد کند.  بر پایه این گزارش‌ها، این روند همچنان ادامه خواهد داشت و منابع جدید سرمایه از خاورمیانه (به‌خصوص از عربستان‌ سعودی) طی دوسال آتی وارد بازار خواهد شد.
بازگشت اعتماد به دوبی؟
در حاشیه اجلاس دوبی، همچنین مشخص شد دوبی نیز به مقصد نهایی سرمایه‌گذارانی تبدیل شده که تصمیم دارند در داخل خاورمیانه فعالیت کنند. شاخص‌های اعتماد تجاری و مصرف‌کننده این منطقه همچنان مثبت است.
جان هریس مدیر ارشد بخش املاک در DIFC می‌گوید: اقتصاد دوبی درحال حاضر به حالت رشد بازگشته و دارایی‌های بخش املاک نیز رشد کرده‌اند. دولت ابزارهای شفاف‌سازی و قانون‌گذاری را به بازار اضافه کرده است.
در بخش دیگری از گزارش CBRE اشاره شده فقط طی 2‌سال گذشته مردم این منطقه 20‌میلیارد دلار در املاک خارج از خاورمیانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شواهد دقیق و قدرتمند نشان می‌دهند میزان سرمایه‌گذاری و علاقه بازیگران خاورمیانه‌ای به بخش املاک افزایش یافته است و لندن همچنان مکانی محبوب برای این سرمایه‌گذاران است.


تعداد بازدید :  154