شماره ۹۸۰ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ویتالی چورکین: مانعی برای پیوستن ایران به سازمان شانگهای نیست
ایسنا| نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که هیچ مانعی برای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشستی در شورای امنیت تأکید کرد: با توجه به حل مسأله هسته‌ای ایران و اجرای توافق هسته‌ای، هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد.
شورای امنیت سازمان ملل روزجمعه نشستی را با موضوع همکاری‌اش با سازمان‌های منطقه‌ای ازجمله سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار کرد. چورکین افزود: ما بررسی کرده‌ایم که دیگر مانعی برای بررسی مثبت درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای با توجه به قطعنامه سازمان ملل درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های باقیمانده سازمان ملل وجود ندارد. سازمان همکاری شانگهای یک نهاد منطقه‌ای با اهداف اقتصادی و نظامی است که اعضای آن عبارتند از: روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان. بلاروس، ایران، مغولستان، افغانستان، هند و پاکستان اعضای ناظر این سازمان به شمار می‌آیند. تاکنون ایران، پاکستان و هند درخواست رسمی خود برای عضویت دایم در سازمان همکاری شانگهای را ارایه داده‌اند. روسیه از‌ سال 2008 تاکنون از پیوستن ایران به این سازمان حمایت کرده است.

منابع کاخ‌سفید: احتمالا اوباما تمدید قانون تحریم‌های ایران را وتو نمی‌کند
ایسنا|  منابع کاخ‌سفید می‌گویند که دولت آمریکا از تهدید به وتوی تمدید قانون تحریم‌های ایران دست کشیده است. مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد به ‌زودی طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را بدون اضافه‌کردن شروطی که ممکن است با مخالفت روبه‌رو شود، به رأی بگذارد، منابع مطلع در کاخ‌سفید می‌گویند که باراک اواباما رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا اجازه خواهد داد این طرح به تصویب برسد. قانون تحریم‌های ایران که نخستین‌بار در‌ سال 1996 به تصویب رسید، روی بخش انرژی این کشور متمرکز است و در 31 دسامبر 2016 منقضی خواهد شد. کاخ‌سفید می‌گوید که رئیس‌جمهوری و وزارت خزانه‌داری درحال حاضر نیز از اختیارات کافی برای اعمال تحریم‌ برخوردار است اما به نظر می‌آید که اوباما قصد ندارد تمدید قانون تحریم‌های ایران را وتو کند؛ چراکه دولت به این نتیجه رسیده است که این اقدام متن توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید پیش از این به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهوری تهدیدی برای وتو در این زمینه نکرده است، هرچند که وی پیش‌بینی در این زمینه و این‌که رئیس‌جمهوری این طرح را امضا خواهد کرد، انجام نخواهد داد.
وی افزود: اختیارات وضع تحریم پیش از این علیه ایران استفاده شده و این قدرتی است که دولت آمریکا آن را حفظ کرده و از آن برای مواجهه با یک‌سری نگرانی‌ها درخصوص رفتارهای ایران بهره برده است. مارک دوبوویتر مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها معتقد است که هر دوحزب درکنگره به‌طور محکم از تمدید قانون تحریم‌های ایران حمایت خواهند کرد. وی گفت: مخالفت کاخ‌سفید واقعی است، آنها واقعا خواستار این اتفاق نیستند اما اگر مخالفتی صورت نگیرد، این قانون بدون اضافه‌شدن تحریم دیگری تمدید خواهد شد، چیزی که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان مایل به دیدن آن هستند. این قانون مانع از سرمایه‌گذاری دربخش انرژی ایران می‌شود و هدف آن مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بوده است که بخش محوری درتحریم‌های آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید. این درحالی است که دولت اوباما درمذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موافقت کرد تمام تحریم‌های وضع‌شده علیه بخش انرژی ایران را به شرط پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای لغو کند.

بازداشت دوفرد به اتهام تلاش برای ارسال غیرقانونی قطعات هواپیمایی آمریکا به ایران
ایسنا| مقامات قضائی آمریکا از بازداشت دومرد به اتهام تلاش برای قاچاق قطعات هواپیمایی ممنوع به ایران خبر دادند. زاویک زرگریان 52ساله و واچه ناییریان 57ساله روز چهارشنبه در ایالت کالیفرنیا به اتهام تلاش برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت و زندانی شدند. کیفرخواستی که علیه این افراد منتشر شده، نشان می‌دهد که دومتهم دیگر به نام‌های ‌هانری ترمیناسیان 55ساله و هرمز نوروز 56ساله در این پرونده نقش داشته‌اند که واشنگتن براین باور است که درحال حاضر در ایران هستند. الن دکر، دادستان کل آمریکا گفت: اتهامات مطرح‌شده در این کیفرخواست تهدید بسیارجدی علیه امنیت ملی هستند. به‌عنوان یک ملت باید بتوانیم از تکنولوژی نظامی خود حفاظت کنیم و اجازه ندهیم این تجهیزات بدون مجوز به دست دیگران بیفتد. در این کیفرخواست آمده است: ترمیناسیان در یک تماس تلفنی با زرگریان از ایران خواستار کمک برای خرید قطعات هواپیمایی می‌شود. زرگریان سپس تلاش می‌کند تا از یک مأمور مخفی وابسته به آژانس امنیت ملی به‌عنوان تأمین‌کننده قطعات خرید را انجام دهد. ترمیناسیان به آمریکا می‌آید تا با هر دوی آنها در این معامله دیدار و گفت‌وگو کند.


تعداد بازدید :  138