شماره ۹۸۰ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان
صفحه را ببند
سکوتی که خراش بر می‌دارد

شهروند| ارتباطش با موسیقی، حس شنوایی‌اش را هم حساس‌تر کرده و شاید درست به همین دلیل است که می‌گوید آلودگی صوتی موجود در تهران باعث شده تا جایی که امکان دارد از محل کارش خارج نشود.
کیوان ساکت، نوازنده سه تار و مدرس دانشگاه یکی از شهروندان تهرانی است که مثل خیلی از افراد دیگر ساکن پایتخت، در بسیاری از ساعات روز درگیر آلودگی صوتی است. با این حال او معتقد است میزان درگیری افراد با توجه به شغل و منطقه‌‌ای که در آن زندگی می‌کنند، متفاوت است. او در این مورد به رانند‌ه‌های وسایل نقلیه عمومی یا اپراتورهای 118 اشاره کرد که به دلیل حرفه‌ای که دارند در مقایسه با دیگر مشاغل مانند معلم‌ها یا اساتید دانشگاه بیشتر با آلودگی صوتی مواجه هستند. به عقیده ساکت، آلودگی صوتی موضوعی نیست که بتوان در شهر شلوغی مانند تهران با آن روبه‌رو نشد: «هر کسی که در این شهر زندگی می‌کند، به نوعی با آلودگی صوتی درگیر است، منتهی بسته با کار و تنش افراد در زندگی اجتماعی، میزان آلودگی صوتی هم متفاوت است. همه افراد در مسیری که به سوی مقصدشان می‌روند حالا اگر از خانه تا محل کار باشد یا بالعکس چه بخواهند چه نخواهند با این مسأله برخورد می‌کنند. مثلا یکی از صداهای ناخوشایندی که واقعا آزاردهنده است، صدای موتورسیکلت‌ها یا ماشین‌های سنگین است.»
لطفاً بوق بزنید!
ساکت حجم این صداها را وقتی آزاردهنده‌تر دانست که در ساعات خلوت شبانه‌روز تولید می‌شود: «بسیاری از ماشین‌های سنگین شب‌ها کار می‌کنند. در این ساعت رفت و آمد کمتری صورت می‌گیرد یا اینکه مردم در خواب هستند. وقتی حرکت ماشین‌های سنگین شروع می‌شود، سکوت شب می‌شکند و خلوت افراد از بین می‌رود. منزل من سمت اوین درکه است و شب‌ها شاهد تردد وسایل نقلیه سنگینی هستم که سکوت شب را خراش می‌دهند. این موضوع می‌تواند تمرکز کسانی را که شب‌ها مشغول کار هستند برهم بزند یا مانع استراحت مناسب ساکنان آن منطقه شود.»
نوازنده آلبوم «جامه‌دران» که به واسطه حرفه‌اش برای برگزاری کنسرت به شهرها و کشورهای مختلف سفر کرده است، در مورد تجربه خود از آلودگی صوتی در مکان‌های دیگر گفت: «هند یکی از کشورهایی است که آلودگی صوتی در آن به حد زیادی وجود دارد. اگر به هند سفر کرده باشید، می‌بینید پشت ماشین‌ها نوشته شده لطفا بوق بزنید که این مسأله موجب حیرت است. نخستین چیزی که در شهرهای هند توجه شما را به خود جلب می‌کند، صدای بوق‌های پیاپی است.»
شهرستان ها هم مثل تهران
ساکت در ادامه و درخصوص آلودگی صوتی در شهرهای ایران عنوان کرد: «اگر از تهران که داستان خاص خودش را دارد بگذریم، برخی دیگر از شهرها هم دارای آلودگی صوتی زیادی هستند مثلا من هر وقت به اصفهان سفر کرده‌ام با وجود زیبایی شهر و لذتی که می‌برم، صدای موتورها برایم آزاردهنده است. یزد هم از جمله شهرهایی است که علاوه بر آلودگی صوتی با آلودگی هوا نیز دست و پنجه نرم می‌کند.»
او که چندین کتاب در زمینه موسیقی تالیف کرده است، با تایید تاثیر منفی آلودگی صوتی بر کارش، زندگی در این شرایط را اجتناب ناپذیر خواند و گفت: «برای جلوگیری از اثرات ناشی از این موضوع سعی می‌کنم، طی روز کمتر از محل کارم خارج شوم و اگر بنا به ضرورت مجبور به ترک محل کار شدم، پس از بازگشت، معمولا حدود یک ساعت استراحت می‌کنم تا خستگی ناشی از سر و صدا و ترافیک از ذهنم دور شود.»


تعداد بازدید :  216