شماره ۹۸۰ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان
صفحه را ببند
وقتی سکوت برنده نوبل ادبیات شکسته شد
دیلن: خبر جایزه نوبل زبانم را بند آورد

شهروند| «باب دیلن» برنده نوبل ادبیات 2016 بیش از دوهفته سکوت در مورد کسب این جایزه مهم ادبی و حواشی بسیار لب به سخن گشود و درمورد به دست آوردن این جایزه معتبر توضیحاتی ارایه داد.
این اتفاق درحالی افتاد که از 22 مهرماه یعنی روزی که خواننده و ترانه‌سرای شهیر آمریکایی توانسته بود به‌عنوان برنده آخرین دوره جایزه آکادمی نوبل انتخاب شود، هیچ سخنی از این هنرمند درباره موفقیت به دست آمده در رسانه‌ها منتشر نشد. او حتی چند روز پس از این موفقیت، وقتی مسئولان آکادمی نوبل نتوانستند با او تماس بگیرند و دیلن را متهم به تکبر و گستاخی متهم کردند، حتی عنوان کسب این جایزه را از روی سایتش برداشت. با این حال، اخیرا خبر رسیده او به تماس تلفنی
 «سارا دانیوس» دبیر دایمی آکادمی سوئدی پاسخ داده و گفته است: بعد از شنیدن این خبر زبانم بند آمده بود. «دانیوس» هم که پیش از این گفته بود دیگر با «دیلن» تماسی نمی‌گیرد،‌ اخیرا دوباره شانسش را امتحان کرده و این‌بار به هدفش رسیده است. به گزارش گاردین؛ برنده نوبل ادبیات 2016 درتماس اخیرش به «دانیوس» گفته است: کسب این افتخار مایه مباهات من است. خبر جایزه نوبل واقعا زبان من را بند آورد. او همچنین در مصاحبه‌ای با «دیلی تلگراف» گفت: درصورت امکان،‌ مسلما درمراسم دریافت جایزه نوبل شرکت می‌کنم. باورکردنش سخت است... این فوق‌العاده است، ‌باورنکردنی‌ است. کی فکرش را می‌کرد؟
به گزارش ایسنا؛ بنیاد نوبل که جزییات سخنان اخیر «دیلن» را منتشر کرده، اعلام کرده که هنوز تصمیم قطعی در مورد حضور قطعی این هنرمند در مراسم اعطای نوبل که ماه دسامبر در استکهلم برگزار می‌شود، گرفته نشده است. انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به‌عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته است.
یکی از جدیدترین واکنش‌های منفی به این خبر از آنِ
 «ماریو وارگاس یوسا» نویسنده مشهور پرویی و برنده نوبل ادبیات‌ سال 2010 است. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری آلمان درباره اعطای این جایزه ادبی به
 «باب دیلن» گفت: «باب دیلن» بی‌تردید آهنگساز و خواننده توانایی است، اما نویسنده مهمی محسوب  نمی‌شود. «یوسا» که این روزها را در برلین آلمان می‌گذراند، گلایه کرد که ادبیات به «عالم تفریح و سرگرمی» پیوسته است. نویسنده «سور بز» همچنین گفت که اعطای جایزه ادبی به این ترانه‌سرای مشهور، نمایانگر «سطحی‌شدن فرهنگ در روزگار ماست.»


تعداد بازدید :  140