شماره ۹۸۰ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان
صفحه را ببند
صالحی‌امیری پاشنه آشیل‌های فرهنگ را مدنظر قرار داده است
از حفظ داشته‌های خودی تا تعامل با جهان

شهروند|  سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز قبل برنامه‌های خود را برای تصدی براین وزارتخانه اعلام کرد.
بعد از آن‌که علی جنتی از سمت خود درمقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم استعفا داد، رضا صالحی‌امیری براساس تجربه سه‌سال وزارت جنتی، برنامه‌های خود را برای تصدی این پست اعلام کرده است.
صالحی‌امیری دربخشی از این برنامه، پس از آن‌که به اهمیت فرهنگ درکلام و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام‌خمینی(ره) پرداخته، از معنای بلندمرتبه این واژه در تمدن ایران اسلامی سخن گفته و بر اهمیتی که این مقوله می‌تواند بر طی سلسله مراتب هستی ازسوی انسان بگذارد، انگشت تأکید گذاشته است.  به نظر صالحی‌امیری «فرهنگ ابزار تفنن و سرگرمی نیست، بلکه راهی برای شناخت خود و عالم و آدم است». او دربخش دیگری از برنامه اعلام‌شده خود برای تصدی وزارتخانه فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری از فرهنگ هم اشاره کرده است: «استقلال یک ملت فقط با استقلال فرهنگی تأمین می‏شود و مقوله فرهنگ از نظر تأثیرش در آینده یک ملت و یک کشور، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست». رئیس کتابخانه ملی بعد از تبیین بخش اول برنامه‌هایش که می‌توان خلاصه آنها را درخطوط بالا خواند، به تبیین ساختار نهادی فرهنگ پرداخته است. صالحی‌امیری در ادامه با تأکید بر این‌که همه نهادها، مراکز و قوای فرهنگی در «کشتی فرهنگ» استقرار دارند، مقاصد همه این بخش‌ها را واحد دانسته و بعد بر نقشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این منظومه دارد، تأکیدی دوباره کرده: «در منظومه منسجم فرهنگی نظام اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعه‌ای از پازل بزرگ نظام فرهنگی است که درمدار حرکت منسجم نظام فرهنگی و در چارچوب سلسله مراتب تعریف‌شده، حرکت می‌کند. بنابراین لازم است تا نگاه ما به این دستگاه فرهنگی متناسب با حدود وظایف و اختیارات و درقیاس با سایر نهادهای موثر و سیاست‌گذار فرهنگ باشد.»  صالحی‌امیری معتقد است، گفتمان فرهنگی دولت یازدهم بر چهارپایه اصلی عقلانیت فرهنگی، دیانت فرهنگی، عدالت فرهنگی و اعتدال فرهنگی استوار و دال مرکزی گفتمان فرهنگی دولت، اعتدال است. در برنامه ارایه‌شده ازسوی صالحی‌امیری که درحال حاضر گزینه پیشنهادی برای تصدی ریاست وزارتخانه ارشاد است، برحوزه نظارت فرهنگی هم توجه ویژه‌ای شده است. او معتقد است؛ درحوزه نظارتی باید قانون جای سلیقه‌های اداری و کارشناسی را بازپس گیرد و با معیار عدالت، حق فرهنگی نویسندگان و هنرمندان احیا شود.  صالحی‌امیری در این بخش از برنامه پیشنهادی با اشاره به این‌که «نظارت حق مسلم حاکمیت و مردم است» افزود: ذره‌ای تخطی و انحراف از آن، با حق و عدالت منافات دارد؛ علاوه بر این، با تضییع حقوق فرهنگی مردم و فرهیختگان نمی‌توان مقاصد متعالی جمهوری اسلامی را محقق کرد.
به نظر صالحی‌امیری؛ امنیت فرهنگی به مثابه تضمین حقوق فرهنگی، آرامش را به حوزه فرهنگ بازمی‌گرداند و این امنیت بیش از هرچیز امنیت خلاقان و فعالان هنر و ادب و فرهنگ باید باشد، نه صرف امنیت دولت. امنیت فرهنگی خلاقان و فعالان فرهنگی همان تحقق حقیقی منافع و مصالح ملی است.  صالحی‌امیری در ادامه به نگاهی که در مورد سیاست‌های حمایتی مدنظر قرار داده است، هم می‌پردازد: درحوزه سیاست‌های حمایتی و ساماندهی اقتصاد فرهنگ، عدالت معیار نخستین و آخرین است که توسعه فرهنگی خردورز و آینده‌نگر را محقق می‌سازد. بنا بر این اصل و تجربه‌های به دست آمده از سه دهه سیاست‌های حمایتی درحوزه فرهنگ، باید حمایت‌های مستقیم و فاعل محور که جز بی‌عدالتی و فساد رهاوردی نداشته است، جای خود را به سیاست‌های غیرمستقیم و فعل‌محور و نامریی دهد تا حمایت‌ها بدون نفوذ اشخاص و نهادها و اعمال سلیقه و بدون رابطه بازی، به‌طور عادلانه توزیع شود.  با این توضیحات صالحی‌امیری برنامه‌های جزئی خود را در بخش‌های صیانت از فرهنگ دینی و ملی، اصلاح ساختار نظام مدیریت فرهنگی، تأمین امنیت فرهنگی، توسعه زیرساخت‌های بخش فرهنگ، ایفای نقش فعال در اقتصاد مقاومتی، توسعه فناوری‌های نوین فرهنگی، رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ، گسترش نهادهای غیردولتی در بخش فرهنگ، احیای فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و تعامل فرهنگی با جهان ارایه
داده است.


تعداد بازدید :  172