شماره ۹۸۰ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با پیمان رجبی که تمریناتش مورد علاقه‌ فوتبالیست‌هاست
بهترین فوتبالیست ایران 8 کیلومتر می‌دود‍!
نتیجه بدنسازی علمی را روی حسین ماهینی می‌بینید

شهروند| بدنسازی تیمی در ایران معمولاً جوابگوی بازیکنانی نیست که می‌خواهند یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند به همین دلیل مد شده که اکثر آنها به سراغ بدنساز اختصاصی می‌روند. پیمان رجبی همسر لیلا رجبی، ملی‌پوش پرتاب وزنه یکی از بدنساز‌هایی است که این روزها طرفداران زیادی بین فوتبالیست‌ها پیدا کرده. او در گفت‌وگو با «شهروند» صحبت‌های جالبی درباره علاقه ستاره‌ها به سبک کاری‌اش مطرح کرده که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:
*این روزها عکس‌های زیادی از شما با ستاره‌های مطرح فوتبال منتشر شده؛ ماجرا چیست؟
رشته اصلی من دو ومیدانی است اما سال‌هاست در عرصه بدنسازی هم فعالیت می‌کنم. اخیراً هم این افتخار را داشته‌ام که با دوستانی مثل حسین ماهینی، بختیار رحمانی، مهدی رحمتی، کاوه رضایی و... تمرین کنم و تجربیاتم را در اختیار آنها قرار دهم.
*حالا که با فوتبالیست‌های ایرانی کار می‌کنید، درباره شرایط فیزیکی آنها صحبت کنید.
اکثر فوتبالیست‌های ایرانی مشکلات بدنی زیادی دارند و به اصطلاح توانایی‌هایشان هماهنگ نیست و در فاکتورهایی مثل سرعت و قدرت مشکل دارند. درست است که فوتبال بازی مهارت و خلاقیت است اما یک فوتبالیست برای این‌که بتواند خوب پاس بدهد، دریبل کند و خودش را در موقعیت قرار دهد، باید سیستم عامل قوی داشته باشد. فاکتورهایی مثل ضربان قلب، انعطاف‌پذیری، قدرت، حداکثر استقامت، سرعت، سیستم لاکتیک و چابکی باید به خوبی در یک فوتبالیست وجود داشته باشد تا بتواند مهارت‌های فوتبالی‌اش را اجرا کند.
*فکر می‌کنید دلیل اصلی که فوتبالیست‌های ایرانی از نظر بدنی مشکل دارند، چیست؟
در باشگاه‌های ایرانی بدنسازی به صورت حرفه‌ای اجرا نمی‌شود. باشگاه‌ها برای جذب مربیان بدنساز هزینه می‌کنند اما کار به صورت حرفه‌ای انجام نمی‌شود. بازیکنان اروپایی در یک بازی حداقل 12 کیلومتر دوندگی دارند اما فوتبالیست‌های ایرانی نهایت دوندگی‌شان 8 کیلومتر است که اصلاً میانگین خوب و قابل قبولی نیست. معمولاً تیم‌های ایرانی در نیمه دوم از نظر بدنی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و به اصطلاح دیگر نمی‌کشند که بازی کنند.
* چرا مربیان ایرانی بدنسازی را جدی نمی‌گیرند؟
فکر می‌کنم مربیان ایرانی بیشتر از این‌که دنبال آمادگی جسمانی باشند احتیاط می‌کنند و می‌خواهند تاکتیک خود را در تیم جا بیندازند. البته من به مربیان حق می‌دهم و شاید اگر خود من هم مربی فوتبال بودم، روی کار بدنسازم نظارت ویژه‌ای می‌کردم. ضمن این‌که باشگاه‌های ما امکانات خوبی در اختیار بدنسازان قرار نمی‌دهند و آنها نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند.
*خیلی‌ها اعتقاد دارند دلیل این‌که حسین ماهینی به روزهای خوبش برگشته تمریناتش با شما است. واقعاً همین‌طور است؟
حسین ماهینی اراده خوبی در تمرینات بدنسازی داشت. او خواست که از نظر بدنی به شرایط ایده‌آل برسد و این اتفاق هم افتاد. وقتی نتوانست به دلیل مشکلات سربازی همراه پرسپولیس به اردو برود، فرصت داشتیم که از نظر بدنی او را آماده کنیم. صبح و عصر تمرین کردیم و نتیجه‌اش همین شد که می‌بینید.
*با توجه به حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی، بدنسازی ملی‌پوشان را چطور می‌بینید؟
از آنجایی که بهترین‌های لیگ به تیم‌ملی دعوت می‌شوند شرایط این تیم بهتر است. وضع بدنی ملی‌پوشان هم نسبت به آنهایی که فقط در باشگاهشان بازی می‌کنند، ایده‌آل‌تر است.
*تا حالا شده فوتبالیستی به تمرینات شما که سخت و سنگین است اعتراض کند؟
تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده چون خود فوتبالیست‌ها می‌دانند که ورزش یعنی سختی. ورزش فشاری به بدن می‌آورد که تحمل را بالا می‌برد. تمرینات من هم روی برنامه خود بازیکنان است. مثلاً بعد از بازی‌ها برای بازیکنان تمرینات ریکاوری در نظر می‌گیرم یا در هنگام تعطیلی لیگ فشار تمرینات را بیشتر می‌کنم تا بدن بازیکنان افت نکند.


تعداد بازدید :  182