شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
رئیس پلیس کشور مطرح کرد
گسترش پدیده الکلیسم و مصرف موادمخدر

برخی از قوانین موجود کشور نیازمند بازنگری و اصلاح هستند. رئیس پلیس کشور، در همایش ملی پلیس و پیشگیری اجتماعی جرم، با بیان این مطلب گفت: پیش‌بینی حداکثری برای احتمالات حداقلی از راهبرد‌های نیروی انتظامی است. پلیس ناجا باید قدرت گفتمان‌سازی داشته باشد و برای مردم گفتمان‌سازی کند. وقتی فردی جرمی را مرتکب شده و مجازاتش را می‌کشد، با مهری روی پیشانی به جامعه بازمی‌گردد که این موضوع باید اصلاح شود.
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش ملی «پلیس و پیشگیری اجتماعی از جرم» در رابطه با گسترش پدیده الکلیسم و توسعه مصرف موادمخدر گفت: این موارد به تعبیر سازمان ملل جزو موارد پیش‌رونده و مزمن هستند و این یعنی حالا حالاها راهی برای برخورد با آن وجود ندارد. وی با اشاره به نقش بی‌واسطه و باواسطه تروریست‌ها در ترویج مواد مخدر در منطقه درباره فضای مجازی و احتمال بروز جرایم در آن گفت: ما به فضای مجازی به‌عنوان تسهیل‌کننده ارتباط بشر و با دید مثبت نگاه می‌کنیم اما در این بستر توسعه‌یافته ارتباطی فضا برای توسعه برخی جرایم نیز به وجود آمده است. احمدی‌مقدم در ادامه با بیان این‌که مدرنیسم امروز مترادف با روش زندگی غربی است، خاطرنشان کرد: یکی از این موارد که غربی‌ها تلاش زیادی برای آن کرده‌اند، نوع نگاه به مسائل جنسی و ازدواج است که همین موضوع باعث به وجود آمدن نگاه‌های فمینیستی شده و نتیجه آن ازدواج‌گریزی در غرب شد. فرمانده نیروی انتظامی یکی از عواقب رفتارهای غیراخلاقی و جنسی را ممانعت از ازدواج دانست و گفت: این موارد منجر به گرایش جوانان به اعتیاد و اقدامات مجرمانه می‌شود که باید به آن توجه شود.
وی با بیان این‌که امروز راهبرد ما در نیروی انتظامی پیش‌بینی حداکثری برای احتمالات حداقلی است، گفت: نباید غفلت کنیم پلیس باید قدرت گفتمان‌سازی داشته باشد و برای مردم گفتمان‌سازی کند. فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به بحث‌هایی که پیرامون ایجاد محدودیت دسترسی برای شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: همین حرف‌هایی که درباره شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که این باشد و آن نباشد، درنهایت مردم احساس می‌کنند که دولت می‌خواهد آنها را محدود کند درحالی‌که ایمن‌سازی با محدودسازی متفاوت است، هرچند که ممکن است در برخی از نقاط هم‌پوشانی نیز وجود داشته باشد.
ارتباط مستقیم جرایم با تحولات اقتصادی
فرمانده ناجا یکی دیگر از اقدامات پلیس را توجه به مسئول‌سازی شهروندان برشمرد و افزود: جرایمی مانند سرقت و موادمخدر در ارتباط مستقیم با آن هستند و همچنین براساس آمارها هرگاه قیمت‌ها گران شده، جرایم هم افزایش یافته است.
احمدی‌مقدم با اشاره به انتقاداتی که از پلیس در باب جمع‌آوری معتادان می‌شود، گفت: بارها گفته‌ایم که معتاد مجرم نیست اما این‌که چه کسی باید آنها را جمع کند، باید بگویم وقتی دخمه‌ها را جمع می‌کنیم آنها به خیابان‌ها می‌آیند بعد می‌گویند که پلیس چرا کاری نمی‌کند؟ سد معبر و کارتن‌خواب را چه کسی جمع می‌کند؟ معتاد را هم باید همان‌ها جمع کنند و شهرداری‌ها مسئول آن هستند.
وی با اشاره به ارتباط میان بیکاری و جرایم اظهار کرد: در شهری 50‌درصد بیکاری وجود داشت، بیشترین نرخ مجرمان نیز در آن‌جا بود. بنابراین مشخص است که باید برای بیکاری کاری کنیم. باید بتوانیم که مجرم پس از مجازات به جامعه بازگردد. فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: متاسفانه قوانین ما در برخی موارد اشکالاتی دارد. وقتی فردی جرمی مرتکب می‌شود پس از پایان مجازات مهری روی پیشانی‌اش می‌خورد و بعد برای بسیاری از کارها از ما سوءپیشینه‌اش را می‌گیرند. همین مسائل باعث دوری فرد از جامعه می‌شود و احتمال وقوع جرم را در وی افزایش می‌دهد.
احمدی‌مقدم با بیان این‌که در صورت حضور مردم در میدان توان پلیس تا دوبرابر می‌تواند افزایش یابد، افزود: باید مردم را آگاه کنیم و آنها بدانند که در مقابل اقدامات مجرمانه چه عکس‌العملی انجام دهند. فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت آموزش به خانواده‌ها نیز تأکید کرد.


تعداد بازدید :  67