شماره ۹۸۰ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان
صفحه را ببند
قاچاقچیان کوچک بیشتر به تله می‌افتند
انتقاد معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا: 90‌درصد پرونده‌های قاچاق مربوط به خرده‌پاهاست مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای سازمان تعزیرات حکومتی: کشف پرونده‌های قاچاق بزرگ 65‌درصد افزایش داشته است

شهروند|  سالانه 25‌میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می‌شود. این رقم چیزی در حدود درآمد فعلی نفت است. البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که موفق شده‌اند حجم قاچاق کالا را به 15‌میلیارد دلار کاهش دهند. با این حال، معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تسنیم گفته است که 90‌درصد پرونده‌هایی که برای قاچاق تشکیل می‌شود مربوط به قاچاقچیان خرده‌پاست. این درحالی است که عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش 65‌درصدی تشکیل پرونده‌های با ارزش بالای 100‌میلیون تومان خبر داده است؛ آماری که به گفته او از افزایش مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته در کشور خبر می‌دهد، نه افزایش آمار قاچاق.
90‌درصد پرونده‌های قاچاق
 مربوط به خرده‌پاهاست
در این رابطه، مهدی ابویی، معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نحوه برخورد با پدیده قاچاق انتقاد کرد و به تسنیم گفت: آمارهای ارایه شده حاکی از آن است که کمتر از ۱۰‌درصد پرونده‌های قاچاق مکشوفه، مربوط به عوامل اصلی است و ۹۰‌درصد مربوط به خرده‌پاهاست.
او با اشاره به لزوم توجه جدی به موضوع «پیشگیری» در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: شرط اساسی برای کسب توفیق پایدار در کنترل و کاهش و به حداقل رساندن قاچاق کالا، معطوف شدن هم و غم و عمده فعالیت‌ دستگاه‌های مسئول در طرح‌ریزی و برنامه‌های اجرایی کوتاه، میان و بلندمدت برای تحقق این راهبرد است؛ موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته یا برنامه راهبردی مبارزه بر مبنای این اصل تهیه و ارایه نشده است.
افزایش 65‌درصدی پرونده‌های
 قاچاق کلان
اما عبدالمجیداجتهادی، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از روند موجود در مبارزه با قاچاق کالا دفاع می‌کند. عبدالمجید اجتهادی، دیروز در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی از افزایش 65‌درصدی تشکیل پرونده‌های بزرگ قاچاق خبر داد و گفت: در 6 ماه نخست امسال پرونده‌های قاچاق بالاتر از یک‌میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه پارسال 65‌درصد افزایش داشته است. او تأکید کرد: این آمارها نشان‌دهنده گسترش اقدامات مقابله‌ای با قاچاق است، نه افزایش میزان این پدیده. ضمن این‌که آمار پرونده‌های مقابله با قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی، در 6 ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال 27‌درصد افزایش یافته است. این مقام مسئول ادامه داد: برخی با شنیدن این آمارها تصور می‌کنند حجم قاچاق زیاد شده درحالی‌که تعداد پرونده‌ها به دنبال افزایش اقدامات مقابله‌ای افزایش یافته است. مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد: امسال همه دستگاه‌ها برای مقابله با قاچاق کالا و ارز پای کار آمده‌اند و این اقدامات سبب افزایش ریسک قاچاق شده است.  او گفت: شرایط به‌گونه‌ای تغییر کرده که حتی در استان‌های مرزی که در گذشته به راحتی کالای قاچاق وارد می‌شد، ریسک قاچاق به قدری افزایش یافته است که قاچاق مقرون به صرفه نیست.
اجتهادی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی سامانه کد شناسایی و کد رهگیری کالا (موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)، امکان شناسایی کالاهای قاچاق و تمییز آنها با کالاهایی که به صورت رسمی وارد کشور شده‌اند، فراهم شود.
او البته در واکنش به مخالفت‌هایی که با کد رهگیری انجام می‌شود، تأکید کرد: دو گروه با اجرای این طرح مخالفند؛ نخست افرادی که ذینفع قاچاق هستند و دوم افرادی که اطلاعات را از منابع نادرست دریافت می‌کنند؛ تولیدکنندگان واقعی و واردکنندگانی که کالاها را به صورت قانونی وارد می‌کنند با اجرای این طرح موافقند.
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی، صدور رأی شعب سیار این سازمان در مورد عرضه کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی را رد کرد و گفت: شعب ما به هیچ وجه در واحدهای صنفی به پرونده‌های قاچاق رسیدگی نمی‌کنند؛ طبق قانون، متهمان به عرضه کالاهای قاچاق 10 روز فرصت دارند که اسنادی مبنی بر قاچاق نبودن کالای خود عرضه کنند.
گفتنی است، طرح تشدید مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از اول مهرماه به‌طور همزمان در سراسر کشور کلید خورد. اجرای این طرح واکنش‌هایی را به همراه داشت و برخی معتقد بودند که منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی می‌شود.


تعداد بازدید :  97