شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
روايت اتحادیه املاک تهران از بازار مسكن در انتقاد از آمارهای غلط
کمبود عرضه آپارتمان داریم، نه عرضه مازاد

شهروند| حسام عقبايي، رئیس اتحاديه مشاوران املاك تهران با انتقاد از ارايه تحليل‌هاي نادرست در هم‌انديشي‌هاي رسمي از سوي برخي افراد خواستار دقت‌نظر مسئولان و سياست‌گذاران و دولتمردان شد چرا که به باور او این تحلیل‌های نادرست می‌تواند حقيقت بازار را تحت‌تأثير قرار دهد.
این فعال بازار املاک در این خصوص گفت: درحال حاضر آنچه در بازار مسكن چه از سوي افراد عامه و چه از طرف متخصصين، قابل درك و مشاهده است، «كمبود شديد آپارتمان» است و در اين بين، اگر آماري دال بر نبود نابرابري و بدتر از آن، يعني اعلام «فزوني عرضه بر تقاضا» عنوان شود، بي‌نياز بودن بازار مسكن از توجه و حمايت دولت را معنی می‌دهد!
عقبايي توضیح داد: مشاوران املاك به‌عنوان واسطه‌هاي بازار و افرادي كه از آخرين وضعيت حجم عرضه و تقاضا مطلع هستند، بحث «انباشت عرضه» را تكذيب مي‌كنند و معتقدند بازار فعلي به شدت با كمبود عرضه روبه‌روست.
رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران با تأييد نتايج تحقيقات وزارت راه‌وشهرسازي درباره كمبود يك ميليون واحد مسكوني در كشور، گفت: اين ميزان كمبود به معناي ضرورت اجراي سريع برنامه‌هاي حمايتي است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران دراین‌باره گفت: برآورد نیاز واقعی در بازار مسکن، کمبود میانگین سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی را نشان می‌دهد و دولت نباید با تکیه بر آمارهایی که منبع اطلاعاتی نامشخصی دارند، توجه به تأمین این تعداد واحد مسکونی در‌ سال را نادیده بگیرد.
مازاد مسکن را قبول ندارم
عقبایی افزود: این‌که در کشور مازاد تولید واحد مسکونی داریم را قبول ندارم و این نوع آمارها که بر وجود مازاد مسکن در کشور تأکید می‌کند براساس يكي دو شاخص ازجمله ساخت‌وساز، محاسبه مي‌شود كه چون ساير شاخص‌هاي موثر بر عرضه و تقاضا در اين محاسبات لحاظ نمي‌شود، نمي‌تواند بيان‌كننده حجم دقيق نياز مسكن باشد.
وی با بیان این‌که حداقل نیاز سالانه جدید در بازار مسکن، ساخت 800‌هزار واحد مسکونی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر ساخت اين تعداد واحد موردنیاز، دولت باید با نیازسنجی‌های دقیق و طبقه‌بندی آنها، تسهیلات مناسبی را هم به بخش خرید و هم به بخش ساخت اختصاص دهد.
خلأ  نیازسنجی در برنامه‌های مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضرورت انجام نیازسنجی‌های دقیق درباره ويژگي‌هاي انواع تقاضا در بازار مسکن را مهم‌ترین فعالیتی دانست که لازم است دولت و مسئولان مسکن در مقطع زمانی حاضر آن را انجام دهند.
عقبایی در این خصوص تأکید کرد: دولت باید ابعاد مختلف نیاز مسکن در کشور را شناسایی، رصد و برای آن برنامه‌ریزی کند.
وی ادامه داد: انواع نیازها شامل نیاز خانوارهایی که به صورت گروهی در یک واحد مسکونی سکونت دارند، متقاضیان مجرد، تقاضای ناشی از طلاق و ازدواج‌های جدید و همچنین توجه به آمار خانه‌های خالی و توازن بین قدرت خرید مردم و قيمت آپارتمان‌ها است که دولت در کنار تقاضای انباشته شده از سال‌های قبل برای مسکن، باید به آنها توجه کند.
عقبایی خاطرنشان کرد: لازم است در این زمینه نیازسنجی‌های دقیقی از سوی مسئولان مسکن انجام شود، امری که تاکنون به‌رغم ضرورت زیادی که در این حوزه وجود دارد، اتفاق نيفتاده است.
وي همچنين از كارشناسان خواست، در شرايط حساس كنوني بازار مسكن، از اعلام آمارهاي غيرواقعي و گمراه‌كننده پرهيز كنند تا در مسير اصلي اجراي سياست‌‌هاي جديد دولت به نفع طرف تقاضاي واقعي و مصرفي، خدشه وارد نشود.


تعداد بازدید :  169