| سوسن سیف | روانشناس|
ورود به مدرسه اکثر کودکان را دچار نوعی عدمتعادل میکند و برای بیشتر آنها سازگارشدن با انتظارات جدید سخت است. درواقع ورود به مدرسه و کلاس، کودک را با تغییرات سریع در ارزشها و رفتارها روبهرو میکند و برای همین این دوره برای والدین، مربیان و روانشناسان از اهمیت ویژهای برخوردار است. افرادی که در این دوره فعالیت میکنند مقطع ابتدایی را دوره آموزش مقدماتی و یادگیری میدانند و بر اهمیت آن تأکید دارند. لازمه این دوره این است که دانشآموز مهارتهایی را که ضرورت دارد بیاموزد؛ مهارتهایی که میتوانند به شکل فوقبرنامه به کودکان ارایه شوند. دوره دبستان یک مرحله حساس و مهم است که استارت میل به فعالیت و پیشرفت در فرد در این دوره زده میشود. عادتها و خصوصیاتی که تا آخر عمر با فرد همراه هستند؛ اینکه فردی منظم، تلاشگر، کمکار و ... است همگی در این دوره مشخص میشود. همین موارد اهمیت این دوره را افزونتر میکند، البته باید گفت این خصوصیات تنها به بخش تحصیل فرد مربوط نمیشود و تمام جنبههای زندگی را دربرمیگیرد. روانشناسان این دوره را دوره همانندسازی نیز مینامند، چون کودک سعی میکند ظاهر، گفتار و رفتار همسالان خود را بیاموزد تا بتواند در میان آنها جایگاهی بیابد. کودک قبل از ورود به دبستان آموختههایی دارد که برمبنای آنها وارد محیط جدید میشود و رفتار میکند، برای همین است که مدرسه وظیفه دارد این رفتارها را تعدیل یا الگوسازی کند، چون از این طریق است که میتوان به تطابق رفتارها و ارزشهای انسانی دست یافت. ما برای اینکه بتوانیم اجتماع سالمتری داشته باشیم باید به کودکان در همان دبیرستان کنش متقابل اجتماعی را بیاموزیم؛ اینکه بتوانند سخن و عقاید دیگران را گوش بدهند و از یکدیگر بیاموزند. نداشتن اعتمادبهنفس و ابتکار عمل در کودکان باعث میشود به راحتی نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و نتیجه آن کمبود رشد اجتماعی در این کودکان است. مدرسه در این زمینه نیز میتواند با بکارگیری راهکارهای علمی و درست این مسأله را مرتفع کند. البته این مهارت یکی از مهارتهای ابتدایی است و به اقتضای هر نسل باید این مهارتها شکل جدیدتری به خود بگیرند. مهارت تفکر، تصمیمگیری، حل مسائل، ایجاد ارتباط، رقابت مثبت و سازنده و ... همگی مهارتهایی هستند که در دوره دبستان میتوان با مشاوره و برنامههای مدون و حسابشده به دانشآموزان آموخت؛ مهارتهایی که هریک در جایگاه خود از اهمیت بالایی برخوردارند و میتوانند در زندگی اجتماعی افراد سرنوشتساز باشند. کودکان امروز اجتماع فردا را میسازند پس آنها را ماهر و توانمند بار بیاوریم.