شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نبرد دریایی سالاميس
2494‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم سپتامبر 480 پیش از میلاد، جنگ دريايي سالاميس ميان ارتش ايران به فرماندهی خشایارشا و اتحاديه يونانيان روي داد که در انتها به شکست ایران منجر شد. نيروي زميني يونان در برابر ارتش ايران توان مقاومت نداشت و همه اميد يوناني‌ها به جنگ دريايي بود. مورخان تعداد كشتي‌هاي ايران را 400تا700 فروند نوشته‌اند که اين كشتي‌ها متعلق به وابستگان به ايران از جمله فينيقی‌ها و مصری‌ها بود كه نسبت به ايران تا پاي جان وفاداري نداشتند.

کشف میدان نفتی آزادگان
15‌سال پیش، برابر با هفتم‌مهر 1378خورشیدی، بزرگ‌ترين ميدان نفتي ايران با ظرفيت 26ميليارد بشكه در حوالي اهواز کشف شد. ميدان نفتى «آزادگان» با ذخيره نفت درجاى حداقل 26ميليارد بشكه و ميزان قابل برداشت 6ميليارد بشكه در 80كيلومترى غرب اهواز قرار دارد. این ميدان نفتى كه ميزان هيدروكربور درجاى آن بالغ بر 31ميليارد بشكه است ظرفيت توليد حداقل 300‌هزار بشكه در روز را دارد. كشف اين ميدان بزرگ‌ترين كشف انجام گرفته در ايران در 35‌سال گذشته به شمار مي‌رود.

سالمرگ خبرچین ‌هالیوود
11‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم سپتامبر 2003میلادی، اليا كازان، کارگردان نام‌آشنای سینمای آمریکا در 94سالگي در خانه‌اش در نيويورك درگذشت. کازان زاده استانبول بود و در 4سالگي با خانواده يوناني‌تبارش به آمريكا مهاجرت کرد. نقطه تاريك زندگی کازان که تا آخر عمر همراه او بود لو دادن 17تن از دست‌اندركاران‌ هاليوود به‌عنوان كمونيست بود. اليا كازان در ‌سال 1934 فعاليتي کوتاه در حزب كمونيست آمريكا داشت و هنرمندان و نمايشنامه‌نویسان کمونيست را مي‌شناخت. در بارانداز، شرق بهشت، شکوه علفزار، اتوبوسی به نام هوس، زنده‌باد زاپاتا و... از جمله آثار مشهور کازان در مقام کارگردان هستند.


تعداد بازدید :  194