شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
دفاع آیت‌الله جنتی از نظارت مستمر بر صلاحیت نمایندگان
مطهری: ممکن است حریت و آزادگی نمایندگان از بین برود

شهروند|  آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در همایش فصلی روسای دفا‌تر نظارت بر انتخابات پس از آن‌که به مصوبه اخیر مجلس درباره محدودیت زمان نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و منتخبان ملت اشاره کرده، گفته است: مجلس مصوبه‌ای برای نظارت بر نمایندگان داشت، اما آیا طی سال‌های پس از تصویب آن، تاکنون اقدامی صورت
گرفته است؟
دبیر شورای نگهبان سپس بر این نکته تأکید می‌کند که نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. آیت‌الله جنتی در ادامه پرسیده است: اگر نماینده‌ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا این‌که در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟
دبیر شورای نگهبان ابراز امیدواری
کرده است با تأکید سیاست‌های کلی انتخابات بر این امر، شاهد نظارت بهتری بر نمایندگان باشیم و سازوکارهای آن مهیا شود.
حضرت آیت‌الله جنتی در پایان ابراز امیدواری کرد با اهتمام بیشتر شورای نگهبان، مجلس و دولت، سیاست‌های کلی انتخابات با تصویب قوانین و مقررات مناسب به نتایج خوبی برسد.
دبیر شورای نگهبان البته در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به چند فراز از وصیتنامه الهی، سیاسی حضرت امام‌خمینی(ره) گفت: متاسفانه برخی باورشان شده است باید در برابر دشمن ذلیل و تسلیم بشویم و اسم سازش و تسلیم را تعامل می‌گذارند. اگر بنا بر سازش و تسلیم بود، پس چرا «بهشتی»‌ها، «قدوسی»‌ها و این همه جوان، شهید شدند.
پیش از این عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز ضمن دفاع از نظارت مستمر بر نمایندگان مجلس توسط شورای نگهبان با استناد به سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفته بود: هم‌اکنون در بند ۱۳ امر جامعی در نظر گرفته شده است و بر لزوم نظارت بر انجام وظیفه نمایندگان تأکید شده که در قوانین انتخاباتی به این موارد اشاره نشده بود ولی بند ۱۳ سیاست‌های کلی به این امر تأکید کرده و ضرورت استمرار نظارت بر شرایط و حسن اجرای وظایف نمایندگان در این بند ذکر شده است.
اظهارات دبیر و سخنگوی شورای نگهبان البته با واکنش نمایندگان مجلس هم مواجه شده است. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم گفته است: نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی اگر بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان شود، حریت و آزادگی آنها را از بین می‌برد.
به گفته علی مطهری، نظارت بر باقی بودن صلاحیت نمایندگان در طول دوره نمایندگی موضوع جدیدی نیست، چون اکنون هم اگر نماینده‌ای جرم بزرگی مانند قتل یا شرب خمر یا فساد مالی و اخلاقی بزرگی مرتکب شود با او برخورد می‌شود و مجلس می‌تواند اعتبارنامه او را باطل کند.
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفته است: اگر بخواهیم این نظارت را شامل اظهارنظرهای نمایندگان بدانیم و هر اظهارنظری را که مخالف نظر ما بود، مخل امنیت ملی معرفی کنیم و آن نماینده را سلب صلاحیت کنیم؛ این امر با اصول 84 و 86 قانون اساسی سازگار نیست، چرا که طبق این دو اصل نماینده مجلس حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند و نمی‌توان او را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده، تعقیب یا توقیف کرد.
مطهری با اشاره به استناد سخنگوی شورای نگهبان به سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبری ابلاغ شده، یادآور شد: در سیاست‌های ابلاغی رهبری مرجع نظارت مشخص نشده و درواقع این امر به عهده قانون گذاشته شده است.
ممکن است این مرجع خود مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باشد که بهتر نیز همین است؛ یعنی لزوما این ناظر شورای نگهبان نیست.


تعداد بازدید :  238