شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرزگوین:
ائتلاف نظامی غرب علیه تروریزم واقعی نیست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار آقای باقر عزت بگوویچ رئیس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرزگوین با تأکید بر لزوم مقابله با سیاست‌های آتش‌افروزانه و تروریزم‌پرور برخی دولت‌های غربی خاطرنشان کردند: کشورهای مستقل باید با تحکیم روابط و اثرنپذیرفتن از سیاست‌های دولت‌های مستکبر، آتش اختلافات و درگیری‌ها را فرو بنشانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به موج تکفیر و تروریزم- که اکنون به اروپا نیز سرایت کرده و احتمالا در آینده هم وضع بدتری را رقم خواهد زد- افزودند: زادگاه این پدیده در ظاهر منطقه عربی است اما در واقع، دولت آمریکا و بعضی از دولت‌های اروپایی عامل اصلی پدیدآمدن این حوادث هستند. رهبر انقلاب اسلامی، ائتلاف نظامیِ دولت‌های غربی علیه تروریزم را واقعی ندانستند و گفتند: اگرچه ممکن است این ائتلاف‌ها درمواردی با تروریست‌ها وارد جنگ نیز بشوند، اما نه در عراق و نه در سوریه به ‌دنبال ریشه‌کن کردن واقعی تروریزم نیستند و سیاست‌های بد و شرارت‌آمیز آنها، روز به ‌روز مشکلات بشریت را افزایش می‌دهد.
ایشان، علاج و درمان این وضع را در گروی فهم و شناخت عوامل بروز این مشکلات و وجود اراده برای حل آنها خواندند و در اشاره به یکی از عوامل بروز تروریزم افزودند: تحقیر جوانان مسلمان در برخی کشورهای ثروتمند و قدرتمند اروپایی، زمینه‌ای برای پیوستن آنان به گروه‌های منحرف تروریستی همچون داعش ایجاد می‌کند و این جوانان تحقیرشده در بازگشت به اروپا، دست به انفجار و کشتار می‌زنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سوابق روابط دوستانه ایران و بوسنی و هرزگوین و دوران تلخ و سخت جنگ تحمیل‌شده برمردم این کشور، خاطرنشان کردند: آرامش و امنیت لازمه تحقق همه ارکان حیاتی یک ملت و رشد و شکوفایی آن است. رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری خاطره سفر به بوسنی و هرزگوین در دوره ریاست‌جمهوری و استقبال گرم و صمیمی مردم از ایشان و همچنین با تجلیل از شخصیت مرحوم علی عزت بگوویچ رئیس‌جمهوری فقید این کشور، افزودند: دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری و ارتباطات با دولت بوسنی و هرزگوین در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و هماهنگی در مجامع جهانی، آمادگی کامل دارد.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهوری نیز حضور داشت، آقای باقر عزت بگوویچ رئیس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرزگوین با ابراز خرسندی از سفر به تهران، مذاکرات خود با مقامات کشورمان را موفق ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که روابط دوستانه دوکشور به همکاری‌های موثر اقتصادی، به نفع طرفین تبدیل شود. آقای بگوویچ، سیاست بوسنی و هرزگوین را تحکیم و تقویت روابط با کشورهای مسلمان خواند و با اشاره به لزوم همکاری برای مقابله با خطر تروریزم، افزود: این بیماری خطرناک حتی موجب حمله به مساجد و قتل افراد بی‌گناه شده است که البته در بوسنی و هرزگوین همه شخصیت‌های برجسته، قاطعانه از تفکر تکفیری، اعلام برائت، با آن مقابله می‌کنند.
رئیس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرزگوین با ابراز تأسف از درگیری‌های فرقه‌ای درجوامع اسلامی گفت: وحدت اسلامی وظیفه همه مسلمانان است و تفرقه، موجب تضعیف جوامع اسلامی
خواهد شد.
دیدار حسن روحانی با عزت بگوویچ
روزگذشته همچنین عزت بگوویچ، رئیس‌جمهوری بوسنی و هرزگوین با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بوسنی و هرزگوین با اشاره به روابط دوستانه و مستحکم دوکشور، ضرورت استفاده از فضای پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را به منظور ایجاد شتاب درتوسعه همه‌جانبه روابط تهران و سارایوو مورد تأکید قرار دادند. حسن روحانی روز سه‌شنبه پس از مذاکرات دوجانبه هیأت‌های عالیرتبه ایران و بوسنی و هرزگوین در نشست مشترک خبری با همتای بوسنیایی خود با بیان این‌که روابط بوسنی و هرزگوین از آغاز استقلال تا امروز با جمهوری اسلامی ایران دوستانه و مستحکم بوده است، اظهار داشت: بی‌تردید این سفر سرآغازی برای توسعه هرچه بیشتر روابط تهران- سارایوو خواهد بود. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته به دلیل مشکل تحریم، روابط دوکشور شاهد دوران رکود بود، گفت: امروز بعد از برجام، شرایط کاملا برای توسعه بیش ازپیش روابط دوکشور مهیاست و درمذاکرات دوجانبه راه‌های گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های بخش خصوصی دوکشور و نیز روابط علمی، فرهنگی و گردشگری را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادیم و بنا شد فهرست همکاری‌ها درکمیسیون مشترکی که در ماه دسامبر در سارایوو تشکیل خواهد شد، مورد بحث و توافق قرار بگیرد. دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری‌های فرهنگی بین تهران و سارایوو، بدون تردید ترویج اسلام اعتدالی می‌تواند به‌عنوان پایه مهم روابط فرهنگی برای مسلمانان اروپا و ازجمله در بوسنی و هرزگوین باشد. رئیس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز در این نشست مشترک خبری با بیان این‌که روابط دوکشور همواره دوستانه، مستحکم و قوی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی تلاش زیادی برای توقف جنگ و برقراری صلح و ثبات داشت و امروز شاهد یک روند تسریع همکاری‌های دوکشور در بخش‌های مختلف هستیم. باقر عزت بگوویچ خاطرنشان کرد: تحریم‌ها باعث شد که درمقطعی از زمان، خللی در روابط دوکشور وارد شود و با خوشحالی اخبار مربوط به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را دریافت کردیم و این زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط دوکشور به وجود آورده است.

 


تعداد بازدید :  239