شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

از «اعلام توقف حملات هوایی روسیه» تا «طرح ترور بشار اسد»
شهروند| وزارت دفاع روسیه گفته است که جنگنده‌های این کشور و سوریه طی هفت روز گذشته به مواضع مخالفان در شهر حلب حمله نکرده‌اند. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است طی هفت روز گذشته نیروهای روسیه و سوریه پرواز بر فراز شهر حلب را کاملا متوقف کرده‌اند. او گفته است راه‌های خروجی برای غیرنظامیان از بخش شرقی حلب که در دست مخالفان است، باز هستند. سازمان‌های امدادی به‌شدت نگران جان غیرنظامیانی هستند که در شهر حلب به سر می‌برند. بخش شرقی حلب در دست مخالفان است و بخش غربی در اختیار نیروهای دولتی. این افراد امکان خروج از شهر را ندارند و سازمان ملل متحد بارها گفته است، فرصت کافی برای کمک‌رسانی به این افراد وجود ندارد. گروه‌های امدادی می‌گویند در یک ماه گذشته نزدیک به ۲۷۰۰ نفر در جریان بمباران حلب کشته شده‌اند.از سوی دیگر، نشریه آمریکایی فارن پالیسی افشا کرده است که افرادی در کنگره آمریکا بررسی گزینه‌های خشن‌تر را درخصوص بحران سوریه ازجمله ترور بشار اسد آغاز کرده‌اند؛ گزینه‌ای که از نگاه این نشریه، موجب «شگفتی افراد حاضر در نشست» شده است. فارن پالیسی نوشته است، این پیشنهاد غافلگیر‌کننده پنجشنبه گذشته در جلسه غیرعلنی شورای روابط بین‌الملل کنگره آمریکا مطرح شد و سه نفر از 75 شرکت‌کننده در این نشست به این نشریه آمریکایی گفتند که موضوع ترور بشار اسد در این جلسه مطرح شد. آنها خاطرنشان کردند که این پرسش خطاب به «فیلیپ گاردون» هماهنگ‌کننده سابق در کاخ سفید در امور خاورمیانه بود که با این فکر مخالفت کرد و آن را غیرقانونی و در عین حال غیرموثر دانست. فیلیپ گاردون گفته است: چنین کاری بر خلاف قانون خواهد بود و هیچ تغییر بزرگی در همه امور ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که ترور بشار اسد منافع روس‌ها و ایرانی‌ها را در سوریه از بین
نخواهد برد.

چاووش‌اوغلو: برای امنیت‌مان از هیچ گزینه‌ای نمی‌گذریم
ایسنا|  وزیر امورخارجه ترکیه دیروز اعلام کرد كه کشورش دست به اقدامات موثرتر علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق ازجمله دست به عملیات‌های زمینی در این منطقه خواهد زد. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه 24 تلویزیون کشورش گفت: این قابل پذیرش نیست که گروه پ.ک.ک که
سه دهه دست به حمله علیه دولت ترکیه زده است از چند شهر در عراق به‌عنوان پایگاهش
 استفاده کند. وی گفت: در صورتی که تهدیدی از شمال عراق متوجه ترکیه شود، این کشور همه گزینه‌ها ازجمله عملیات زمینی را برای دفاع از امنیتش به کار می‌گیرد.

آغاز رأی‌گیری پیش از موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
ایسنا| رأی‌گیری پیش از موعد این انتخابات در 50 حوزه انتخاباتی ایالت فلوریدا آغاز شده و
 قرار است طی روزهای آتی در دیگر حوزه‌های انتخاباتی این ایالت نیز دنبال شود. در همین حال رأی‌گیری از طریق پستی نیز در هفته‌های گذشته آغاز شده و بیش از یک‌میلیون رأی‌دهنده فلوریدایی آرای خود را به صندوق‌های رأی پست کرده‌اند. با این حال رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری رسما روز سه‌شنبه، 18 آبان ماه آغاز خواهد شد.

دیده‌بان حقوق بشر ترکیه را به شکنجه بازداشتی‌ها متهم کرد
ایسنا| گروه دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد كه مقامات ترکیه در دوران برقراری وضع اضطراری در این کشور که در پی کودتای نافرجام ماه جولاي اعلام شد، اقدام به نقض حقوق بشر کرده و برخی بازداشتی‌ها را در معرض خشونت‌های جنسی و فیزیکی قرار دادند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از کودتای نافرجام ماه جولاي دست به سرکوب مخالفانش و کسانی زد که برای قدرت خود خطرناک تلقی می‌کرد. گروه دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که ترکیه نه‌تنها در دوران پس از کودتا اقدام به حبس و اخراج افراد کرده بلکه نیروهای پلیس این کشور دست به شکنجه افراد بازداشت شده زده‌اند.

بیش از ۱۷۰ کشته و زخمی در حمله داعش به آکادمی پلیس پاکستان
بی‌بی‌سی| مقام‌ها می‌گویند در حمله مردان مسلح به یک دانشکده تربیت پلیس در شهر کویته پاکستان حداقل ۴۸دانشجوی افسری پلیس و نگهبان کشته شده‌اند. مقام‌ها اکنون می‌گویند که ۳ پیکارجوی مسلح با جلیقه‌های انفجاری در حمله شرکت داشتند که گزارش می‌شود همه آنها کشته شده‌اند. شمار مهاجمان ابتدا پنج نفر اعلام شده بود. مقام‌ها می‌گویند دو نفر از مهاجمان پس از منفجر کردن جلیقه‌های خود کشته شدند و یکی از آنها به دست نیروهای امنیتی کشته شد. پس از ورود مهاجمان به ساختمان دانشکده پلیس بلوچستان و تیراندازی به سوی حاضران، یک عملیات عمده امنیتی شروع شد که ساعت‌ها طول کشید.


تعداد بازدید :  173