شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
میز خبر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام شناسایی انواع فقر در ایران:  11‌میلیون فقیر غذایی تحت پوشش دولت می‌روند
  فقر درمانی از مهم‌ترین موارد فقر است
  درجامعه‌ای که صدای فقرا شنیده نشود، فقر روز به ‌روز بیشتر می‌شود

شهروند| وضع فقرای ایرانی خوب نیست. این از سخنان تعداد زیادی ازمسئولان پیداست، مثل سخنان دیروز «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی. او که دیروز به همایش رفاه اجتماعی، نگاهی به گذشته و چشم‌انداز آینده رفته بود، گفته است که در ایران، انواع فقر درکشور شناسایی شده و فقردرمانی از مهم‌ترین موارد آن است. او این را هم گفته که دولت برای کاهش فقرغذایی تلاش می‌کند و به همین دلیل،‌ سال آینده قرار است با تخصیص بودجه، ۱۱‌میلیون نفر را در بعد فقر غذایی پوشش دهد.
وزیر کار در ادامه گفت، درجامعه‌ای که صدای فقرا شنیده نشود، فقر روز به روز بیشتر می‌شود. معمولا درجامعه مجالی برای شنیدن صدای فقرا نیست: «رابطه فقر کشورها و ناامنی جهانی را باید مورد توجه قرار داد، یک فرد و یک گروه می‌تواند امنیت یک کشور را تهدید کنند. آسیب‌پذیری قدرت‌های بزرگ و سطح ناامنی درجوامع آنها با یک فرد و گروه اجتماعی گره خورده است که حادثه ۱۱ سپتامبر را می‌توان به‌عنوان نمونه ذکر کرد.»
وی از شناسایی انواع فقر خبر داد: «فقر درمان را به‌عنوان مهم‌ترین فقر درنظر گرفتیم. قبلا اگر کسی به سرطان مبتلا می‌شد، به راحتی دو دهک سقوط می‌کرد. دولت همه مردم را بیمه کرد و اگر امروز طرح تحول سلامت مشکل دارد، ناشی از عملکرد بیمه‌ها نیست. تمرکز بر فقر آموزش و فقر مسکن را دنبال کردیم و امروز هیچ خانواده‌ای دو معلول به بالا، دیگر بدون مسکن نیست و ما همچنان مسکن حمایتی را به صورت جهت‌دار دنبال می‌کنیم.»
ربیعی ادامه داد: «برای کاهش فقر درکشور چند موضوع را در سه‌سال اخیر دنبال کردیم که ایجاد تمهیدات ساختاری و نهادی برای شنیدن صدای فقرا نخستین راهکار است. درجامعه‌ای که صدای فقرا شنیده نشود، فقر روز به روز بیشتر می‌شود. معمولا در جامعه مجالی برای شنیدن صدای فقرا نیست، تریبون‌ها آماده شنیدن صدای آنها نیستند و رسانه‌ها شیوه انتقال صدای فقرا را به درستی نمی‌دانند.»
وزیر رفاه گفت: «گام دوم برای کاهش فقر، سیاست‌گذاری‌های مربوط به فقر است. معتقدم، تغییر و دستکاری سیاست‌های توسعه به مفهوم ارتقای زندگی فقرا مورد نیاز است و نیازمند توسعه به مثابه ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان هستیم.»
ربیعی، ترویج گفتمان خیر جمعی را یک  استراتژی در برنامه‌های این وزارتخانه دانست: «ایجاد انگاره‌ای بزرگ درجامعه که برمبنای آن همه باید برای محو فقر تلاش کنیم را مدنظر قرار دادیم. خیر جمعی را برای جوامع مشابه خود توصیه می‌کنم. اقدام دیگر ما ایجاد پنجره واحد و پایگاه اطلاعاتی است که بیش از ۱۰۰‌هزار‌میلیارد تومان در‌سال برای حوزه رفاهی هزینه می‌کنیم. ۷۲‌هزار‌میلیارد تومان تنها در سازمان تأمین اجتماعی صرف می‌شود. ۱۸‌هزار‌میلیارد تومان در بخش درمان در سازمان تأمین اجتماعی و ۱۲‌هزار‌میلیارد تومان در سازمان بیمه سلامت هزینه می‌شود. ایجاد پایگاه اطلاعاتی به دنبال‌کردن برنامه‌های ناهمپوشان و غیرموازی کمک می‌کند. اقدام دیگر در سه‌سال اخیر، کنترل شاخص‌های اقتصادی نظیر تورم است که در کوتاه‌مدت بر قدرت زندگی مردم تأثیر گذاشته است.»
وی ادامه داد: «به اشتراک گذاشتن این تجارب عملی در زمینه رفاه اجتماعی و مقابله با فقر با کشورهایی که ساختار و مسائل اجتماعی شبیه به هم داریم، حایز اهمیت است.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «اقدام دیگر ما تقویت جامعه مدنی است. بخشی از جامعه مدنی را فقرا تشکیل می‌دهند. بخشی را روشنفکران و بخشی را نهادهای اجتماعی. حتما باید انجمن‌های خیریه را تقویت و فعالیت‌شان را تسهیل کنیم.»
او با بیان این‌که اقدام دیگر ما ایجاد پنجره واحد و پایگاه اطلاعاتی بود، ادامه داد: «بیش از 100‌هزار‌میلیارد تومان در‌ سال برای حوزه رفاهی هزینه می‌کنیم. 72‌هزار‌میلیارد تومان تنها در سازمان تأمین اجتماعی صرف می‌شود. 18‌هزار‌میلیارد تومان دربخش درمان در سازمان تأمین اجتماعی و 12‌هزار‌میلیارد تومان در سازمان بیمه سلامت هزینه می‌شود.»

تکرار دزدیدن و تخریب مجسمه‌ها در تهران
سر کودک «مجسمه باربر» دزدیده شد
شهروند| سر کودک «مجسمه باربر» که درخیابان ناصرخسرو، ابتدای کوچه مروی قرار دارد، به سرقت رفته است.
سایت سفرنویس، با اعلام این خبر نوشته است که این مجسمه توسط منصور آذری قلعه‌جوق- مجسمه‌ساز- در‌سال ۱۳۸۸ ساخته شده و آبان‌ماه ۱۳۹۳ یکبار مرمت شد.
این مجسمه که به نام‌های «گاری‌چی» یا «گاری‌کش» هم معروف است، ۵/۱متر ارتفاع و ۸۰/۳متر طول دارد. قالب اصلی و چرخ‌های آن از آهن و بدنه بیرونی آن فایبرگلاس است، پایه اثر نیز از جنس بتن ساخته شده است.
«مجسمه باربر» که در سال ۱۳۹۰ در محل کنونی نصب شد، در آبان‌ماه ۱۳۹۳ به ‌دلیل شکستگی و پاشش رنگ مرمت شد.


تعداد بازدید :  316