شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
میانماری‌های بخشنده، عراقی‌های غریب‌نواز

شهروند| «رویترز» گزارشی از یک نظرسنجی منتشر کرده است که از سوی بنیاد خیریه «کمک» انجام شده است. این بنیاد نظرسنجی‌های خود را از سال 2010 آغاز کرد و در آخرین نظرسنجی که مربوط به سال 2015 است، بیشتر از نیمی از مردم جهان یعنی 140 کشور مورد مطالعه قرار گرفتند. براساس نتایج این گزارش، بخشنده‌ترین مردم در کشورهایی هستند که توسط بلایای مختلف یا جنگ‌ها مورد آسیب قرار گرفته‌اند، همچنان که با وجود بی‌ثباتی و خشونت، عراق جزو 10 کشوری است که مردم آن بیشترین کمک را به غریبه‌ها انجام می‌دهند. ساکنان لیبی با وجود درگیری‌های داخلی و سومالی هم با وجود 25 سال جنگ داخلی توانسته‌اند جزو مردم سخاوتمند جهان قرار بگیرند.
مردم میانمار در صدر کمک به خیریه‌ها
در ادامه این گزارش بخشندگی از 4 وجه مورد مطالعه قرار گرفته است که بخش اول آن «اهدای پول به خیریه» است. اهدای پول به خیریه‌ها در سال 2015 در مقایسه با دیگر شاخص‌‌ها همچون «انجام کارهای داوطلبانه» و «کمک به غریبه‌ها» افزایش داشته است. در این بخش کشور میانمار با کسب امتیاز 92 در بالای جدول قرار گرفته است که شاید مهم‌ترین دلیل آن وجود آیین بودا و عقیده‌ای است که مردم را به بخشندگی تشویق می‌کند. برهمین اساس تایلند رتبه دوم این فهرست و کشورهای مالت، انگلستان، هلند، نیوزلند، استرالیا، ایرلند، اندونزی و کانادا رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند. در ادامه گزارش آمده است که بخشی از این تحقیق در ماه رمضان انجام شده و به نظر می‌رسد مسلمانان در این ماه بیشتر به انجام کارهای خیر تمایل داشته‌اند.
میانمار، سریلانکا، لیبریا و کارهای داوطلبانه
دومین شاخصی که میزان بخشندگی مردم را مورد مطالعه قرار داده، زمانی است که برای کارهای داوطلبانه اختصاص داده می‌شود. به طور کلی در سال 2015 و در مقایسه با سال قبل، مردم جهان وقت کمتری را صرف کارهای داوطلبانه کرده‌اند. میانمار بار دیگر در بالای این فهرست قرار گرفته و اولین کشوری است که برای دومین بار بالاترین امتیاز را طی سال‌هایی که این نظرسنجی انجام می‌شود، کسب می‌کند. با این وجود تنها 50 درصد مردم این کشور به صورت داوطلبانه وقت خود را برای کمک به دیگران صرف می‌کنند اما 90 درصد میانماری‌ها بخشی از درآمد خود را به خیریه‌ها می‌بخشند. سریلانکا، لیبریا، نیوزلند، کانادا، آمریکا، ازبکستان، کنیا، فیلیپین و گوآتمالا در رتبه‌های دوم تا دهم این فهرست جای گرفته‌اند.
صدر جدول غریب‌نوازی در اختیار عراقی‌ها
در بخش بعدی این نظرسنجی شاخصی به نام «کمک به غریبه‌ها» قرار دارد. عراق با 79 درصد در بالای این فهرست قرار دارد. این در حالی است که سال قبل عراقی‌ها رتبه دوم را به‌دست آورده بودند. این بنیاد خیریه اشاره کرده است که درگیری و ناآرامی‌ها اغلب با سطح بالایی از بخشندگی همراه هستند: «قابل توجه است که عراقی‌ها با وجود نگرانی‌های امنیتی همچنان به سخاوتمندی‌شان ادامه می‌دهند. در واقع به نظر می‌رسد افزایش کمک به غریبه‌ها پاسخی به رشد نیازهایشان است.» در این فهرست و بعد از عراق کشورهای لیبریا، آمریکا، نامیبیا، جامائیکا، کنیا، کویت، مالاوی، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی قرار دارند.
نزول آمریکا در فهرست بخشندگی به طور کلی
آخرین شاخص نیز «بخشندگی به طور کلی» نام دارد که آمریکا از رتبه اول در سال 2014 به جایگاه دوم در سال 2015 نزول و صدر جدول را به میانمار واگذار کرده است. در این فهرست کنیا یازدهم و بحرین، امارات، گواتمالا و قرقیزستان در فهرست 20 کشور اول قرار دارند، هرچند که به تاکید این گزارش بخشی از این نظرسنجی در ماه رمضان که روی بخشندگی مسلمانان تاثیر داشته انجام شده است. بعد از میانمار و آمریکا، کشورهای نیوزلند، کانادا، استرالیا، انگلستان، هلند، سریلانکا، هلند و مالزی رتبه های سوم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش در انتها می‌افزاید وقتی صحبت از مهربانی است، ثروت اهمیت زیادی ندارد و ماهیت منحصر به فرد یک کشور می‌تواند رفتارهای خیر را هدایت کند، آن هم بی‌توجه به شرایط اقتصادی.


تعداد بازدید :  163