شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
رئیس‌کل دادگستری تهران از برخورد قانونی با بازیگران مهاجر در صورت بازگشت خبر داد
گذشته‌ گنگ، آینده‌ مبهم

محبوبه قوام| روز گذشته رئیس‌کل دادگستری استان تهران از برخورد قانونی با بازیگران مهاجر به «جم» در صورت بازگشت خبر داد. با این حال هرمز سیرتی، یکی از بازیگران بازگشته از جم، روز گذشته در بخش خبری یکی از شبکه‌های رادیویی گفت‌وگو کرد و دلیل سفر به ترکیه را مضیقه مالی دانست. ابراز ندامت سیرتی در حالی صورت گرفته که همزمان کلیپی از رابعه اسکویی نیز در فضای مجازی دست به دست شد؛ فایلی صوتی که از بخش‌هایی از یک گفت‌و‌گو جدا شده بود و از پریشانی و پشیمانی این بازیگر خبر می‌داد. بین این گفت‌و‌گو‌ها، صحبت‌های هرمز سیرتی از آن جهت مهم‌تر است که هفته گذشته خبر بازگشت او به ایران در رسانه‌ها منتشر شد. سیرتی در بخشی از جملاتش عنوان کرده: «من نادم و پشیمانم و تنها به دلیل مضیقه مالی به این شبکه رفتم. از ‌سال 75 تا 95 بیکار بوده‌ام. از خردادماه که این پیشنهاد به من شد و به شبکه جم رفتم از این موضوع پشیمان بودم. فیلمنامه‌ای ارایه شده بود که بعدا تغییر کرد و از طرفی هم من دیدم در توانم نیست با این مجموعه کار کنم، یعنی نحوه روابط اجتماعی و مسائل جنبی که وجود داشت، باعث شد بازگردم و حالا هم از این موضوع نادم و پشیمان هستم.»
سیرتی و بازیگران نادم دیگر احتمالا از نحوه برخورد مسئولان در این شبکه ناراضی بوده باشند. چگونگی این نارضایتی شاید از فحوای جملات مهدی مظلومی، مهم‌ترین چهره‌ای که به جم مهاجرت کرده، مشخص شود. این کارگردان دوشنبه در گفت‌و‌گو با سایت سینماسینما عنوان کرد: «حرفه‌ای‌ها قرار نیست به ایران برگردند و تنها حقوق «مفت‌خورها» قطع شده است!» استفاده از تعبیر «مفت‌خور» برای همکاران در حالی از سوی مظلومی عنوان می‌شود که او در ادامه توضیح داده: «قبلا هر کسی در جم بود، حقوق ثابت می‌گرفت؛ اما بعضی‌ها کار نمی‌کردند و مدیریت اعلام کرد که دیگر به کسانی که کار نمی‌کنند و مفت می‌خورند و مفت راه می‌روند حقوق نمی‌دهد.» نامه قطع حقوق بازیگران بار دیگر هفته گذشته ماجرای مهاجران به جم را مطرح کرد. در این نامه عنوان شده بود كه حقوق برخی بازیگران قطع و از شبکه اخراج خواهند شد. مظلومی درباره دلیل صادر‌شدن این نامه از سوی سعید کریمیان، مدیر شبکه جم نیز گفته بود: «دلیل این تصمیم هم به‌اصطلاح تکان‌دادن افراد تنبل جهت کار و ایجاد حس رقابت، انگیزه و خلاقیت آنها بود؛ اما واقعیت این است که ما تا سه ‌سال آینده برنامه‌ریزی کردیم و مشغول کار هستیم.» او در ادامه درباره بازیگران نادم نیز اظهارنظر کرده بود: «این افراد عموما خیلی اینکاره نبودند و تقریبا همه‌شان پناهنده بودند و از روی محبت مدیر شبکه استخدام شده بودند تا امکان کار و پیشرفت بهشان داده شود که متأسفانه نتوانستند بعد از یک‌ سال برای خودشان اتفاقی را رقم بزنند و به همین علت هم پای این نامه به میان آمد.» هر چند مظلومی در ادامه درباره دامی که شبکه جم برای جذب این بازیگران گسترده بود، صحبتی به میان نیاورده. در حال حاضر مدیریت این شبکه در قبال بازیگرانی که به دعوت جم به این شبکه رفتند، هیچ مسئولیتی را قبول نکرده است؛ چون روز گذشته دادستان تهران خبر از برخورد قانونی با بازگشتگان احتمالی داده. این در حالی است که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، گفته بود: «گر چه برای بازیگرانی که به شبکه‌های ماهواره‌ای رفته‌اند، فرش قرمز پهن نشده اما با رأفت اسلامی درباره آنها برخورد خواهد شد؛ البته او اشاره کرده بود که برخورد با این بازیگران فراتر از سازمان سینمایی خواهد بود.» درواقع صحبت‌های ایوبی به شکلی کاملا متناقض با اعلام غلامحسین اسماعیلی، دادستان تهران است. رئیس سازمان سینمایی گفته است: «برخی از این مهاجران طی تماس‌هایی ابراز ندامت کردند و بخش حراست نیز برخوردهای خوبی با این افراد داشت.»
در هر حال همزمان با ابزار ندامت هرمز سیرتی، کلیپی مشابه با همان واکنش از سوی رابعه اسکویی نیز منتشر شده که این بازیگر در آن از پیوستن به شبکه جم ابراز پشیمانی کرده بود. او همچنین گفته است که در حال حاضر از شبکه بیرون آمده و مشغول کار آزاد است. همچنین عنوان کرده جایی که در آن زندگی می‌کند (ترکیه) به هیچ‌وجه کشوری نیست که دوست داشته باشد آنجا بماند؛ اما درباره آینده چیزی نگفته؛ آینده‌ای که به نظر می‌رسد برای بازگشتگان از جم تاریک باشد....


تعداد بازدید :  142