شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
گزیده های هفتگی اقتصاد مقاومتی

28 مهر
مناطق آزاد محل چاپ پول نیست

معرفی و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی کلان کشور، مهم‌ترین محور همایش «نقش مناطق آزاد در تحقق اقتصاد مقاومتی» بود؛ همایشی که 28 مهرماه مسئولان مناطق آزاد را برای هم‌اندیشی در زمینه عملیاتی سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در منطقه آزاد ارس گردهم آورد. «محمدباقر بهشتی» دبیر علمی همایش گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به فرصت سازی، درون زایی، برون‌گرایی، افزایش مشارکت مردمی، افزایش درآمد طبقات کم درآمد افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان، اصلاح الگوی مصرف، ترویج استفاده از تولید داخل، اصلاح ساختار اداری اشاره دارد. «محسن خادم عرب باغی» مدیرعامل منطقه آزاد ارس در این همایش گفت: متاسفانه عده‌ای گمان می‌کنند که مناطق آزاد محلی برای چاپ ریال و دلار است درحالی‌که این مناطق یکی از وظایف اصلی خود را ایجاد ارزش افزوده می‌داند.

29 مهر
2800 واحد راکد به چرخه تولید بازگشت

علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از شروع به کار دولت تدبیر و امید تاکنون 2‌هزار و 800 واحد غیرفعال در کشور به چرخه تولید باز گشته است. او در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان شامل مناطق یک و 2 در جیرفت افزود: هفت‌هزار و 500 بنگاه تعطیل و زیر ظرفیت در کشور وجود دارد که در راستای اقتصاد مقاومتی تا پایان ‌سال جاری به چرخه تولید باز می‌گردند و 36 طرح ملی نیز راه‌اندازی می‌شود. او بیان کرد: با توجه به طرح رونق اقتصادی با بانک‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و مقرر شد به تمامی واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی معرفی می‌شوند، تسهیلات لازم ارایه شود.
و طبق توافق با سازمان تأمین‌اجتماعی، مقرر شد تا اجراییات واحدهای تولیدی که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معرفی می‌شوند تا یک‌سال به تعویق بیفتد.

1  آبان
ایرانیان خارج از کشور در اقتصاد مقاومتی سهیم‌اند

معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، پویایی علمی، تسریع در حوزه‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری نقش محوری دارند. حسین شریعتمداری شامگاه شنبه یکم آبان در نشست هم‌اندیشی سرمایه گذاران و ایرانیان مقیم خارج از کشور در مجموعه کوه نور در اراک گفت: ‌میلیون‌ها ایرانی نخبه در آن سوی مرزها وجود دارد که طیف بزرگی از آنان می‌توانند در نقش آفرینی اقتصادی و تسریع آهنگ توسعه کشور پیشتاز باشند. اقتصاد دانش‌بنیان یکی از محورهای مهم دیگر در اقتصاد مقاومتی است که در دوران تحریم به انزوا رفته بود و می‌طلبد به مدد مشارکت هدفمند و پررنگ سرمایه گذاران داخلی و خارجی بارور شود. به گفته او یکی از شاخصه‌های محوری در اقتصاد مقاومتی درون نگری به اقتصاد و برون‌زایی است که در این خصوص ایرانیان خارج از کشور در خط مقدم تبادل ارتباطات و انتقال دانش فنی، سرمایه مالی، فکری و تجارب ارزنده به کشور هستند.

2 آبان
توسعه روستا کلید رشد اقتصاد تولیدی

 عزم دولت برای حل مشکلات روستاها جدی است. اسحاق جهانگیری در اختتامیه سومین همایش ملی روز روستا و عشایر، ضمن اعلام این مطلب گفت: با توجه خاصی که رهبر معظم انقلاب به حل مشکلات روستا و عشایر دارند و با تلاش جدی استانداران و مسئولان اجرایی، حرکت بزرگی در این زمینه آغاز شده است. به گفته اسحاق جهانگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مقطع فعلی راهکار مقابله با تمام توطئه‌هایی است که علیه ایران در جاهای مختلف طراحی می‌شود. او همچنین اعلام کرد توسعه همه‌جانبه وقتی اتفاق می‌افتد که توسعه روستا در آن نقش محوری و کلیدی داشته باشد. بنابراین باید همه تلاش کنیم که در فرآیند پرشتاب توسعه، توسعه روستا هم به سرعت انجام بگیرد و شاهد حذف روستاها از مراحل توسعه کشور نباشیم.

3 آبان
اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مشکلات اساسی حوزه توسعه علمی کشور را که انجمن‌های علمی کشور می‌توانند در رفع آن یاری رسان دولت باشند، شناساندن و تبیین صحیح شاخص‌ها و مبانی رشد علمی در جامعه عنوان کرد. او در چهارمین همایش «پیشرفت و توسعه علمی کشور» با بیان این‌که اخیرا جلسه‌ای برای ایجاد کارگروه فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است، افزود: این به دلیل آن است که هنوز عده‌ای تفاوتی بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی قایل نیستند. احمدی با اشاره به این‌که برخی افراد در جامعه نوسان رشد علمی در کشور را تنها با افزایش یا کاهش تعداد مقالات ارزیابی می‌کنند، گفت: این درحالی است که ملاک ارزیابی در دنیا برای رشد علمی شاخص‌های مختلفی ازجمله تعداد تولید مقالات، میزان ارجاع، میزان تولید و نوآوری، وضع آموزش عمومی و آموزش عالی و شرایط توسعه کشورها است.

4 آبان
آموزش مهارت شغلی به 700‌هزار نفر

محمدامین سازگارنژاد رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای با اعلام این‌که گرایش به مهارت‌آموزی در کشور افزایش یافته است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 700‌هزار نفر در2 بخش دولتی و خصوصی آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند. او افزود: ‌سال گذشته در مجموع حدود یک‌میلیون و 300هزار نفر در کشور مهارت فرا گرفتند و امسال نیز این آموزش‌ها با جدیت دنبال می‌شود. سازگارنژاد تأکید کرد: روزآمدی مهارت‌های آموزشی به‌ویژه برای جوانان بیکارو حتی شاغلان از اولویت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور است تا بتوانیم نیازهای بازار کار را تأمین کنیم و برای تحقق این مهم درتلاش هستیم سفارش را از بخش‌های مختلف اقتصادی بگیریم که این مسأله نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد. او همچنین گفت: باید بتوانیم در زمینه‌های تولید، خدمات، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی خدمات متناسب با نیاز بازار را پوشش دهیم.

 


تعداد بازدید :  232