شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
چگونه از مسمومیت با فلزات سمی پیشگیری کنیم؟

 اجتناب از تماس با این قبیل فلزات در دنیای امروز امکانپذیر نیست اما در هر صورت راه‌حل‌هایی نیز برای درمان مسمومیت با فلزات وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌های معالجه و پیشگیری استفاده از گیاهان است که از قدیم نیز مرسوم بوده است.
گیاهان مخصوصا سبزی‌ها و میوه‌ها داروهای کم‌ارزشی هستند که اگر شما آنها را امتحان کنید نه‌تنها ضرری نخواهید کرد، بلکه منافع زیادی نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما گیاهان چگونه می‌توانند از مسمومیت با فلزات جلوگیری کنند؟ فرآیندی شیمیایی است که در آن یک ترکیب شیمیایی با یک یون فلزی ترکیب می‌شود و آن را به صورت محکم نگه می‌دارد. این فرآیند «کی‌لیت شدن» نام دارد. موادی که چنین خصوصیتی دارند در درمان با مسمومیت فلزات به کار می‌روند.
 تحقیقات نشان داده پکتین یا ژلاتین گیاهی که در اغلب میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد می‌تواند در فرآیند «کی‌لیت شدن» فلزات سنگین و سایر آلاینده‌هایی که در خون انسان مشاهده می‌شوند، نقش موثری ایفا کند. بدن انسان از این طریق می‌تواند به راحتی آلاینده‌های مذکور را به وسیله مجاری ادرار دفع کند.
 سیب سبز، کلم، موز، چغندر، انگور، هویج و مرکبات بهترین منبع پکتین است. گشنیز یکی از بهترین مواد غذایی برای دفع فلزات سمی همچون جیوه، آلومینیوم و سرب از بدن است. دانشمندان بر این باور هستند که این سبزی شگفت‌انگیز می‌تواند از موانع خونی مغز به راحتی عبور و فلزات سنگین و سمی را از آن خارج کند.
 گشنیز در روز می‌تواند به آسانی و تنها در ظرف دو هفته فلزات سنگین و سمی را که در بدن انباشته شده‌اند از بدن دفع کند. جعفری، سبزی دیگری است که در دفع جیوه از بدن بسیار موثر عمل می‌کند. بروکلی و انواع کلم‌ها نیز حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند تولید آنزیم‌هایی را که از بدن سم‌زدایی می‌کنند، افزایش دهند. غذاهای غنی از سولفور نظیر پیاز و سیر در حذف سرب از بدن موثرند و به همین دلیل است که مصرف آنها در زمان آلودگی هوا و خصوصا وارونگی به شدت توصیه می‌شود.  گل‌کلم، تخم‌مرغ، جوانه گندم، بروکلی و هویج نیز غنی از سولفور هستند. این مواد تأثیر بسزایی در حذف فلزات سنگین از بدن دارند. در عین حال آمینواسیدها عوامل «کی‌لیت شدن» طبیعی هستند. آمینواسیدها از پروتیین‌هایی نظیر تخم‌مرغ و ماهی به دست می‌آیند. تحقیقات نشان می‌دهد محرومیت از پروتیین‌ها باعث می‌شود میزان آنزیم‌های گوناگون کبد به شدت کاهش پیدا کند. بسیاری از آنزیم‌هایی که کبد تولید می‌کند در دفع فلزات سمی از بدن نقشی حیاتی دارند. دکتر جزایری در کتاب درمان گیاهی کاسنی، کاهو، انواع پونه، اندیو (نوعی کاسنی) و ریواس را برای نوسازی سلول‌های کبدی توصیه کرده است. بدن انسان ترکیبی شیمیایی به نام آلفالیپوئید اسید را می‌سازد.
مقادیر بسیار اندکی از اسفناج، بروکلی، نخود فرنگی، جوانه گندم، سبوس برنج و حتی گوشت حاوی این ترکیب است. دکتر لین پاتریک که متخصص در زمینه طب طبیعی است و در خصوص درمان از مسمومیت فلزات سنگین تحقیقات گسترده‌ای انجام داده، می‌گوید آلفالیپوئید اسید می‌تواند از موانع خونی و مویرگی مغز عبور کند، فلزات سنگین را به دام بیندازد و درنهایت آنها را دفع کند.


تعداد بازدید :  567