شماره ۹۷۷ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
جلوگیری ازمسمومیت با سرب در كودكان

 سرب فلزی است که به تصور مردم در لوله‌های آب و دیگر وسایل فلزی یافت می‌شود، درحالی‌که این فلز در گردوغبار منزل، رنگ دیوار، برخی اسباب‌بازی‌ها، ظرف‌های سفالی و حتی غذایی وجود دارد.
کودکان از راه‌هایی ازجمله خوردن یا استنشاق سرب موجود در گردوغبار منزل هنگام گردگیری و رنگ‌آمیزی، سرب موجود در برخی لوله‌های منازل، نگهداری غذا در ظرف‌های خاص دارای سرب، مکیدن و جویدن اسباب‌بازی و جواهرها و دیگر وسایل حاوی سرب دچار مسمومیت می‌شوند.
هرچه رنگ دیوار خانه قدیمی‌تر باشد احتمال وجود سرب در آن بیشتر است. به عبارت دیگر رنگ‌های قدیمی و دارای سرب که هنگام سمباده‌کاری در هوای منزل پراکنده می‌شود، عامل جذب سرب در بدن کودکان و افزایش سرب خون آنهاست.
در افراد بالغ مسمومیت با سرب نسبت به کودکان کمتر شایع است. افراد دارای شغل‌هایی مانند جوشکاری، ساخت ظرف‌های سفالی لعاب‌دار، لحیم‌کاری با سرب، نقاشی ساختمان، تولید گلوله‌های سربی، ساخت شیشه‌های رنگی، لوله‌کشی یا لوله‌بری، تولید شیشه، صنایع چوبی و پلاستیکی و کار در کارخانه تصفیه و پالایش سرب بیشتر از سایر شغل‌ها در معرض مسمومیت با سرب هستند.
بیشتر کودکان علامت خاصی ندارند که این مسأله اهمیت غربالگری را نشان می‌دهد اما علایمی مانند احساس خستگی، دل‌درد، یبوست و تحریک‌پذیری ممکن است در این کودکان بروز کند.
بیشتر کودکان دارای سرب بالا در خون عادت به خوردن خاک، کاغذ یا روزنامه دارند.
 باید مراقب کودکان باشید تا وسایل آلوده را در دهان نگذارند و قبل از غذا خوردن دست‌های خود را بشویند.
برای آماده‌کردن شیر خشک کودکان به آب مصرفی توجه شود، چون احتمال آلودگی با سرب در آب لوله‌کشی مدت‌ها در لوله مانده بیشتر است. بهتر است برای پختن غذا و نوشیدن آب از نوع سرد استفاده شود و همچنین زمان استفاده از کنسرو، مواد باقی‌مانده آن را در ظرف دیگری نگهداری کنید.
 غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی را در ظرف‌های سرامیک نگهداری نکنید و چای و قهوه را در این نوع ظرف‌ها ننوشید.
 داشتن رژیم غذایی با کلسیم، آهن و ویتامین سی و دی یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از مسمومیت با سرب است.


تعداد بازدید :  154