شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
190‌میلیارد دلار سرمایه سرگردان در ایران
هشدار برای تخریب بنیان‌های اقتصاد

بیش از 190‌میلیارد دلار سرمایه سرگردان در دست مردم وجود دارد. این خبری است که موید صدرحسینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بدان اشاره کرد و گفت:  بررسی‌ها نشان داده حجم سرمایه‌های سرگردان در ایران از مرز 575‌هزار‌میلیارد تومان عبور کرده است و این سرمایه‌ها به جای آن‌که در خدمت اقتصاد ایران باشند بنیان‌های اقتصادی را تخریب می‌کنند. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایسکانیوز افزود:  اگر متوسط قیمت دلار را 3‌هزار تومان در نظر بگیریم حجم سرمایه سرگردان از 190‌میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.  او تأکید کرد:  سودهای بالا در بازارهای دلالی سبب شده بخش‌های واقعی اقتصاد مانند حوزه تولید و...  نتوانند از این سرمایه‌ها منتفع شوند در حالی‌ که اگر همین منابع در بازارهای لازم بکار گرفته شوند، می‌توان این سرمایه‌ها را در قالب اوراق مشارکت و...  جمع‌آوری کرد.
او گفت: حجم سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد ایران «بحرانی» است و باید راهکاری برای جذب آن اندیشید چرا که تداوم روند موجود می‌تواند به افزایش نرخ تورم و همچنین رونق بازارهای دلالی و غیرمولد کمک کند.
رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس همچنین توضیح داد: ایران با مشکلات فراوانی برای تأمین مالی بخش پتروشیمی روبه‌رو است اما با توجه به مشکل تحریم‌ها، امکان ورود سرمایه‌های خارجی به کشور وجود ندارد؛ از همین رو برنامه‌ریزی مدونی برای جمع‌آوری سرمایه‌های داخلی نیز در دستور کار نیست.   او با اشاره به این‌که سرمایه‌های سرگردان ایرانی‌ها بیشتر وارد بازار طلا، سکه و ارز می‌شود، توضیح داد: با توجه به این‌که متاسفانه این بازارها سود بسیار بالایی را در کوتاه‌مدت نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند، در هر دوره زمانی این بازارها مراکزی برای جذب سرمایه‌ها می‌شوند اما بعد از یک دوره کوتاه و رفع التهاب، این بازارها از سیبل سرمایه‌گذاران تهی می‌شوند.
 او گفت: ایران مدت‌ها پای میز مذاکره می‌نشیند و در قالب توافق مرحله اول ژنو 5/4 میلیارد دلار و در قالب توافق دوم 5/2 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود در حالی‌كه چنین امکان عظیمی در داخل کشور هنوز در خدمت توسعه اقتصادی قرار نگرفته است.

 


تعداد بازدید :  111