شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
«شهروند» دلایل ناکامی استقلال در 3 بازی اخیر را بررسی می‌کند
از کم‎‌کاری بازیکنان تا مربی که از شکست متواری است
کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند»: همه نگاه‌ها به قلعه‌نوعی است

گروه ورزش| شاید وقتی استقلال پس از گذشت 7 هفته از لیگ برتر موفق به کسب 6 برد شده و با 18 امتیاز فاصله‌ای 10 امتیازی با رقیب دیرینه‌اش یعنی پرسپولیس ایجاد کرده بود، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد آبی‌پوشان 3 هفته متوالی شکست را پذیرا شوند و با وجود بقا در پله دوم جدول وارد بحران شده و بیش از پیش نگران از دست رفتن قهرمانی در لیگ چهاردهم باشند.  البته قلعه‌نوعی در هفته‌های اخیر با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کند اما این دلیلی برای 3 شکست متوالی نخواهد بود.
رکورد معکوس قلعه نوعی
امیر قلعه‌نوعی که همواره به‌عنوان پرافتخارترین مربی لیگ برتری شناخته می‌شود و نزد هواداران استقلال نیز به دلیل عدم شکست در دربی سرخابی‌های تهران محبوب است، این بار رکوردهای معکوسی را در فاصله هفته هشتم تا دهم لیگ برتر ثبت کرده است. او برای نخستین‌بار به‌عنوان سرمربی استقلال در 3 بازی متوالی شکست می‌خورد و از سوی دیگر باخت مقابل ذوب‌آهن اولین شکست استقلال در تاریخ لیگ برتر در هفته دهم به شمار می‌آید.
فقط بدشانسی؟
یکی از نقاط ضعف امیر قلعه‌نوعی شاید این است که بعد از شکست تیمش هیچوقت تقصیر باخت را بر گردن نمی‌گیرد و به دنبال چیزی یا شخصی است که باخت تیمش را به آن مرتبط کند. اگر به مصاحبه‌های سرمربی استقلال بعد از 3 شکست متوالی تیمش توجه کنیم، بدشانسی، داور و اتفاقات دیگر را دلایل اصلی ناکامی تیمش دانسته است. او البته بعد از تحمل شکست مقابل ذوب‌آهن نیز بدون این‌که به نقص‌های تیمش اشاره‌ای داشته باشد، برای نخستین‌بار در تاریخ زندگی ورزشی‌اش قول قهرمانی داد و از خوش‌شانسی حریف سخن گفت.  حال این‌که آیا استقلال با این همه ضعف آیا می‌تواند قهرمان شود، بحث دیگری است که کارشناسان باید درباره‌اش سخن بگویند. هرچند که ادامه این شرایط به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند باعث رسیدن دست استقلالی‌ها به جام شود.
شائبه کم‌کاری!
با این‌که استقلال با 3 شکست و با وجود حضورش در رده دوم جدول تقریبا وارد بحران شده اما هیأت‌مدیره این باشگاه بر خلاف اتفاقاتی که در پرسپولیس رخ داد، همچنان موضع حمایت را در دستور کار خود دارد و حتی جریمه‌ای نیز برای کادرفنی و بازیکنان در نظر نگرفته است. با این‌حال بهرام افشارزاده، روز گذشته طی اظهارنظری جالب شائبه کم‌کاری بازیکنان را مطرح کرد: «معتقدم بازیکنان ما بهتر می‌توانستند کار کنند و شاید برخی از آنها کم‌کاری می‌کردند و باید با انگیزه‌تر از این در میدان ظاهر شوند. ما در قبال تعهداتمان به بازیکنان کم‌کاری نداشته‌ایم و به همین دلیل از آنها توقع داریم در میدان مسابقه کم‌کاری نکنند و با تمام وجود برای پیراهنی که برتن دارند ارزش قایل شوند و بجنگند.» باید دید در جلسه هیأت‌مدیره استقلال که امروز برگزار می‌شود، اعضای هیأت‌مدیره چه واکنشی به این صحبتهای افشارزاده و نتایج بد این تیم نشان می‌دهند.
عبدالهی:  مشکل بدنی در این مقطع عجیب است
نصراله عبدالهی، پیشکسوت باشگاه استقلال در رابطه با دلایل شکستهای متوالی این تیم به «شهروند» می‌گوید: «در ابتدای فصل و یا پایان فصل می‌توان این توقع را داشت که بازیکنان با مشکلات بدنی روبه‌رو شوند اما این‌که در این هفته‌های میانی بازیکنان مشکل بدنی دارند، عجیب است. متأسفانه استقلال از نظر روحی افت شدیدی داشته و مثلا در بازی با فولاد اگر شرایط روحی خوبی داشتند، قطعا باید برنده می‌شدند. به نظرم اگر از نظر روحی با بازیکنان کار شود، هنوز استقلال چیزی از دست نداده و می‌تواند به روند خوب ابتدای فصلش بازگردد.» وی همچنین می‌افزاید: «استقلال از لحاظ نفری بهتر از رقیبانش است و می‌تواند در چند هفته آینده از بحران خارج شود و تا دربی‌ شرایط خوبی پیدا کند البته استقلال همچنان تیم دوم جدول است و نباید به قلعه‌نوعی اولتیماتوم داده شود.»
ورمزیار: کرار نباشد، استقلال توانایی ندارد
صادق ورمزیار، بازیکن سال‌های دور استقلال فقط بدشانسی را دلیل 3 شکست این تیم در هفته‌های اخیر نمی‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «وقتی یک تیم 3 دیدار پشت‌سر هم را می‌بازد، قطعا در نقاطی ضعف دارد و نمی‌توان گفت که همه این اتفاقات فقط به بدشانسی و اشتباه داوری برمی‌گردد. استقلال در بخش دفاع تیمی و همچنین تک‌تک نفرات خط دفاعی دچار مشکل است. چون در بخش دفاعی تیم خوب بسته نشده، قلعه‌نوعی مجبور است از بازیکنان غیرتخصصی در دفاع وسط استفاده کند و همین تیم را دچار مشکل کرده است.» وی همچنین می‌افزاید: «متأسفانه وقتی کرار در زمین نیست، استقلال هیچ توانایی در خط حمله ندارد، دقیقا مشکلی که ‌سال گذشته در نبود چنین بازیکنی داشت. به نظرم استقلال تا زمانی که نتواند دفاع تیمی خوبی داشته باشد، با همین مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند.»
معینی:  قلعه‌نوعی آرامش را به تیم باز می‌گرداند
مسعود معینی، عضو هیأت‌مدیره استقلال که همراه با این تیم به اصفهان سفر کرده بود، در رابطه با علل نتایج ضعیف آبی‌پوشان به «شهروند» می‌گوید:  «به نظرم استقلال در این 3 هفته فقط نتایج را واگذار کرده وگرنه بازی خوبی را به نمایش گذاشته است.  متأسفانه در برخی از پست‌های حساس بازیکنان تأثیرگذار تیم به آمادگی کامل نرسیده‌اند.  مثلا امیرحسین صادقی، ‌هاشم بیگ‌زاده و خسرو حیدری نمی‌توانند کارآیی خوبی داشته باشند و قلعه‌نوعی نیز چون دستش خالی است، مجبور به استفاده از آنهاست.» وی همچنین می‌افزاید: «مطمئنا استقلال روزهای خوبی از نظر کسب نتیجه ندارد اما ما همه کارها را به خود قلعه‌نوعی سپردیم و مطمئنیم که او می‌تواند آرامش را به تیم بازگرداند. کادرفنی برای بازی با ملوان برنامه ویژه‌ای دارد تا ان‌شاءالله با برد به تعطیلات برویم.»


تعداد بازدید :  175