شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
جزییات حادثه در پیست مسابقات رالی خاورمیانه شیراز
پرواز مرگبار در پیست اتومبیلرانی

گروه حوادث| استارت تست اول مسابقات رالی کافی بود تا حادثه‌ای تلخ در رقابت‌های اتومبیلرانی بین‌المللی در شیراز رقم بخورد. وقتی 2 سرنشین خودروی شماره 5 برای گرفتن امتیاز مسابقات رالی خاورمیانه، در پیست اتومبیلرانی، سراسر شور و هیجان بودند هرگز تصور نمی‌کردند حادثه‌ای تلخ در کمین‌شان نشسته باشد.  
راننده و نقشه خوان خودروی مسابقه رالی سال‌ها بود که با یکدیگر دوست و همکار بودند و هی‌چوقت فکر نمی‌کردند ورزش و هیجانی را که سال‌ها در کنار یکدیگر تجربه کرده‌اند با سرنوشتی سیاه درگیرشان کند.
صبح روز جمعه 4 مهرماه بود. شرکت‌کنندگان مسابقات رالی خاورمیانه خودشان را برای تست یک مسابقات آماده کرده بودند.  خودروی شماره 5 با 2 سرنشین به نام‌های حسین قدسی(راننده) و آرش رامین‌یکتا (نقشه خوان) وارد پیست مسابقه شد. وقتی شروع مسابقه کلید خورد هیچ‌کس تصور نمی‌کرد راننده و نقشه‌خوان خودرو، قربانی حادثه‌ای تلخ خواهند شد. با اعلام آغاز مسابقه هر لحظه سرعت‌شان بیشتر شد. شور و هیجان داشتند و تصاویر شادی‌شان در کابین خودرو دیده می‌شد. اما هنوز چند دقیقه‌ای از حرکت خودرو نگذشته بود که با رسیدن به مسیر جامپ پیست، ورق برگشت. خودرو به محض پرش از مسیر خارج شد و در مقابل چشمان وحشت‌زده تماشاگران چرخید و ناگهان واژگون شد. تماشاگران در شوک فرو رفته بودند و نیروهای امدادی و پزشک مسیر بلافاصله به سمت خودروی واژگون‌شده دویدند. عملیات نجات آنها کلید خورد، سرنشینان خودرو همچنان کمربندهایشان بسته بود و با وجود واژگون‌شدن خودرو محکم روی صندلی‌هایشان نشسته بودند.  امدادگران با تجهیزات ویژه 2 مرد را از داخل کابین خارج کردند.  هنوز کلاه‌های ایمنی‌شان روی سرشان بود.  اما حال نقشه‌خوان خودرو نامساعد بود. مسئولان پیست بلافاصله از نزدیک‌ترین امداد هوایی درخواست کمک کردند.
مرگ در هلی‌کوپتر
عملیات نجات کلید خورد و راننده خودرو با آمبولانس به بیمارستان مرودشت و نقشه‌خوان با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شدند. فرشید خلوتی یکی از دوستان نزدیک حسین و آرش در رابطه با لحظه وقوع این حادثه به «شهروند» گفت: «پشت مانیتور نشسته بودم و مشغول دنبال کردن خودروی دوستانم بودم که ناگهان خودرو بعد از پرش در مسیر جامپ واژگون شد. به سرعت به سمت خودرو دویدیم و دوستانم را با کمک امدادگران مسیر از خودرو خارج کردیم. من با خودروی آمبولانس به همراه حسین به بیمارستان مرودشت رفتیم و آرش با هلی‌کوپتر به بیمارستان رجایی‌شهر منتقل شد. تا این‌که خبر دادند آرش در همان دقایق اولیه در هلی‌کوپتر جان سپرده است. اما با این حال به بیمارستان منتقل شد تا عملیات احیاء انجام شود اما حسین همان دقایق اولیه امدادرسانی به علت ترکیدگی طحال به کام مرگ فرو رفته بود. حسین هم در بیمارستان بی‌تابی می‌کرد تا این‌که او را به هم به بیمارستان رجایی‌شهر منتقل کردند. ماهیت رقابت‌های اتومبیلرانی علاوه بر هیجان و لذت از سرعت، ناگزیر از حوادث است. وقتی آنها را از خودرو خارج می‌کردیم کمربندشان بسته بود و کلاه ایمنی داشتند. پزشکان هم اعلام کردند هیچ‌گونه آثار کبودی و ضربه‌ای در بدن آرش وجود نداشت.  کارشناس فدراسیون جهانی هم دلیل این حادثه را شتاب خودرو در این مرحله از مسابقه اعلام کرد. زیرا وقتی خودرو از سرعت بالا به پایین می‌آید فشار در کابین خودرو افزایش می‌یابد. بررسی کارشناسان هم بعد از این حادثه روی خودرو انجام شد و نشان می‌داد کمربندها تا‌سال 2017 اعتبار دارند و ضربه‌ای روی کلاه سرنشینان وارد نشده بود. ما الان منتظر تعیین علت اصلی مرگ آرش توسط پزشکی قانونی هستیم. خلوتی در رابطه با ادامه یافتن این رقابت‌ها بعد از این حادثه گفت: «طبق قوانین، مسابقه در یک مرحله‌ای باید متوقف شود اما بعد از وقوع این حادثه همه اتومبیلرانان به دلیل حس انسان‌دوستانه‌شان مسابقه را ترک کردند تا این‌که چند ساعت بعد سوت تست دوم مسابقات زده شد.»
رالی ناگزیر از حادثه است
فرشید دانشور رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری شیراز هم در رابطه با علت وقوع این حادثه به «شهروند» گفت: «متاسفانه در این 2 روز اخبار غیرواقعی اذهان مردم و علاقه‌مندان به اتومبیلرانی را تشویش کرده است. در صورت این‌که در پیست‌های رالی سراسر جهان احتمال وقوع چنین حوادثی وجود دارد. مخصوصا این‌که این شرکت‌کنندگان در مرحله تست مسابقات قرار داشتند. در این مرحله شرکت‌کنندگان تمام توان و قوای خود را برای به دست آوردن امتیاز به‌کار می‌گیرند. رالی در واقع هر لحظه یک حادثه است. در زمان وقوع این حادثه هم با این‌که سرنشینان داخل خودرو کمربند و کلاه ایمنی داشتند اما آرش رامین یکتا به دلیل خونریزی داخلی به کام مرگ فرو  رفت.»


تعداد بازدید :  276