شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
انتقادهای دولتمرد سابق از کاهش بودجه عمرانی در دولت قبل:
توسعه اقتصاد، با ندادن بودجه عمرانی مختل شد
روند صنعتی‌سازی مسکن کند پیش رفت دولت باید پروژه‌های نیمه‌تمام را اولویت‌بندی کند

گروه اقتصادی شهروند| در سه‌سال آخر دولت احمدی‌نژاد، هرساله به بهانه‌های مختلف بودجه عمرانی کشور کاهش یافت و در عمل پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور را معطل نگه داشت. البته این اتفاق به بهانه کمبود منابع مالی در دولتی اتفاق افتاد که به گواه آمار بیشترین درآمد ارزی ناشی از فروش نفت را در اختیار داشته اما اختصاص منابع مالی کشور که عمدتا به مصارف یارانه‌ای رسید باعث شد تا دولت برای تخصیص منابع مالی به زیرساخت‌ها که صد البته بسیار مهم هم بود کفگیر خود را ته دیگ ببیند. «سال 91 فقط 5/37‌درصد بودجه عمرانی کل کشور پرداخت شد و این درحالی است که امسال (1392) با تصمیم کمیسیون تلفیق در هدفمندی یارانه‌ها باز هم 10‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه عمرانی کاهش می‌یابد.» این عبارت را رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت دهم در روز‌های پایانی این دولت و در اردیبهشت‌ماه ‌سال 92 بیان کرد که خود مبین عدم توجه دولت قبل به زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی است. درحال حاضر و پس از یک‌سال از آغاز به کار دولت یازدهم این دولت با انبوهی از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و اقدام‌نشده که از دولت قبل به یادگار مانده مواجه است که مسلما باید فکری اساسی برای آن در نظر گرفته شود. در همین خصوص با مهدی ‌هاشمی عضو کمیسیون عمران مجلس که خود در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد از دولتمردان بود گفت‌وگویی انجام دادیم و گلایه‌های او از روند کاری گذشته را شنیدیم.
در سه‌سال آخر دوره احمدی‌نژاد شاهد کاهش سهم بودجه عمرانی در بودجه کل کشور بودیم، این اقدام چه تبعاتی در بحث ساخت‌وساز کشور داشته است؟
بودجه عمرانی محرک اقتصادی و زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی هر کشور است. در اصل باید توجه داشت که بودجه عمرانی صرف زیرساخت می‌شود و بودجه جاری به مصرف امور اجرایی کشور می‌رسد. توجه به تدوین دقیق و اصولی بودجه عمرانی باعث رسیدن به یک نتیجه خوب و مثبت در جهت رشد و توسعه اقتصادی است. همچنین اگر بودجه به‌طور مناسب تخصیص یابد امکان رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار فراهم می‌شود. عدم توجه اساسی به بودجه عمرانی و کاهش آن باعث می‌شود تا پروژه‌های عمرانی با کندی پیش رفته و تأخیر در اجرای این پروژه‌ها باعث ایجاد هزینه‌های سنگین در این زمینه شود. علاوه بر این، کاهش اشتغال نیز از دیگر مواردی است که در پی کاهش بودجه عمرانی رخ می‌دهد. با توجه به این موارد طبیعی است که به بودجه عمرانی توجه ویژه و اساسی شود.
با توجه به این‌که در دوره احمدی‌نژاد با عدم تخصیص مناسب بودجه عمرانی در عمل پروژه‌های عمرانی مغفول واقع شد چه اقدامی از سوی دولت یازدهم باید اتخاذ شود تا جبران این کاستی شود؟
بنای دولت بر این بوده که در تخصیص منابع اولویت‌ها را در نظر گرفته و براساس آن پروژه‌های عمرانی را اجرا کند. با عنایت به این‌که شروع پروژه‌های عمرانی جدید نیاز به منابع مالی هم دارد باید یک اولویت‌بندی جدی در این خصوص انجام شود تا براساس آن نسبت به شروع پروژه‌ها اقدام شود. به‌عنوان نمونه پروژه‌هایی که باعث ایجاد اشتغال در مناطق محروم می‌شوند یا راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی که به رشد و توسعه صنعتی و تولید کشور کمک می‌کند، باید در اولویت قرار گیرد. علاوه بر این دولت باید تا حد امکان از شروع پروژه‌های جدید خودداری کند مگر در مواردی خاص که کارشناسان تشخیص دهند. دولت نیز باید منابع موجود را به نحو احسن برای تکمیل این پروژه‌ها اختصاص دهد. البته به نظر می‌رسد دولت آمادگی تخصیص منابع مالی مناسب به بودجه عمرانی را داشته باشد اما در عمل این اتفاق رخ نداده و نگاه جدی به پروژه‌های عمرانی صورت نگرفته است.
تخصیص بودجه عمرانی تأثیری روی تورم دارد؟
رشد بودجه‌های عمرانی در راستای افزایش تولید است و تأثیری روی تورم ندارد. در اصل این بودجه تمام توان خود را مصروف به رشد و توسعه فعالیت‌های تولیدی در کشور می‌کند.
چه اقدامی از سوی دولت و مجلس برای اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام باید اتخاذ شود؟
در حال حاضر قرار بر این است که پروژه‌ها در قالب اولویت‌بندی مناسب در دست اقدام قرار گرفته و دولت سعی دارد تا براساس اولویت، پروژه‌های نیمه‌تمام و همچنین مهم را به سرانجام برساند. مجلس نیز با تعامل مناسب با دولت سعی می‌کند هرگونه کمکی از سوی مجلس برای اتمام یا راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی مصوب دریغ نکرده و تمام تلاش خود را برای حل مشکل بودجه عمرانی به کار گیرد.
روند صنعتی‌سازی مسکن و ساخت‌وساز در کشور به چه شکل است؟
روند صنعتی‌سازی مسکن در کشور با کندی به پیش رفته و به نظر می‌رسد باید با سرعت بیشتری انجام شود. البته نگاه دولت در جهت رشد صنعتی‌سازی مسکن در کشور بسیار مهم است و باید بودجه مشخصی برای این موضوع اختصاص یابد. حتی باید گفت بهتر است دولت خود نیز وارد این فضا شده و در پروژه‌هایی که مجری آن است از تکنولوژی صنعتی‌سازی استفاده کند. علاوه بر آن اعطای تسهیلات ویژه برای صنعتی‌سازان مسکن نیز عامل مهمی در جهت توسعه صنعتی‌سازی مطرح است.


تعداد بازدید :  86