شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

پس از سفر روحانی به آستاراخان برگزار می‌شود
اجلاس رؤسای‌جمهوری 5 کشور ساحلی دریای خزر
سفیر ایران در مسکو از ورود رئیس‌جمهوری کشورمان در آستراخان در عصر روز یکشنبه به منظور شرکت در اجلاس رؤسای جمهوری
 5 کشور ساحلی دریای خزر خبر داد.  به گزارش ایسنا، مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو با اشاره به حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در چهارمین اجلاس سران خزر گفت: رئیس‌جمهوری عصر یکشنبه وارد آستراخان می‌شود و قرار است علاوه بر برنامه‌ها و دیدارهای اجلاس، دیدار دو جانبه‌ای با ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش داشته باشد.  همچنین
 گفت و گوی رسانه‌ای و برخی دیدارهای دیگر در برنامه‌ رئیس‌جمهوری قرار دارد. وی در پیامی که در صفحه‌ فیس‌بوکش نوشته بود اعلام کرد در این اجلاس 4 سند شامل اعلامیه، بیانیه، یادداشت تفاهم در زمینه شیلات و یادداشت تفاهم در زمینه کمک‌های اضطراری در خزر به امضا خواهد رسید.  رئیس‌جمهوری کشورمان را در این سفر علاوه بر محمدجواد ظریف،
وزیر امورخارجه، وزرای کشور و راه و شهرسازی همراهی می‌کنند. تعیین رژیم حقوقی دریای خزر مسأله‌ای ۲ دهه‌ای است که به دلیل مسائل مختلف ازجمله منابع انرژی و غذایی فراوان و نیز موقعیت استراتژیک این دریاچه تا کنون به سرانجام نرسیده است. یوری اوشکاف مشاور رئیس‌جمهوری روسیه درباره چهارمین نشست سران خزر گفت:  هر چند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هنوز تعیین نشده، اما انتظار می‌رود اجلاس آستاراخان زمینه‌ای برای تعیین این کنوانسیون در اجلاس پنجم سران کشورهای ساحلی باشد. قرار است 3 سند همکاری در زمینه ماهیگیری و منابع زنده دریایی، آب‌شناسی و هواشناسی و نیز هشدار در مواقع اضطراری و رفع عواقب آن و نیز اعلامیه پایانی در اجلاس یک روزه سران به امضا برسد. کنوانسیون رژیم حقوقی سند کلان و چارچوبی است که وضع کلی دریا و حقوق و تکالیف کشورها را ترسیم می‌کند. دریای خزر دارای یک‌هزار و 200 کیلومتر طول و بین 220 تا 550 کیلومتر پهنا و شش‌هزار و 500 کیلومتر محیط است که از این مقدار 657 کیلومتر ساحل متعلق به ایران است. از این وسعت کرانه‌ای 1900 کیلومتر به قزاقستان،820 کیلومتر به جمهوری آذربایجان و 3220 کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.   

وزیر امورخارجه در کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد
زمان به سود مردم فلسطین است
نشست کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد در سطح وزرای خارجه به ریاست ظریف در مقر سازمان ملل تشکیل شد. به گزارش ایسنا، در این نشست بدوا نماینده فلسطین گزارشی در مورد آخرین تحولات مسأله فلسطین ارایه کرد و بخش عمده‌ای از سخنانش را به برنامه حکومت خودگردان برای طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت با هدف تعیین ضرب‌الاجلی برای خاتمه اشغال اراضی فلسطینی اختصاص داد.  
وی گفت: فلسطین در نظر دارد قطعنامه‌ای با این مضمون در ماه آبان و در زمان ریاست آرژانتین بر این شورا جهت تصویب ارایه کند. سپس در این نشست وزرای خارجه کوبا، زیمبابوه، الجزایر، اندونزی، سنگال، هند، معاون وزیر خارجه مصر و سفرای مالزی و آفریقای جنوبی سخنرانی کردند.  وزیر خارجه ایران نیز در این نشست طی سخنانی ضمن تسلیت به فلسطینیان به خاطر تلفات و خسارات وارده توسط رژیم اشغالگر قدس در جریان تجاوز دوماهه آن رژیم به غزه اضافه کرد:  متأسفانه با توجه به ماهیت تجاوزکارانه این رژیم، مشکل می‌توان امیدوار بود که این تجاوزات در آینده باز هم تکرار نشود.  
ظریف ادامه داد:  با این حال نکته مثبت این است که جوامع و دولت‌های مختلف بیش از پیش نسبت به حقانیت مردم فلسطین و ماهیت تجاوزکارانه رژیم اشغالگر قدس واقف می‌شوند. وی به‌عنوان مثال در این مورد به رأی مثبت بیش از دوسوم اعضای مجمع عمومی به نفع ارتقای موقعیت فلسطین در سازمان ملل، آگاه شدن فزاینده جوامع اروپایی از سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم مذکور و حتی مخالفت رو به رشد مردم آمریکا به‌خصوص جوانان این کشور با این سیاست‌ها اشاره کرد.  وزیر امورخارجه با استناد به این تحولات تأکید کرد: زمان به سود مردم فلسطین و به ضرر دشمنان آن کشور در جریان است و این به معنی شکل‌گیری روند مهمی در سطح بین‌المللی در ارتباط با مسأله فلسطین است.  وظیفه ما دوستان فلسطین این است که با اتخاذ سیاست‌های مناسب این روند را تقویت کنیم.  وی در این رابطه ضمن ابراز خرسندی از تحولات مثبت در جهت اتحاد جناح‌های فلسطینی طی چند روز اخیر، اظهار امیدواری کرد که تحقق این امر بیش از پیش به تقویت روند رو به رشد مبارزات مردم فلسطین برای رفع اشغال و بی‌اعتباری کامل رژیم صهیونیستی در جامعه بین‌المللی منجر شود.  در خاتمه این نشست اعلامیه کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد که مذاکره در مورد آن قبلا در سازمان ملل متحد انجام شده بود با اجماع به تصویب وزرا رسید. 


تعداد بازدید :  217