شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
480 نفر از بورسیه‌های مشکل‌دار مربیان دانشگاه‌ها بودند

خانه ملت| سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این‌که ملاک در تعیین وضع بورسیه‌ها آیین‌نامه وقت است، گفت:   از بین 1600نفری که بورسیه آنها دچار ایراد است حدود 480نفر مربیان دانشگاه‌ بودند که به آنها بورس ادامه تحصیل دادند، بر این اساس پرونده‌های این تعداد طبق قانون و براساس اعلام دیوان محاسبات باید در هیأت امنای دانشگاه‌های مربوطه تصمیم‌گیری و تصویب شود.   
 محمدعلی نجفی درباره آخرین وضع کمیته بررسی مصادیق بورسیه‌ها گفت:  براساس اقداماتی که انجام شده تاکنون 3700نفر از دانشجویان مورد بررسی قرار ‌گرفتند، البته این افراد در سمت‌های مختلفی قرار داشتند بدان معنا که برخی مربیان دانشگاه‌ها بودند که به آنها برای ادامه تحصیل بورس دادند و عده‌ای دیگر کسانی هستند که بورس خارج کشور به آنها داده شده اما بعد از مدتی این بورس را به داخل تبدیل کردند.  
او ادامه داد: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد از این 3700نفر حدود 2100نفر طبق ضوابط و آیین‌نامه‌های وقت مشکلی ندارند؛ البته ناگفته نماند که اگر اکنون وزارت علوم بخواهد آیین‌نامه‌ای تنظیم کند شاید سختگیری بیشتری از نظر سطح علمی و معدل داشته باشد به‌گونه‌ای که این‌ افراد نتوانند براساس آیین‌نامه جدید بورسیه شوند.  
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در حال حاضر ملاک این وزارتخانه برای بررسی وضع بورسیه‌ها آیین‌نامه وقت است، یادآور شد: پیش‌بینی و محاسبات اولیه ما نشان می‌دهد از 2100نفر حدود 1600نفر با توجه به آیین‌نامه زمان خود ایراداتی دارند به‌گونه‌ای که ممکن است این ایرادات منجر به محرومیت آنها از تحصیل شده یا این‌که در نهایت موجب تبدیل بورس به ادامه تحصیل با هزینه شخصی شود.  
نجفی درباره وظیفه تعیین‌شده برای تشکیل کمیته 5نفره نسبت به بررسی وضع دانشجویان بورسیه تصریح کرد: وظیفه این کمیته تطبیق وضع تک‌تک افراد براساس دستورالعملی است که از سوی وزارت علوم تنظیم شده، براساس این آیین‌نامه وزارت علوم 3700نفر را در چند گروه کلی تقسیم‌بندی کرده که قرار است پرونده هر فرد در کمیته 5نفره بررسی شود و در نهایت اگر مشکلی در تحصیل آنها وجود نداشته باشد به خودشان و دانشگاه اعلام خواهد شد.  
کمیته بررسی مصادیق بورسیه‌ها
به جد پیگیر تخلفات است
او ادامه داد: در این بررسی‌ها اگر فردی جزو گروه‌هایی باشد که به‌عنوان مثال از نظر سنی مطابق آیین‌نامه نیست، معدلش مطابق آیین‌نامه نباشد یا مدرک قبلی‌اش ایراد داشته باشد کمیته نسبت به برخورد با آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.  
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری تعیین‌تکلیف مربیان دانشگاهی که به آنها بورسیه تعلق گرفته است، افزود: از بین 1600نفری که بورس آنها دچار ایراد است حدود 480نفر مربیان دانشگاه‌ بودند که به آنها بورس ادامه تحصیل دادند، بر این اساس پرونده‌های این تعداد طبق قانون و براساس اعلام دیوان محاسبات باید در هیأت امنای دانشگاه‌های مربوطه تصمیم‌گیری و تصویب شود زیرا این تعداد مربیان، پیمانی بوده و طبق قانون نمی‌توان به مربی پیمانی بورس تحصیلی داد مگر این‌که هیأت امنای دانشگاه آن را تأیید کند.  
نجفی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده از دو هفته گذشته پرونده این 480 نفر تفکیک و برای هیأت امنای دانشگاه‌ها نیز ارسال شده و حال پرونده‌های دیگر بورسیه‌ها در کمیته 5نفره در حال بررسی است.  
او با یادآوری تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات برای بررسی وضع دانشجویان بورسیه‌ یادآور شد: کمیته‌ای که کمیسیون آموزش مجلس تشکیل داده برای نظارت بر کار است و حق دخالت در تصمیم‌گیری اجرایی ندارد زیرا از نظر قانون اساسی نیز تفکیک قوا ایجاب می‌کند تا کار اجرایی و تصمیم‌گیری برعهده بخش اجرایی باشد.  
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کمیته‌ای که مجلس تشکیل داده حق نظارت بر تصمیم‌گیری‌های کمیته وزارت علوم را دارد که این وزارتخانه نیز به آنها اعلام کرده هر اطلاعاتی به‌صورت کتبی یا حضوری در زمینه نظارت بر کار را در اختیارشان قرار خواهد داد. 


تعداد بازدید :  132