شماره ۹۷۰ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
آمار اورژانس اجتماعی نشان می‌دهد
150هزار کودک‌آزاری شدید در‌ سال گذشته
معاون اجتماعی بهزیستی کشور: فروش نوزادان در 6 ماه گذشته افزایش یافته است مهناز افشار در نامه‌ای به مولاوردی: صدای رنج کودکان بدسرپرست را به گوش رئیس‌جمهوری برسانید

شهروند| از آمار تعداد کودک‌آزاری‌ها در‌سال گذشته تا اعلام خبر افزایش فروش نوزاد در 6ماه گذشته، آن هم از زبان یک مقام رسمی سازمان بهزیستی. روزی که گذشت، خبرهای خوبی برای کودکان ایرانی نداشت؛ وقتی «حبیب‌الله مسعودی فرید»، معاون اجتماعی بهزیستی کشور اعلام کرد که در‌سال گذشته از ۶۰۰‌هزار تماسی که در‌سال ۹۴ با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی گرفته شده، ۱۵۰‌هزار مورد آن مرتبط با کودک‌آزاری بوده و شایع‌ترین کودک‌آزاری هم کودک‌آزاری شدید و جسمی بوده است. او این را هم گفت که مردم باید بدانند کودک‌آزاری جرمی عمومی محسوب می‌شود و هرکس بداند و به مقامات ذیربط اعلام نکند، خود او هم شریک در جرم است: «مردم باید مسائل کودک‌آزاری را از طریق تلفن 123 به بهزیستی اطلاع دهند.» مسعودی‌فرید، مهدهای کودک، مدارس و نظام سلامت را نهادهای موثر درمقابله با کودک‌آزاری دانسته است: «طرح نماد» با همکاری آموزش‌وپرورش برای حضور مددکار اجتماعی درمدارس مورد نظر قرار گرفته است که این طرح در 6 استان کشور به شکل پایلوت آغاز می‌شود.» معاون اجتماعی بهزیستی کشور گفته است:   «متأسفانه تنها 10‌درصد کودکان به مهد می‌روند و هنوز فرهنگ آن درکشور ما ایجاد نشده است. »او این را هم گفته است که از 17‌هزار مهدکودک موجود درکشور تعداد هفت‌هزارو500 باب آن روستا مهد و یک‌هزارو200 باب هم مهد حاشیه‌ای است: «حمایت سازمان بهزیستی به سمت مهدهای مناطق کمتر برخوردار است. آخرین آمار کودکان مضطرب که از غربالگری اضطراب درمیان کودکان مهدهای کودک و پیش‌دبستانی احصا شده، 12‌درصد است و دلایل اضطراب این کودکان توسط متخصصان مورد بررسی و شناسایی قرار می‌گیرد.» فرید درباره فرزندخواندگی هم گفت: «570 مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست درکشور وجود دارد که 9‌هزارو800 کودک صفر تا 18ساله در آن نگهداری می‌شوند و تاکنون 14‌هزار کودک درکشور به فرزندخواندگی گرفته شده‌اند. به ازای هرکودک میزان هفت‌ونیم زوج در صف انتظار برای جذب فرزندخوانده هستند اما شرایط را بعضی اوقات خانواده‌ها نمی‌پذیرند.»
افزایش خرید و فروش نوزادان درکشور
اما اینها تنها خبرهایی نبود که دیروز معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره کودکان ایرانی اعلام کرد. او این را هم گفت که در 6ماه گذشته شاهد افزایش آمار خریدوفروش نوزادان در سراسر کشور بوده‌ایم: «در 6ماه گذشته و براساس آمار، مشخص شد که به علت افزایش اعتیاد، آمار خریدوفروش نوزادان نیز بالاتر رفته است اما باید به این موضوع توجه شود که در رابطه با خریدوفروش کودکان نمی‌توان به آمار چندان رسمی دست پیدا کرد.» به گفته او، «یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بهزیستی برای جلوگیری از خریدوفروش نوزادان و کودکان، شناساندن اورژانس اجتماعی به مردم و بهره‌گیری از کمک‌های این اورژانس در مواقع اضطراری است. درصورتی که مادران معتاد در بیمارستان‌ها وضع حمل کنند، شناسایی نوزادان معتاد کار دشواری نخواهد بود اما این کار زمانی سخت می‌شود که این افراد درخانه‌های خود و درحاشیه روستاها وضع حمل می‌کنند.»معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: «نابسامانی خانواده‌ها و همچنین اعتیاد والدین ازجمله مهم‌ترین دلایل فروش نوزادان به حساب می‌آید. » او با بیان این‌که نوزادان معتاد باید در بیمارستان‌ها تحت درمان و سم‌زدایی قرار گیرند، هم گفت: «بعضی از خانواده‌ها صلاحیت نگهداری از کودکان خود را نداشته و در این زمینه هم نیاز است قوه‌قضائیه با صدور احکام به موقع از نگهداری این کودکان درمیان خانواده‌های آنها جلوگیری کنند.»
نامه سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» به معاون رئیس‌جمهوری
اما همین دیروز که معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بعضی از خانواده‌ها صلاحیت نگهداری از کودکان خود را ندارند، «مهناز افشار»، بازیگر و سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» در نامه‌ای سرگشاده از «شهیندخت مولاوردی»، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده خواست که صدای رنج کودکان بدسرپرست را به گوش رئیس‌جمهوری برساند.در این نامه آمده است: « این دردنامه یک مادر برای یک مادر است که رنج هیچ کودکی را تاب نمی‌آورد و آرزومند جهانی پر از شادی، صلح و آرامش برای کودکان است. شناسایی ریشه‌های بروز و افزایش خشونت و اعتیاد که سرمنشأ کودک‌آزاری است، کار متخصصان امر است؛ اما آنچه از ما به‌عنوان شهروندان این جامعه برمی‌آمد، این بود که درمقابل آزار و استثمار کودکان بی‌تفاوت نباشیم. اخبار مربوط به کودک‌آزاری درحالی منتشر می‌شود که مسئولان از گرفتاری‌های قانونی برای سلب صلاحیت ازخانواده‌های بی‌صلاحیت گلایه‌مند هستند و برخی فعالان حقوق کودک از ناهماهنگی میان دستگاه‌ها و گرفتاری‌هایی اجرایی و قانونی سخن می‌گویند، سوالی که برای آن پاسخی نمی‌یابیم، این است که آیا واقعا کار سختی است؟ یک‌بار برای همیشه نمایندگان نهادهای مسئول دور هم جمع شوند، وضع موجود را آسیب‌شناسی کنند و راهکاری بیایند. آیا حجم اخبار منتشرشده فقط درهمین چند ماهه اخیر کافی نیست که به ‌ضرورت اقدام برای این مهم رسیده باشیم؟ آیا وقت آن نرسیده که نمایندگان مجلس محترم شورای اسلامی لایحه حمایت از حقوق کودکان را به جریان بیندازند؟»پویش «بدسرپرست تنهاتر است» که از ابتدای‌ سال 95 به همت جمعی از روزنامه‌نگاران آغاز به کار کرده است، با حمایت بیش از 450 چهره هنری، ورزشی و اجتماعی و سیاسی برای احیای حقوق کودکان بدسرپرست، بزه‌دیده و بزهکار درمسیر اصلاح و ضمانت اجرایی قوانین موجود و وضع قوانین جدید فعالیت  می‌کند.

 


تعداد بازدید :  650