شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اشغال و تقسیم لهستان
75 سال پیش، برابر با بیست و هشتم سپتامبر 1939 میلادی، نيروهاي آلمان از غرب و نيروهاي شوروي از شرق در لهستان به يكديگر رسيدند و ارتش 700‌هزار نفري لهستان از هم پاشيد. در همين روز، فون ریبن تروپ و مولوتف وزيران امورخارجه آلمان و شوروي، در مسكو قرارداد تقسيم لهستان را ميان دو كشور امضا كردند. در برلین، آدولف هيتلر اعلام كرد تجاوزي در كار نبوده و تنها سرزمين‌هاي از دست رفته آلمان را پس از 21 سال پس گرفته است و قصد جنگ با کشور ديگری را ندارد.

مرگ جمال عبدالناصر
44 سال پیش، برابر با بیست وهشتم سپتامبر 1970 میلادی، جمال عبدالناصر رئيس‏جمهوري پيشين مصر، پس از 16 سال حكومت در سن 52‌سالگي بر اثر سكته قلبي درگذشت. ناصر معتقد به اينترناسيوناليسم عربي و اتحاد ميان كشورهاي عربي بود و در اين راه تلاش مي‏كرد. او در سال 1956 كانال سوئز را ملي اعلام كرد. ناصر در جنگ سوم اعراب و اسرائيل در سال 1967 میلادی از اين رژيم شكست خورد و قسمت‏هاي زيادي از سرزمين مصر اشغال شد. اين امر به حيثيت داخلي و بين‏المللي ناصر لطمه شديدي وارد ساخت و تا پايان عمر خود، وجهه از دست رفته را بازنيافت.

صدور اولين قطعنامه
34 سال پیش، برابر با ششم مهر 1359 خورشیدی، قطعنامه 479 به عنوان اولين قطعنامه شوراي امنيت درباره جنگ عراق با ايران صادر شد. در اين قطعنامه، ضمن اظهار نگراني عميق درباره وضعيت رو به گسترش جنگ ميان دو طرف، از ايران و عراق خواسته شده بود كه مناقشه خود را از راه‏هاي مسالمت‏آميز و طبق اصول عدالت و حقوق بين‏الملل حل کنند. قطعنامه 479 هيچ اشاره‏اي به متجاوز و آغازگر جنگ نداشت و دو طرف را به يك اندازه مورد خطاب قرار داده بود.


تعداد بازدید :  267