شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
گسترش فضای سبز و سلامت ذهنی مردم

مطالعات جدید نشان داده اثر فضای سبز بر سلامت جسمی و روحی مردم بسیار فوری و بادوام است.  شواهد زیادی وجود دارد که انسان‌ها زمانی به کامیابی می‌رسند که با طبیعت به‌طور متوازن در ارتباط باشند حتی وقتی که این طبیعت تنها یک تکه سبزی در مقابل ساختمان‌های انبوه یک شهر باشد. مطالعات دریافتند مردم در سراسر دنیا خیلی مشتاق به طبیعت هستند.  دانشمندان دریافتند بچه‌هایی که  بیماری ADHD دارند زمانی که وقت بیشتری در بیرون و در فضای سبز سپری می‌کنند تمرکز بیشتری پیدا می‌کنند. حتی برای کارمندان ادارات، یک نگاه اجمالی بیشتر به سبزه از طریق پنجره یا حضور گلدان گل  روی میز کار، کاهش سطح استرس و رضایت شغلی بالاتر را به همراه دارد. مطالعه‌ دیگری که در نشریه تکنولوژی و علوم‌زیستی منتشر شد بر اهمیت فضای سبز بر بهداشت و سلامت شهروندان تأکید کرد.  دانشمندان دانشگاه اکستر بریتانیا تحقیقی در این مورد انجام و نشان دادند شهروندانی که از منطقه خود به شهرهایی که دارای فضای سبز بیشتری هستند، می‌روند از قدرت و سلامت ذهنی بالاتری نسبت به افرادی که به شهرهای با فضای سبز کمتر مهاجرت کردند برخوردارند. این به این معنی است که این افراد شادتر و از سطح پایین‌تری از اضطراب و افسردگی برخوردار بودند. حتی با گذشت زمان این احساس شادی در افرادی که مهاجرت کردند به دلیل فضای سبز بیشتر شده است. زندگی در شهری با فضای سبز مناسب نه‌تنها باعث کاهش استرس و افزایش تمرکز در محیط کار می‌شود، بلکه توانایی آدم را در تصمیم‌گیری‌های درست و سطح اعتماد به‌نفس بالا می‌برد.
بهترین شهرهای آمریکا از لحاظ فضای سبز
با تجدید حیات شهرهای آمریکا هیجان برای پارک‌های عمومی افزایش پیدا کرد. اگرچه امروزه زمین‌های کمی برای فضای سبز وجود دارد اما همیشه راه‌های خلاقانه‌ای وجود دارد تا به زور فضای سبز بیشتری در سطح شهر گنجانده شود. در این زمینه شهردار منطقه ایتاکا نیویورک پارکینگی که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گرفت را تبدیل به یک پارک کوچک کرد.  در آمریکا یک نهاد غیردولتی به نام Trust for Public land (TPL) سیستمی راه‌اندازی کرده که به شهروندان اجازه می‌دهد تا میزان پیشرفت شهرشان در زمینه فضای سبز را اندازه بگیرند و آن را با شهرهای همسایه خود مقایسه کنند. این برنامه ارزشیابی پارک نامیده می‌شود. درواقع در این سیستم باید به 40تا از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا از نظر میزان فضای سبز نمره داده شود.  نتایجی که از این برنامه بیرون آمد شهر سان‌فرانسیسکو با بیشترین میزان فضای سبز در صدر شهرهای آمریکا قرار گرفت.  به‌دنبال آن ساکرامنتو، نیویورک، بوستون و واشنگتن دی‌سی. این سازمان غیردولتی سیستم ارزشیابی خود را براساس میزان وسعت پارک، میزان خدمات و سرمایه‌گذاری در آن، دسترسی به پارک (مثلا چقدر در فاصله 10دقیقه‌ای یک پارک شهر جمعیت زندگی می‌کند) طراحی کرد. در حالی‌ که از لحاظ دسترسی مردم به پارک شهر سان‌فرانسیسکو بهترین امتیاز را کسب کرد، اما از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری برای هر شهروند برای احداث پارک و‌ درصد فضای سبز یک شهر، این شهر دارای افت بود. درواقع بیشتر فضای سبز این شهر مختص زمین‌های بازی و پارک‌های با اندازه متوسط است.  پارک‌ها عنصر مهمی در افزایش قابل زندگی کردن شهرها هستند.  این تنها به این دلیل نیست که آنها بسیار زیبا و شادی‌آور هستند.  آنها درواقع اثر مثبتی روی سلامت مردم و وضع اقتصادی یک جامعه می‌گذارند. یک نظرسنجی توسط همین سازمان نشان داد بیشتر آمریکایی‌ها به‌دنبال زندگی در حومه شهر به دلیل زیاد بودن فضای سبز هستند.

مزایای بیشتر محله‌های سبز
مادرهایی که در محله‌هایی با فضای سبز و درخت و سبزی بیشتر زندگی می‌کنند بیشتر شانس این را دارند که سرحال‌تر و مفید‌تر باشند و همچنین بچه‌هایشان در زمان تولد در مقایسه با مادرانی که در شهرهای نه‌چندان سبز زندگی می‌کنند وزن بیشتری دارند.  نتایج این تحقیق که توسط محققین دانشگاه Oregon و بریتیش کلمبیا صورت گرفت، براساس فاکتورهایی نظیر میزان درآمد مردم آن محله، میزان آلودگی آن منطقه، سروصدا و قابلیت پیاده‌روی منطقه بررسی شد. محققین این مطالعه باور دارند که بین میزان سبزی یک شهر یا فضای سبز شهری و میزان تولد رابطه مثبت وجود دارد.  آنها معتقدند فضای سبز اثر قابل ملاحظه‌ای بر میزان و کیفیت تولد نوزادان دارد. همچنین دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند که احداث فضای سبز در مرکز شهرها فرصت‌های اجتماعی بیشتری برای مردم فراهم می‌کند و همین‌طور حس تعلق و پیوستگی فرد به یک جامعه را افزایش می‌دهد. به‌علاوه فضای سبز شهری مثل پارک‌ها یا میادین و حاشیه خیابان‌ها اثرات روانشناختی زیادی از قبیل کاهش استرس و افسردگی دارد. مطالعات نشان می‌دهد برای نوزادانی که مادرشان در مناطق سبزتر زندگی می‌کنند تولدهای خیلی زودرس 20‌درصد و تولدهای زودرس متوسط 13‌درصد کمتر است.  همچنین وزن این نوزادان حدود 45گرم بیشتر از نوزادانی است که در مناطقی با فضای سبز کمتر به دنیا آمدند.
منابع: http://www.enn.com
www.goinggreen.com
http://grist.org


تعداد بازدید :  215