شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
اتکای اقتصاد روستایی به زنان
خانواده از همه چیز مهم‌تر است

قبل از طلوع آفتاب از خواب برمی‌خیزد، خانه را تمیز می‌کند، شیر گاو را می‌دوشد، به حیوانات موجود در طویله آب و غذا می‌دهد، به خانه برمی‌گردد، صبحانه اهل خانه را آماده می‌کند، بعد از خوردن صبحانه بار و بندیلش را می‌بندد و راهی مزرعه یا باغ می‌شود...  
پس از تلاش طاقت‌فرسا در مزرعه یا باغ به همراه مردان، بعدازظهر به خانه برمی‌گردد، بلافاصله بساط ناهار را می‌چیند، خمیرش را آماده کرده بالای تنور داغ نان می‌پزد، بعد بساط شام را مهیا می‌کند، تا آخرین ساعات شب به دام‌ها می‌رسد، محصولاتی که از باغ آورده‌اند را ساماندهی می‌کند، به امور همسر و فرزندانش می‌رسد، کارهای خانه و پرستاری از پدر و مادر پیرش را هم در حاشیه کارهایش انجام می‌دهد...  
اینها فقط گوشه‌ای از کارهایی است که یک زن روستایی در طول 24 ساعت یک روز انجام می‌دهد، زنان روستایی در اغلب فرهنگ‌های ایرانی‌ها دوشادوش مردان و گاهی به مراتب بیشتر از مردان کار می‌کنند.  
این زنان بی‌ادعاترین زنان روی زمینند، آنها نه به فکر لباس نو هستند، نه به فکر تغییر مبلمان منزل و نه به فکر تاتو و رنگ مو و عمل بینی و...  
آنها تمام وجودشان
را وقف خانواده و کار کرده‌اند...  
اغلب فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی توسط زنان انجام می‏‌شود.  طبق آمار موجود حدود 5/6 ‌میلیون نفر از زنان روستایی به‌طور مستقیم در کاشت، داشت و برداشت محصولات‏ کشاورزی در کشور حضور فعال دارند. علاوه بر این، دختران روستایی نیز از کودکی به فعالیت کشاورزی و دامپروری مشغول می‏‌شوند. در کنار امور مربوط به خانه، این دختران در تولید محصولات کشاورزی و نگهداری از دام‌ها نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.  
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: زنان منبعی بالقوه برای پیشبرد اقتصاد روستا و افزایش هرچه بیشتر نرخ رشد تولید محصولات غذایی هستند، اگرچه کشاورزی و دامداری به‌طور سنتی شغلی مردانه بوده اما نقش زنان هرگز محدود به خانه و خانواده نشده و این افراد علاوه بر فعالیت‌های درون منزل در بیرون از منزل نیز در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، جنگلداری، تولید صنایع‌دستی و... نیز فعال هستند.  علی‌اکبر نژادرضا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: زنان روستایی را با درنظر گرفتن فعالیت‌هایی که در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع‌تبدیلی و صنایع‌دستی انجام می‌دهند، می‌توانیم به‌عنوان پیشگامانی در عرصه تولید قلمداد کنیم.  
وی تشریح کرد: در نگاهی کلی، می‌توان گفت اکثریت زنان روستایی و عشایری استان همگام و همدوش مردان در فعالیت‌های مختلف کشاورزی، دامداری و باغداری و همچنین در تولید صنایع‌دستی، مشارکت فعال داشته و در این راستا، توسعه صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی در کنار افزایش آموزش‌های مهارتی زنان در اولویت برنامه‌های اجرایی سازمان قرار دارد.  
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: گسترش فرهنگ خوداشتغالی کشاورزی بین مردم استان، به‌خصوص در مناطق روستایی و عشایری، مورد توجه جدی سازمان قرار داشته تا در میان‌مدت، بتواند با کاستن از سطح بیکاری، موجبات تداوم امر توسعه بخش کشاورزی را بیش از پیش فراهم کند.  نژادرضا با اشاره به ضرورت توجه به نقش زنان روستایی تأکید کرد: توجه به نقش زنان روستایی در توسعه روستایی دربرگیرنده تلاش برای شناسایی هرچه دقیق‌تر و ارزش‌گذاری فعالیت آنان و رفع مسائل و موانع بر سر راه گسترش فعالیت زنان روستایی در مسیر توسعه روستایی است.  
معاون مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این‌باره گفت: بخش کشاورزی یکی از تواناترین بخش‌های اقتصادی کشور است که تولیدات آن حاصل کار چند‌میلیون خانوار روستایی است.  سهراب شادمند، بهره‌گیری از افکار زنان روستایی را در توسعه روستاها تاثیرگذار دانست و افزود: برای سرعت بخشیدن به توسعه روستاها باید از فکر زنان بهره گرفت.  وی تشریح کرد: زنان نیرویی عمده برای ایجاد تحول و منبعی بالقوه برای پیشبرد اقتصاد روستا و افزایش هرچه بیشتر نرخ رشد تولید محصولات غذایی هستند.  معاون مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری در آموزش زنان روستایی یادآور شد: سرمایه‌گذاری در آموزش زنان روستایی موجب ارتقای سطح بهره‌وری، افزایش تولید و درآمد خواهد شد.  
شادمند تأکید کرد: کارشناسان برپایی کلاس‌های آموزشی، بازدیدهای ترویجی از محصولات تولیدی آنان را از راهکارهای حمایت از فعالیت‌های زنان روستایی می‌دانند.  مشاور امور بانوان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز اظهار کرد: تغییر روش‌های تولیدی بانوان بهره‌بردار استان با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی، حذف شیوه‌های سنتی و جایگزینی تولیدات صنعتی از اهداف سازمان است.  
رقیه زرگری افزود:  آنچه درحال‌حاضر باید به آن توجه جدی شود، این است که ارتقای فرهنگ اشتغال‌خانگی تنها به یک نهاد اجتماعی محدود نبوده زیرا ترویج و توسعه این فرهنگ نیازمند بسیج ملی در سطح دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیردولتی در راستای هدایت جامعه به سوی رشد و بالندگی، تلاش و همت و دوری از سستی با همکاری و همدلی همه افراد است و در این زمینه، باید همه مدیران بخش دولتی و خصوصی، دانشگاهیان و خانواده‌ها بیش از پیش تلاش کنند تا تولید و اشتغال مولد به فرهنگی پایدار در سطح جامعه مبدل شود.  وی تشریح کرد: فعالیت‌های کشاورزی در اکثر مناطق روستایی مرند، ملکان، مراغه، اهر و کلیبر توسط زنان روستایی انجام می‌شود.  مشاور امور بانوان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، توانمندی زنان روستایی را عاملی برای نمایان شدن مدیرانی فرهیخته در مدیریت جهادی دانست و یادآور شد: توانمندی‌های زنان روستایی، آنان را به‌عنوان مدیرانی فرهیخته در مدیریت جهادی نمایان می‌کند.  
زرگری از ضرورت شناخت توانمندی‌های زنان گفت و تأکید کرد:  شناخت توانمندی‌های زنان و هدایت استعدادهای خلاق آنان می‌تواند در بهره‌برداری از ظرفیت‌های زنان به‌عنوان قشر عظیم اجتماعی موثر واقع شود.  براساس این گزارش، مشارکت زنان روستایی در فرآیندهای اقتصادی روستاها، مشارکتی فعالانه و تاثیرگذار بوده و ضروری است، مسئولان در راستای حمایت از آنها برنامه‌ریزی کنند. 


تعداد بازدید :  142