شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایان جنگ هفت‌ساله
1435‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم جولای 579 میلادی، جنگ هفت‌ساله بين امپراتوري ايران و روم با شكست روميان پایان یافت. جنگ هفت‌ساله در تاريخ نهم سپتامبر 572 میلادی، در زمان امپراتوري ژوستي‏نين پادشاه روم و به فرمان او براي تسخير متصرفات غربي ايران آغاز شد اما اين جنگ پس از هفت‌سال در چنین روزی با شكست روميان به پايان رسيد. اين شكست چنان براي ژوستي‏نين گران آمد كه از مقام خود استعفا داد و جانشين او با پرداخت 45‌هزار سكه طلا به‌عنوان غرامت، انوشيروان پادشاه سلسله ساسانيان را حاضر به صلح كرد.

زادروز خالق «سه‌تفنگدار»
212‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم جولای 1802میلادی، الكساندر دوما نويسنده شهير فرانسوي به دنيا آمد. داستان‌هاي دوما که زمينه تاريخي دارند به لحاظ عدم‌دقت، سندیت ندارند. او سريال‌نويسي را باب كرد و ديگران بعدا آن را دنبال كردند. مشهورترين داستان‌هاي دوما «سه‌تفنگدار» و «كنت‌مونت كريستو»، «لاله سياه» و «جنگ زنان» هستند. داستان‌هاي تاريخي او پرفروش بودند و او را مردي پردرآمد ساختند. دوما چندين تاليف غيرداستاني هم دارد که عمدتا شرح مسافرت و ديدار هستند.

سال‌مرگ احمد شاملو
14‌سال پیش، برابر با دوم مرداد 1379 خورشیدی، احمد شاملو شاعر، نمايشنامه‌نويس و روزنامه‌نگار معاصر ایران بر اثر عوارض بيماري قند در 74سالگی چشم از جهان فرو بست و طي مراسم باشکوهي در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. شاملو كه در عين‌ حال يك مبارز سياسي بود در طول عمر چندبار به زندان افتاد و انتقادهاي او مخصوصا در سه‌سال آخر عمر نظام سلطنتي معروفند. او مبارزه سياسي خود را از سفر آمريكا در‌ سال 1976 شدت و گسترش داده بود. از شاملو ده‌ها مجموعه شعر، داستان، داستان كوتاه، كتاب كودكان و مقالات متعدد باقي مانده است.


تعداد بازدید :  117