شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
تکنولوژی چه بر سر کودکانمان می‌آورد؟

|  دکتر امیرمحمود حریرچی  |   متخصص سلامت عمومی|

استفاده زیاد کودکان از وسایلی همچون تبلت و موبایل می‌تواند خلاقیت کودک را از بین ببرد، چراکه خلاقیت از سنین کودکی شکل می‌گیرد و کودک باید بیاموزد آنچه را که می‌خواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد، اما تکنولوژی همه‌چیز را آماده در اختیار کودک قرار می‌دهد و به او اجازه فکر کردن نمی‌دهد.  
اصل مسأله این است که باید دید چرا کودکان از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند؟ والدین نمی‌توانند برای کودکان خود وقت بگذارند بنابراین برایشان وسایلی تهیه می‌کنند تا سرگرم‌کننده باشد.  
خانواده‌ها باید احساس مسئولیت کنند. خانواده‌ها باید آموزش ببینند و بیاموزند که اعتماد به نفس لازم را به کودکانشان بدهند.  آنها باید آگاهی پیدا کنند که چه خطراتی کودکانشان را تهدید می‌کند مثلا مضرات استفاده از موبایل به والدین آموزش داده شود.  
ساخت برنامه‌های آموزشی در رسانه مهم است اما برنامه‌های موثر در این زمینه تولید نمی‌شود. رسانه‌ها تنها اعلام خطر می‌کنند درحالی‌که آنها باید به فکر ارایه راه‌حل باشند. باید برنامه‌هایی تولید شود که کارشناسانه باشد اما در این قضیه تنبلی می‌کنیم و صدمه‌اش را بعدها متوجه می‌شویم.  سن استفاده از تکنولوژی بستگی به محیط رشد کودک دارد اما به‌طور معمول از 3 سالگی به بعد می‌تواند از این وسایل استفاده کند. از سوی دیگر خانواده‌هایی هستند که به علت شاغل بودن پدر و مادر تبلت و موبایل را جایگزینی برای پرکردن خلأ خودشان می‌دانند درحالی‌که برخی روانشناسان این روش را توصیه نمی‌کنند.  
مهدهای کودک‌ جایگزین تقریبا مناسبی برای پرکردن خلأ والدین شاغل است. روی سیستم مهد‌های‌کودک‌ کنترلی نیست و مربی‌های مهد آموزش‌دیده نیستند، درحالی‌که آنها باید روش‌های یادگیری را بلد باشند و بدانند چگونه باید با کودکان رفتار کرد.  
جای خالی خانواده امروزه احساس می‌شود. همه خانواده‌ها باید روانشناس شوند و اطلاعات کافی درباره تربیت کودکان داشته باشند.  

 


تعداد بازدید :  145