شماره ۳۹۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
هشدار درباره قرص‌‌های ضدبارداری

|  دکتر الهام نقشینه  |   عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان|

مصرف قرص‌های ضدبارداری بدون تجویز پزشک عوارض ناگواری به همراه دارد و پزشکان اغلب مصرف این قرص‌ها را بیشتر از 4‌سال توصیه نمی‌کنند.   
ایجاد آکنه، افزایش وزن و مشکلات عصبی از عوارضی است که در برخی افراد با مصرف این قرص‌ها ایجاد می‌شود. البته انواع جدید این قرص‌ها عارضه کمتری دارند اما با این وجود مصرف بیش از 4سال آنها توصیه نمی‌شود.   
مصرف قرص‌های ضدبارداری به هیچ وجه منجر به ناباروری فرد نمی‌شود. مصرف قرص‌های ضدبارداری بر عملکرد ماهانه تخمک‌گذاری موثر است و تنها موجب تأخیر در تخمک‌گذاری در همان ماه خواهد شد و در ماه‌های بعد بی‌تاثیر است.   اگرچه برخی زنان پس از مصرف این قرص‌ها با تأخیر بارور می‌شوند اما این امر ارتباطی با مصرف بیش از اندازه قرص‌ها ندارد، بلکه عوامل پیش‌زمینه‌ای وجود دارد که با مصرف این قرص‌ها باروری را با تأخیر مواجه می‌کند. در مجموع قرص‌های ضدبارداری منجر به ناباروری کامل‌نخواهد شد.   
نوع جدیدی از قرص‌های ضدبارداری وارد بازار شده که بسته به ترکیبات آن از عوارض کمتری برخوردار است و کمتر موجب افزایش وزن مصرف‌کنندگان می‌شود.   
مصرف خودسرانه قرص‌های ضدبارداری ممکن است موجب لخته شدن خون در مغز و قلب شود. مصرف قرص‌های ضدبارداری به هیچ وجه به زنان بالای 40‌سال توصیه نمی‌شود؛ چراکه می‌تواند منجر به ایجاد لخته‌خون در قسمت‌های مختلف بدن مانند پاها، ریه و حتی قلب و مغز شود.   
مصرف این قرص‌ها به افرادی که سابقه فامیلی انعقادخون داشته باشند توصیه نمی‌شود، چراکه مصرف این قرص‌ها انعقادخون را در این افراد تشدید می‌کند.   مبتلایان به بیماری‌های قلبی، فشارخون و چربی‌خون پیش از مصرف این قرص‌ها باید با پزشک مشورت کنند. مصرف قرص‌های ضدبارداری در این افراد می‌تواند منجر به ایجاد لخته‌خون در ساق پا (ترومبوز) و نهایت تبدیل به آمبولی شود.   

 


تعداد بازدید :  180