شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از انتخاب عجیب علی کریمی به‌عنوان مربی تیم ملی
کی‌روش، دیگر راحت می‌خوابد
هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با «شهروند»: می‌خواهند از محبوبیت کریمی سوءاستفاده کنند

گروه ورزش| انتخاب علی کریمی به‌عنوان دستیار سرمربی پرتغالی تیم‌ملی اتفاقی بود که چند روز قبل در روزنامه شهروند از آن خبر داده بودیم. درنهایت روز پنجشنبه این انتخاب از سوی فدراسیون اعلام شد و کی‌روش و کریمی که به خواست سرمربی پرتغالی در جام‌جهانی کنار هم نبودند، از این پس در کنار یکدیگر تیم‌ملی را هدایت می‌کنند. حال این‌که این انتخاب چقدر به بحث‌های فنی مرتبط بوده یا این‌که کی‌روش سعی کرده با یک مهره محبوب، بار انتقادات را از روی دوش خود بردارد را در ادامه بررسی می‌کنیم.  
تغییر نظر کی‌روش در 4 ماه
حدود 4 ماه قبل بود که رسانه‌ها و مردم منتظر اعلام لیست نهایی کی‌روش بودند تا مشخص شود او جادوگر فوتبال ایران را با خود به جام‌جهانی می‌برد یا خیر. با وجود تمام فشارها و خواسته مردم کی‌روش تصمیم گرفت تا بدون شماره 8 سابق تیم‌ملی تیمش را به جام‌جهانی ببرد و البته همان زمان نیز اعلام کرد که او در قلبش جای دارد. در آن زمان شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد 4 ماه بعد این 2 نفر با یکدیگر همکار شوند؛ البته اگر به مصاحبه کی‌روش بعد از جام‌جهانی نگاهی بیندازیم و این جمله او که «دستیار ایرانی‌ام باید فردی باشد که شب‌ها بتوانم راحت سرم را روی بالش بگذارم» شاید تا حدودی دلیل اصلی ماجرا را متوجه شویم.  
بار فنی نیمکت کم نیست؟
از زمانی که کی‌روش در ایران حضور داشته-که حدود 4‌سال از آن می‌گذرد- انتخاب دستیار ایرانی یکی از دغدغه‌های اصلی فدراسیون و مردم بوده است. شاید بتوان گفت که کی‌روش در هیچ مقطعی طبق پیش‌بینی‌ها عمل نکرده و از همان ابتدا با آوردن امید نمازی که برای ایرانیان ناشناخته بود، همه را غافلگیر کرد. منصوریان نیز مدت کوتاهی در کادرفنی حضور داشت اما فردی که در تمام این مدت کنار کی‌روش بوده، مارکار آقاجانیان است که بیشتر به یاد داشتیم به‌عنوان آنالیزور، او در تیم‌های مختلف کار کند. حالا هم انتخاب علی کریمی که فقط نزدیک 2 ماه است از فوتبال خداحافظی کرده، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.   
کریمی، استاد رکورد
علی کریمی تنها بازیکنی است که فقط 28 روز فاصله میان اولین بازی‌اش در لیگ برتر و دعوتش به تیم‌ملی فاصله بوده و از این حیث رکورددار است. حالا هم او که در اواخر تیرماه خبر خداحافظی‌اش از فوتبال را رسما اعلام کرد، بعد از تقریبا 2 ماه به‌عنوان مربی تیم‌ملی معرفی شده است. البته شاید بهتر بود که علی کریمی دوره‌های مربیگری را مثل وحید‌ هاشمیان که به نوعی هم‌دوره او بود، می‌گذراند و بعد به فکر نشستن روی نیمکت تیم‌ملی می‌شد. جالب این‌که او چندی پیش اعلام کرده بود تا زمانی که مدرک مربیگری نگیرد، در تیمی کار کوچینگ نمی‌کند. حالا او باید تا چند روز آینده همراه با تیم‌ملی به اردوی پرتغال برود؛ جایی که ملی‌پوشان با تیم‌های بلننسز، بنفیکا و اشتوریل بازی تدارکاتی خواهند داشت.  
رضایی:  دلیل انتخاب کریمی را باید از کی‌روش پرسید
رحمان رضایی، بازیکن سابق تیم‌ملی در رابطه با انتخاب علی کریمی به‌عنوان مربی تیم‌ملی به «شهروند» می‌گوید: «انتخاب دستیار دقیقا مثل انتخاب بازیکن یک امر سلیقه‌ای است. این را که کریمی با چه هدفی و از چه طریقی به‌عنوان مربی تیم‌ملی معرفی شده باید از کی‌روش سوال کرد. در هر صورت امیدواری ما به موفقیت تیم‌ملی است و فرقی نمی‌کند چه کسی روی نیمکت باشد اما قطعا مربیان تیم‌ملی نیز نقش زیادی در افکار تاکتیکی کی‌روش دارند.»
پورحیدری: کی‌روش اعتقادی به
 مربی ایرانی ندارد
منصور پورحیدری، سرمربی سابق تیم‌ملی دراین‌باره می‌گوید:   «نکته مهم در رابطه با علی کریمی و حضورش در کادر فنی تیم‌ملی این است که او هنوز در کلاس‌های مربیگری شرکت نکرده و مدرک مربیگری ندارد و به همین دلیل در مسابقات جام ملت‌ها کارت مربیگری برای او صادر نخواهد شد. در چنین شرایطی کسی که کارت نداشته باشد نمی‌تواند روی نیمکت بنشیند و باید دید در آن روزها علی کریمی حین برگزاری مسابقات کجا حضور پیدا خواهد کرد و کجا می‌نشیند. به‌نظر می‌رسد کی‌روش هنوز اعتقاد به حضور مربی ایرانی روی نیمکت تیم‌ملی ندارد.»
هاشمی‌طبا: فدراسیون دنبال سوءاستفاده از محبوبیت کریمی است
مصطفی‌ هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی انتخاب کریمی را ابزاری برای فدراسیون برای توجیه عملکرد تیم‌ملی می‌داند: «در این‌که علی کریمی بازیکنی شایسته و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال است شکی نیست اما آرزو می‌کنم نیت پشت این قضیه سوءاستفاده از محبوبیت زیاد علی کریمی نباشد.   این طور به ذهن می‌رسد آنها با آوردن کریمی شاید قصد داشته باشند عملکرد احتمالی تیم‌ملی را زیر سایه محبوبیت علی کریمی توجیه کنند البته من آرزو می‌کنم که نیت فدراسیون در این قضیه خیر باشد. شخصا انتظار داشتم علی کریمی یک دوره مربیگری می‌دید و بعد به کادر فنی تیم‌ملی اضافه می‌شد.»


تعداد بازدید :  293