شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
دیدارهای رئیس‌جمهوری با مقامات کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل

دکتر حسن روحانی عصر روز پنجشنبه به وقت نیویورک در دیدار «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان، گفت: منافع طرفین ایجاب می‌کند که گام‌های نهایی هرچه سریع‌تر برداشته شوند و درعین‌حال حقوق ملت ایران نیز بدون تبعیض و براساس قوانین بین‌المللی رعایت شود. روحانی تصریح کرد: چارچوب توافق موقت ژنو باید مبنای توجه همه طرفین باشد، سطح غنی‌سازی باید در چارچوب نیازهای ایران باشد؛ بر این اساس باید هرچه سریع‌تر مسأله را حل‌وفصل کنیم. به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش موثر آلمان در دوران مذاکرات «تروییکای» اروپا با تهران، از وزیر امور خارجه این کشور خواست تا به‌عنوان عضو 1+5، تحرک لازم برای بالا بردن اراده طرف مقابل جهت ادامه صحیح مسیر مذاکرات تا نقطه مطلوب را نشان دهد. روحانی خاطرنشان کرد: مذاکره و گفت‌وگو بهترین شیوه برای رسیدن به نتیجه نهایی است و اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد دستیابی به توافق امکان‌پذیر است.
«فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر امور خارجه آلمان در این دیدار که در محل اقامت رئیس‌جمهوری برگزار شد، فرصت مجمع عمومی سازمان ملل را برای تبادل‌نظر کشورها در حاشیه اجلاس مغتنم شمرد و گفت: برداشت من به‌عنوان کسی که سال‌هاست پیگیر مسأله هسته‌ای ایران بوده، این است که ما هرگز تا این حد به حل مسأله نزدیک نبوده‌ایم. وی با بیان این‌که در یک‌سال گذشته مذاکرات ایران و 1+5 به لطف تلاش‌های ایران با جدیت و پیشرفت واقعی روبه‌رو بوده است، گفت: ما اکنون اجازه نداریم که این مذاکرات را به شکست بکشانیم.
رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار با رئیس‌جمهوری سوئیس، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای رفع مشکلات از طریق تفاهم اعلام کرد و گفت: مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مکانیزم اصلی برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای است. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری ظهر پنجشنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رئیس‌جمهوری سوئیس گفت: ایران تمام نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره‌مند شود. وی تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی، پله‌ای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی است. روحانی با اشاره به هشداری که‌ سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی‌گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که افراطی‌گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست‌ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.
رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق نیز به‌طور جداگانه با رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار «فواد معصوم» رئیس‌جمهوری عراق، گفت: تفرقه و تجزیه عراق به نفع ملت عراق و منطقه نیست و همه اقوام و مذاهب اعم از شیعه، سنی و کرد باید در حکومت این کشور سهم داشته باشند. وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به این‌که ملت عراق با تلاش خود و کمک کشورهای دوست به برقراری امنیت در کل عراق دست یابد، گفت: موفقیت، رفاه و امنیت عراق خواسته جمهوری اسلامی ایران است. روحانی با ابراز خرسندی نسبت به تحولات سیاسی عراق و تشکیل دولت جدید و پارلمان این کشور گفت: در ایران، همه در مساعدت به عراق اتفاق‌نظر دارند و امیدواریم عراق باثبات در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد. رئیس شورایعالی امنیت ملی موفقیت‌های مردم و ارتش عراق در برابر تروریست‌ها در روزهای اخیر را قابل توجه خواند و با اشاره به همکاری ایران در این زمینه، گفت: برای مردم ایران قابل تحمل نیست که شهرهای اصلی و مذهبی عراق مورد تعرض تروریست‌ها قرار گیرد.
فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق نیز در این دیدار، علایق مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور را دیرینه و محکم ارزیابی کرد و گفت: به نظر ما این مناسبات باید همواره توسعه و گسترش یابد. وی با یادآوری نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از معارضین علیه صدام، گفت: امروز نیز فراموش نمی‌کنیم که به خاطر حمایت‌های مستمر ایران، خطر گروه‌های تروریستی نظیر داعش مرتفع شده است. حسن روحانی همچنین در ادامه دیدار با روسای کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق را در هتل محل اقامت خود به حضور پذیرفت. روحانی در این دیدار با تبریک به عبادی و اعضای کابینه جدید عراق گفت: کابینه عراق در مقطع بسیار حساس فعلی، بار مسئولیت سنگینی را به دوش گرفته است. کار بزرگی که همه مسئولان عراقی در این مقطع برای وحدت و اتحاد و همبستگی انجام دادند، بسیار ارزشمند بود و همه دوستان عراق ازجمله ایران را خوشحال کرد. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان وظیفه شرعی و وظیفه همسایگی و برادری خود به عراق کمک کرده و کمک خواهد کرد. ما در این کمک نه از کسی اجازه گرفته‌ایم و نه اجازه خواهیم گرفت و نه اجازه خواهیم داد که کشوری بخواهد در روابط ایران و عراق دخالتی کند.


تعداد بازدید :  186