شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
حمایت شورای امنیت از طرح اوباما
تصویب قطعنامه‌ای برای جلوگیری از پیوستن اتباع خارجی به داعش

13 تن از روسای‌جمهور و نخست‌وزیران کشور‌های عضو شورای امنیت هفته گذشته با حضور در جلسه‌ای به ریاست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قطعنامه‌ای الزام‌آور را به تصویب رساندند تا به موجب آن از سفر شهروندان خود به خارج از کشور برای پیوستن به داعش جلو‌گیری شود. باراک اوباما که ریاست این جلسه را برعهده داشت در سخنانی عنوان کرد از آغاز فعالیت شورای امنیت در 1946 تا به امروز جلسات این شورا تنها 6 بار با چنین استقبالی از سوی رهبران کشور‌ها مواجه شده‌ است.
در این جلسه تنها 2 کشور روسیه و چین بودند که سران دولت‌هایشان در نشست حضور نداشتند و به همین خاطر نمایندگان این 2 کشور آخرین سخنرانان این نشست بودند. سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه و «وانگ یی»، همتای چینی او نمایندگان کشورشان در این نشست بودند. چین و روسیه در ماه‌های اخیر از منتقدان سیاست‌های غرب در سوریه و اوکراین به شمار می‌رفتند.
بان‌‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در این جلسه عنوان کرد بنا بر آمار این سازمان 13‌هزار و 400 شبه‌نظامی از 80 کشور به داعش و جبهه‌ النصره پیوسته‌اند. این درحالی است که مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند 15‌هزار نیرو در این گروه‌های تروریستی فعالیت می‌کنند. دبیرکل سازمان ملل در این خصوص گفت: «من از قطعنامه جدید شورای امنیت که اکنون تصویب شد، حمایت می‌کنم و بر تلاش برای مبارزه با تروریسم براساس قوانین بین‌المللی تأکید دارم.» بان‌کی‌مون در ادامه گفت: این افراطیون «نتیجه بحران در سوریه هستند و نه دلیل آن».
براساس قطعنامه مصوب، شورای امنیت سازمان ملل متحد از همه کشورها خواست سفر شهروندان خود به خارج برای جنگ در کنار گروه‌های تروریستی، عضوگیری برای چنین گروه‌هایی یا دادن پول به دیگران برای چنین کاری را جرم تلقی کنند. این قطعنامه به‌طور مشخص به شبه‌نظامیان داعش اشاره نمی‌کند و به‌طورکلی درباره گروه‌های تروریستی تصویب شده است. در این قطعنامه همچنین اقدام نظامی علیه تروریست‌ها تصویب نشده است.
ریاست این جلسه نیز عنوان کرد: «تروریست‌ها در خاورمیانه و سایر مناطق به تنش‌ها دامن می‌زنند». رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان یکپارچگی کشورهای مختلف برای مقابله با داعش شد و گفت: «کشورها باید متحد شوند تا جلوی عبور و مرور تروریست‌ها از مرزها و تهدیدهای آنها برای دست زدن به خشونت‌های غیرقابل وصف را بگیرند. داعش نوعی از شرارت است که نمی‌توان با برهان آوردن یا مذاکره آن را قانع کرد.» وی تصریح کرد: تصویب قطعنامه کافی نیست و امضای آن روی کاغذ برای جهان امنیت به وجود نمی‌آورد. جهان باید علیه تروریسم اقدام کند و این اقدام باید در سال‌های آتی نیز ادامه یابد.


تعداد بازدید :  123