شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
نخست‌وزیر عراق مدعی شد :
نقشه داعش برای حمله به متروهای فرانسه و آمریکا

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق پنجشنبه گذشته از اطلاعات «موثقی» پرده‌ برداشت که دربردارنده طرح داعش برای حمله به سیستم‌ متروی پاریس و آمریکا بود. با این حال مقامات آمریکا و فرانسه می‌گویند هیچ مدرکی برای اثبات ادعای حیدرالعبادی موجود نیست.
اظهارات اخیر نخست‌وزیر عراق با شگفتی مقامات امنیتی، اطلاعاتی و حمل‌ونقل فرانسه و آمریکا مواجه شد و مقامات آمریکایی نیز در واکنشی برای تسلی‌خاطر شهروندانشان اعلام کردند که برای حمل‌ونقل خود از مترو استفاده خواهند کرد.
به گفته العبادی این اطلاعات صبح روز پنجشنبه از سوی یکی از شبه‌نظامیانی که توسط نیرو‌های عراقی دستگیر شد فاش شده‌ است و اعتبار این اطلاعات نیز پس از بررسی جزییات مورد تأیید قرار گرفته‌ است. به گفته نخست‌وزیر عراق این حملات توسط «شبکه‌های» داعش در داخل عراق طرح‌ریزی شده ‌بود. حیدرالعبادی که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد در جمع کوچکی از خبرنگاران آمریکایی گفت: «آنها به دنبال انجام حملاتی در مترو‌های پاریس و آمریکا بودند.» او در ادامه اظهارات خود گفت: «من خواستار جزییات معتبر بیشتری شدم و درخصوص نام‌ها، جزییات، شهر‌ها و زمان این حملات پرسیدم و با توجه به جزییاتی که به دست من رسیده‌ است باید بگویم که بله، این اطلاعات معتبر به نظر می‌رسد.»
برخی از مقامات عراقی در بغداد نیز سوالاتی را در این خصوص مطرح کرده‌اند. یک مقام ارشد دولت عراق در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرد که ادعای حیدرالعبادی بر مبنای «اطلاعات قدیمی» صورت گرفته‌ است. یک مقام دیگر نیز از آن تحت عنوان «خبری قدیمی» یاد کرد، هرچند هیچ‌یک از این 2 حاضر به افشای نام خود نشدند.
حیدرالعبادی جزییات بیشتری را در این خصوص ارایه نکرد. یکی از اعضای هیأت عراقی حاضر در نیویورک در این خصوص گفت: اطلاعات عراق «تهدیدات جدی» را کشف کرده و سازمان‌های اطلاعاتی متحدانش را در جریان این اطلاعات گذاشته‌ است. به گفته این مقام عراقی «ارزیابی کامل صحت این اطلاعات و میزان پیشروی اجرای این برنامه‌ها همچنان ادامه دارد.»
«بن رودز»، مشاور امنیتی باراک اوباما در واکنش به سخنان مقامات عراقی عنوان کرد: آمریکا «هیچ تهدید به خصوصی را تأیید نمی‌کند». رودز در جریان سفر خود با باراک اوباما خطاب به خبرنگاران گفت: «چیزی که ما همواره به عراقی‌ها گفته‌ایم این است که اگر اطلاعاتی درباره فعالیت‌های تروریستی و برنامه‌های آنها در اختیار دارند می‌توانند و باید از طریق کانال‌های قانونی سازمان‌های اطلاعاتی ما را در جریان بگذارند». رودز در ادامه تأکید کرد: «ما قطعا هر اطلاعاتی را که آنها به دست‌آورده باشند جدی خواهیم گرفت.»


تعداد بازدید :  118