شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
واشنگتن‌پست:
مبارزه با داعش باید با حضور ایران باشد

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی تحلیلی نوشت: اگر رئیس‌جمهوری آمریکا به معنای واقعی خواستار مقابله و نابودی نیروهای داعش است باید راهی برای همکاری با ایران در این زمینه بیابد.  
به نوشته واشنگتن‌پست،‌ همکاری با ایران اگرچه می‌تواند سخت و پیچیده باشد به‌طور استراتژیک بازی را تغییر خواهد داد به‌گونه‌ای که به نفع عراق، ‌سوریه و افغانستان خواهد بود. واشنگتن‌پست همچنین نوشت: آمریکا در دولت عراق تا حدودی نفوذ دارد اما قدرت ایران در این‌جا بیشتر است و اگر قرار باشد دولت کنونی عراق قدرت بیشتر را با سنی‌ها تقسیم کند، کمک ایران بااهمیت و حتی ضروری است.  
اما سیاست واشنگتن در سوریه متناقض است. این کشور به دنبال نابودی داعش و دیگر گروه‌های تندرو در سوریه است اما از طرفی دیگر خواهان قدرتمندتر شدن بشار اسد نیست. چنین چیزی غیرممکن است. اگر این گروه‌ها بازی را ببازند ارتش سوریه و در نتیجه دولت این کشور سود خواهد برد. با این حال اگر راه‌حلی وجود داشته باشد که بتوان این استراتژی را ممکن کرد از طریق تقسیم قدرت با عوامل بشار اسد در سوریه خواهد بود که با توجه به عدم ارتباط آمریکا با این عوامل در حکومت اسد، باز هم حضور تهران ضرورت پیدا خواهد کرد.  
در افغانستان نیز، منافع تهران و واشنگتن همواره با یکدیگر تلاقی داشته است. ایران خواهان بیرون رفتن طالبان بود و برای این منظور در کنفرانس با آمریکا همکاری کرد. باتوجه به این‌که افغانستان با آینده‌ای نامطمئن و یک معامله شکننده تقسیم قدرت روبه‌رو است، ‌کمک ایران یک نیروی بزرگ برای برقراری ثبات در این کشور است. این روزنامه در ادامه نوشت: همکاری با ایران باید با عربستان و دیگر دولت‌های عرب به دقت هماهنگ شود. اما اکنون شاهد آن هستیم که این کشورها نیز در عراق و در مواجهه با داعش یک دشمن مشترک دارند. بنابراین همکاری با ایران یک امر ضروری است. اگرچه ایران و آمریکا اختلافات زیادی دارند که آنها را از یکدیگر جدا می‌کند. 


تعداد بازدید :  194