شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
اخبارجهان

رهگیری بمب‌افکن‌های روسی در آسمان آمریکا
فرمانده نیروی نظامی آمریکا در اقیانوس آرام از نزدیک‌ شدن بمب‌افکن‌های روسیه به حریم هوایی آمریکا ابراز نگرانی کرد.  به گزارش مهر، «ساموئل لاکلیر» در این‌باره گفت: «مطمئنا بازگشت بمب‌افکن‌های دور پرواز روسی که یک دهه بود آنها را مشاهده نکرده بودیم موجب نگرانی ما شده است.»  این اظهارات فرمانده نظامیان آمریکایی در اقیانوس آرام اشاره به رهگیری 6 بمب‌افکن استراتژیک روسیه در نزدیکی مرزهای ایالات‌متحده در آلاسکا توسط جنگنده‌های آمریکایی و کانادایی دارد. این فرمانده ارتش آمریکا در ادامه مدعی شد این اقدام روسیه همانند اقدامات آن در دوران جنگ سرد است.

افراطیون گروگان فرانسوی را سر بریدند
یک گروه افراطی الجزایری با انتشار ویدئویی نشان داد به تهدید خود برای سر بریدن گروگان فرانسوی تحت اسارت خود عمل کرده است.  ویدئوی تازه افراطیون «جندالخلافه» که از گروه‌های مرتبط با داعش هستند، سر بریدن «ارو پیر گوردل»، گردشگر فرانسوی تحت اسارت این گروه را نشان می‌دهد.  گوردل 55 ساله در شمال شرق ‌الجزیره ربوده شده‌ بود. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنشی تند، سر بریدن گروگان فرانسوی را در الجزایر توسط گروه تروریستی وابسته به داعش، یک اقدام کثیف و شرم‌آور خواند.  فرانسه چند روز پیش به کمپین حملات هوایی آمریکا علیه مواضع شبه نظامیان داعش در عراق ملحق شد و حملات هوایی خود را علیه این گروه آغاز کرد.  همچنین روز گذشته مدیر FBI اعلام کرد که آمریکا هویت قاتل داعشی را که 2 روزنامه‌نگار آمریکایی را سر برید، شناسایی کرده است. این عضو داعش نقاب‌پوش که لهجه انگلیسی داشت،‌ با انتشار ویدئویی اقدام به بریدن سر جیمز فولی و استیون ساتلوف، روزنامه‌نگاران آمریکایی در سوریه
 کرده بود.  

مخالفت با پیشنهاد فرانسه برای محدودکردن وتو
پیش‌نویس قطعنامه فرانسه به شورای امنیت برای حذف «وتو» از نشست‌های این شورا که درباره جنایات جنگی، کشتار جمعی و نسل‌کشی برگزار می‌شود، رأی نیاورد. به‌گزارش ایسنا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در افتتاحیه نشست ویژه شورای امنیت که برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا ضدداعش در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی برگزار شد، گفت: ما طرح‌هایی داریم که به اطلاع عموم خواهیم رساند. مردم ما نمی‌توانند مکانیسم شورای امنیت را که در برابر کشتار جمعی فلج است درک کنند. این پیشنهاد با هدف اخذ تعهد از 5 عضو دایم شورای امنیت -آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه- که از حق وتو برخوردارند، از سوی کشور فرانسه مطرح شد تا این کشورها از وتو در مسائل مربوط به کشتار جمعی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت استفاده نکنند.

وعده آلمان برای کمک نظامی به کرد‌های عراق
وزیر دفاع آلمان به کردهای عراق وعده داد کشورش در جنگ علیه «دولت اسلامی» کمک نظامی بیشتری به کردها کند. آلمان با ارسال تجهیزات نظامی مدرن‌تر ازجمله دستگاه‌های مین‌یاب برای کردها موافقت کرد. به‌گزارش دویچه‌وله، «اورزولا فون‌دِر‌لاین» هفته گذشته در رأس هیاتی نظامی به صورت سرزده به اربیل، مرکز اقلیم کردستان سفر کرد. وزیر دفاع آلمان با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ملاقات کرد. دولت آلمان پیش از این تصمیم گرفت تجهیزات نظامی به ارزش ۷۰‌میلیون یورو در اختیار پیشمرگه‌های کرد قرار دهد. این سلاح‌ها باید تا ماه اکتبر از طریق فرودگاه لایپزیگ آلمان به کردستان عراق ارسال شوند زیرا دفاع آلمان در عین حال قول داد که کشورش در آموزش نیرو‌های پیشمرگه کمک بیشتری کند.  مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز درخصوص افزایش تعداد و بهبود کیفیت سلاح‌ها تأکید کرد.

آیت‌الله سیستانی خواستار عدم مسامحه با تروریسم شد
مرجعیت دینی عراق با هشدار نسبت به هرگونه مسامحه با تروریسم و ضرورت حفظ آرامش، حوادث چند روز گذشته عراق را شکستی امنیتی و نظامی دانست. به‌گزارش ایسنا احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجعیت شیعه در عراق در خطبه‌های نماز جمعه کربلا با هشدار نسبت به مسامحه با تروریسم، بر ضرورت حفظ آرامش و صبر تأکید کرد.  وی در این‌باره گفت: «مسامحه با خطر تروریسم و تروریست‌ها مجاز نیست و باید صفوف دفاعی و بهترین نیروها از میان فرزندان این سرزمین با هدف مقابله با این خطر تشکیل شود و تمامی امکانات فراهم و موانع برای دستیابی به این هدف برداشته شود. الصافی با اشاره به این‌که جنگ نیازمند آرامش است، گفت: این عملیات مقدس و ارزشمند است، نباید اراده‌ها ضعیف و دل‌ها سست شود. با کمی صبر و تلاش پیروزی از آن ما خواهد بود. هر کس در جنگ مقدس حضور دارد باید روحیات قوی داشته باشد و از هیچ‌چیزی هراس نداشته باشد. 


تعداد بازدید :  268