شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
محمدعلی نجفی خبر داد:
بررسی بورسیه‌های غیرقانونی در هیأت امنای دانشگاه‌ها

    ایسنا| سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بررسی بورسیه‌های غیرقانونی در وزارت علوم اظهار کرد: تعیین تکلیف 480 تن از این افراد به هیأت امنای دانشگاه‌ها واگذار شده است.  
محمدعلی نجفی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که کمیته پنج‌نفره برای تکلیف وضع هر کدام از بورسیه‌ها با ضوابط تعیین‌شده در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: امیدواریم هرچه زودتر تکلیف این افراد روشن شود.  
او ادامه داد: با این حال لیست 480 نفر از این بورسیه‌ها که به‌عنوان مربی پیمانی در برخی دانشگاه‌ها فعالیت داشتند، ابلاغ شده که باید در مورد آنها در هیات‌های امنای هر کدام از این دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری شود.  
نجفی خاطرنشان کرد: وضعیت سایر افراد نیز توسط هیأت پنج‌نفره وزارت علوم در دست بررسی است که تدریجا با مشخص شدن نتایج، در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌کنیم.   سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری درخصوص افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد بیان کرد: این مسأله با نظر وزارت علوم صورت گرفته و از نظر ما کاملا قانونی است.  
او در پاسخ به این سوال که نظر شما درخصوص اظهارنظر ریاست دانشگاه آزاد که وعده داده تا بهمن‌ماه امسال نیم‌میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی خواهیم داشت چیست؟ گفت: در این خصوص من چیزی نمی‌دانم؛ اما آنچه که دکتر میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد، درخصوص پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در‌ سال جاری گفته، مورد تأیید وزارت علوم بوده است.  
نجفی تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود، ظرفیت پذیرش دانشجویان دکترا در دانشگاه آزاد هشت‌برابر افزایش یافته، نظر منتقدان دانشگاه آزاد است؛ طبق محاسباتی که دکتر میرزاده انجام داده بود، این رقم صحیح نیست و میزان پذیرش در این مقطع نسبت به‌سال قبل، تنها 7/ 1‌درصد افزایش داشته است.  
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: همچنین طبق توضیحاتی که رئیس دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارایه داد، بسیاری از نمایندگان قانع شدند.  
او درخصوص تعیین تکلیف وزیر علوم و معرفی آن به مجلس اظهار کرد: طبق قانون اساسی رئیس‌جمهوری سه ماه برای معرفی وزیر فرصت دارد که تاکنون یک ماه و چند روز از این مدت گذشته است؛ امیدواریم در ماه آینده فرد مورد نظر معرفی شود.  
نجفی در پاسخ به سوالی درخصوص این‌که بیشتر گفته بود تعیین من به‌عنوان وزیر علوم یک شوخی است نیز گفت: من در این خصوص گفتم حرف من یک شوخی است نه اصل مساله؛ اصل مسأله به تصمیم رئیس‌جمهوری بستگی دارد.  
سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: درحال حاضر شخص خاصی مدنظر ما نیست و قرار است پس از سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، در این خصوص تصمیم‌گیری شود.  
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همایش معنوی میثاق مهر در مشهد مقدس تأکید کرد: دانشجو نباید خود را معطوف و محدود در علم‌آموزی کند؛ در دانشگاه‌ها ‌انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی زیادی است که فعالیت‌های غیردرسی مانند فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی و... دارند و هر دانشجو بنا به سلیقه و طبع خود می‌تواند در هر کدام از این تشکل‌ها ورود یابد.  
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: سیاست وزارت علوم، توسعه این‌گونه فعالیت‌هاست تا دانشجو بتواند برای زندگی اجتماعی تربیت شود.  

 


تعداد بازدید :  274