شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

تحصیل 90‌درصد دانشجویان خارجي با هزینه خودشان در ایران
ایسنا| مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این‌که تنها 10‌درصد دانشجویان غیرایرانی که در ایران تحصیل می‌کنند بورسیه هستند، گفت:  90‌درصد این دانشجویان با هزینه خود در ایران تحصیل می‌کنند.
صمد حاج‌جباری در مورد اهداف پذیرش دانشجویان غیرایرانی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت علوم در این زمینه ترویج فرهنگ و زبان فارسی است و هنگامی که این دانشجویان برای تحصیل به ایران می‌آیند، باید زبان فارسی را فرا بگیرند.  همین باعث آشنایی با فرهنگ و رسوم ایران می‌شود.  این افراد با فرهنگ ما آشنا شده و توانمندی کشور ایران را می‌بینند و هنگامی که به کشور خود بازمی‌گردند به صورت غیرمستقیم سفیر فرهنگی ایران در کشورهای خود می‌شوند.
او با تأکید بر این‌که سیاست وزارت علوم در این دوره بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایرانی است، افزود:  در حال حاضر توانمندی اغلب دانشگاه‌های ما به سطحی رسیده است که در منطقه حرف اول را بزنیم.  به همین منظور برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها جلساتی با هدف راه‌های افزایش جذب دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه تشکیل می‌شود.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در ادامه در مورد تعداد دانشجویان غیرایرانی گفت:  در حال حاضر برنامه ما جذب سالانه 5‌هزار نفر دانشجوی غیرایرانی است که 2‌هزار نفر آنها بورسیه و 3‌هزار نفر آنها آزاد هستند. ‌سال گذشته جذب 3‌هزار دانشجوی آزاد به‌طور کامل انجام شد اما تعداد دانشجویان غیرایرانی بورسیه به 2‌هزار نفر نرسید.
حاج‌جباری افزود:  11‌هزار نفر از دانشجویان غیرایرانی هستند و از آنجایی که در ایران اقامت دارند از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه‌های ایران می‌شوند.
او ادامه داد: بیشتر دانشجویان غیرایرانی از کشورهای حاشیه ایران و همین‌طور کشورهای آفریقایی مانند سنگال، سودان و نیجریه و دانشجویانی از آرژانتین، مکزیک، لهستان، روسیه، بوسنی و... هستند.
حاج‌جباری افزود:  50‌درصد این دانشجویان در مقطع کارشناسی و 50‌درصد باقی‌مانده در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند.  از این مجموعه نیمی از آنها در رشته‌های علوم انسانی، 30‌درصد در رشته‌های فنی و 17‌درصد در رشته‌های علوم پزشکی و 3‌درصد در رشته‌های هنر تحصیل می‌کنند.
 
جایزه جهانی«روبان قرمز» ملل متحد به ایران رسید
 شهروند| جایزه «روبان قرمز» ملل متحد در راستای کاهش همه گیری ایدز، به سازمان مردم‌نهاد ایرانی تعلق گرفت.  مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد اعلام کرد:  تعداد 10 سازمان مردم‌نهاد استثنایی شامل سازمانی غیردولتی از ایران، جایزه روبان قرمز 2014 را برای خدمات برجسته خود در زمینه کاهش همه‌‌‌گیری ایدز دریافت کردند.  این جایزه معتبر اخیرا در جلسه‌ای ویژه و در بیستمین کنفرانس بین‌المللی ایدز در ملبورن استرالیا به آنها اهدا شد. جایزه روبان قرمز از جوایز برتر دنیا در زمینه اقدامات برجسته و خلاق مردمی در پاسخ به همه گیری ایدز به حساب می‌آید.
سازمان مردم‌نهاد «احیای حیاط صرمد» که برای اقدامات چشمگیرش در زندان‌ها شناخته شده است، خدمات درمانی را برای معتادان عرضه کرده و همچنین، کارگاه‌های آموزشی در زمینه سلامت جنسی و باروری اجرا کرده که موجب پیشگیری بین مصرف کنندگان مواد مخدر شده است.  احیای حیاط صرمد یکی از نخستین سازمان‌های مردم‌نهاد جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه کاهش آسیب و اچ‌ای وی در نظام زندان‌ها فعالیت کرده است.
سازمان‌های مردم‌نهاد به دنیا نشان می‌دهند چگونه برای تغییر در پاسخ به ایدز بسیج می‌شوند و جایزه روبان قرمز از دستاوردها و تحولات آنان تقدیر می‌کند.  در این راستا میشل سیدیبه، مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز می‌گوید:  در روستاها و شهرهای سراسر دنیا جوامع مشکلات را در دست خود گرفته و به راه‌حل‌هایی خلاقانه در پاسخ به مشکلات ایدز دست یافته‌اند که اغلب غیرقابل حل به نظر می‌رسند. من به برندگان جایزه روبان قرمز 2014 برای شجاعت، عزم و فداکاریشان تبریک می‌گویم.  مدیریت و افکار راهبردی آنها ما را به جایی که امروز هستیم رسانده است.
روبان قرمز نشانی جهانی برای نهضت توجه به ایدز است. این جایزه هر دو‌سال یک بار در کنفرانس بین‌المللی ایدز برای قدردانی به سازمان‌های مردم نهادی اهدا می‌شود که مدیریت و کارهای خلاقانه و چشمگیر آنها باعث کاهش تأثیر و گسترش ایدز می‌شود.  این جایزه تلاشی همه‌جانبه از سوی خانواده برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز است که امسال تأکید آن بر اولویت‌های جدید جهانی به رسمیت شناخته‌شده این سازمان است.

 


تعداد بازدید :  117