شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
صحبت‌های روحانی در دیپلماسی عمومی تأثیرگذار بود

|  حسن بهشتی‌پور  |   تحلیلگر مسائل بین‌الملل   |

سخنرانی رئیس‌جمهوری از این نظر که فرصت‌های جدیدی برای ایران ایجاد کرد، اهمیت دارد. چرا که ایشان در چارچوب حقوق بین‌الملل و منافع ملی ایران صحبت کرد و سعی داشت با ایران‌هراسی و تفکر منفی نسبت به جمهوری اسلامی مقابله کند. او تا اندازه زیادی هم در صحبت‌هایش موفق بود چرا که در چارچوب مسائلی صحبت کرد که برای مخاطب قابل فهم بود و از مفاهیمی حرف زد که بسیاری از مردم جهان امروز آن را می‌فهمند.
به هر حال سازمان ملل جایگاه ویژه‌ای دارد. درحال حاضر قطعنامه‌هایی که در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی صادر شده، دردسرهایی برای کشورمان ایجاد کرده است. در مجمع عمومی سازمان ملل هم حدود 60 تا 70 کشور در سطح رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر حضور دارند و این تجمع فرصتی ایجاد می‌کند که سران کشورها بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند.
از نظر جایگاه تریبون سازمان ملل و سخنرانی از این تریبون هم باید در نظر بگیریم که بسیاری از شبکه‌ها مثل CNN، BBC و الجزیره سخنرانی رئیس‌جمهوری را به‌طور مستقیم پخش کردند و این امکانی است که رئیس‌جمهوری می‌تواند حرف‌های خود را با مردم جهان مطرح کند. بدون‌شک کیفیت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل نقش مهمی در دیپلماسی عمومی دارد که من به‌عنوان یکی از مخاطبان صحبت‌های رئیس‌جمهوری فکر می‌کنم ایشان از این نظر موفق بود. از نظر مخاطب غیرایرانی هم، آقای روحانی مباحثی را مطرح کرد که برای مردم غرب قابل تامل است؛ این‌که اگر غرب‌ستیزی وجود دارد، ناشی از نژادپرستی است. این مباحث شاید آنها را به تفکر وادارد. در موضع هسته‌ای هم رئیس‌جمهوری گفت که ایران تاکنون همکاری‌های زیادی داشته است و به نظرم این حرف‌ها موثر است و مخاطب غربی هم آنها را می‌پذیرد.

 


تعداد بازدید :  93