شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
خبر کوتاه

در بهار و تابستان امسال357 هکتار از جنگل‌های لرستان در آتش سوخت
مهر| مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: طی شش ماهه نخست سال‌جاری 357 هکتار از عرصه‌های جنگلی لرستان در آتش سوخت.
مهرداد بهاروندی شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در شش ماه نخست سال‌جاری 19 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان رخ داده است. او ادامه داد: به دنبال وقوع این آتش‌سوزی‌ها 357 هکتار از عرصه‌های جنگلی استان طعمه حریق شدند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان یادآور شد: این درحالیست که طی شش ماه نخست ‌سال گذشته 89 فقره آتش‌سوزی در این عرصه‌ها به وقوع پیوسته که منجر به خسارت به‌ هزار و 688 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان شده است.
بهاروند افزود: با این تفاسیر میزان آتش‌سوزی‌های عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان طی سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل حدود 79‌درصد کاهش داشته است. او این میزان کاهش آتش‌سوزی‌ها را ناشی از همکاری مردم و اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل دانست و بیان داشت: در راستای مقابله با آتش‌سوزی‌ها بیش از سه‌هزار و 400 ساعت کار در عرصه‌های جنگلی استان صورت گرفته و اقدام به ایجاد آتش بر با تراکتور شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌هایی با مردم بومی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها یادآور شد: سال‌های گذشته از ظرفیت پیمانکاران برای حریق جنگل‌ها استفاده می‌شد ولی امسال با استفاده از توان دهیاران و مردم گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد. وی عنوان کرد: همچنین درحالی شاهد کاهش 79‌درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان هستیم که این آتش‌سوزی‌ها در کشور روند افزایشی داشته است.

تأسیس آزمایشگاه سنجش آلودگی خاک در 5 استان کشور
مدیرکل دفتر پایش سازمان محیط‌زیست از ایجاد بخش آزمایشگاه خاک در 5 استان کشور خبر داد.  شینا انصاری، درخصوص آلودگی‌های خاک در کشور گفت:   بخش آزمایشگاه خاک نیز در پنج استان گیلان، فارس، آذربایجان شرقی، هرمزگان و البرز راه‌اندازی شده است تا خود استان‌ها بتوانند بسیاری از آزمایش‌ها را انجام دهند.  
او در رابطه با سلامت آب‌های زیرزمینی بیان کرد: درخصوص آب‌های زیرزمینی، دفتر آب و خاک سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی آن را انجام می‌دهد و اگر واحد صنعتی آلودگی خاصی ایجاد کند ما از خروجی‌های آن به منابع پذیرنده نمونه‌برداری می‌کنیم. قبل از این حدود 14 ایستگاه پایش آنلاین برای رودخانه‌های کل کشور داشتیم که امسال نیز 29 ایستگاه جدید تهیه کرده‌ایم که در 16 استان‌ کشور نصب خواهد شد. 


تعداد بازدید :  206