شماره ۳۹۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
پايان جشنواره مقاومت روي موج انتقاد

شهروند| شب اختتاميه جشنواره مقاومت روي موج انتقاد پيش رفت.
گویا ماجرا به گفته خبرگزاری مهر از آنجا آغاز شد که چندی پیش عباس کیارستمی در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا گفته بود:  «یک هفته قبل از این‌که این‌جا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته (اشاره به حاتمی‌کیا) فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای این‌که مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت.   «خانه دوست کجاست» یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌هایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. «خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان آورد بچه‌ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آنها فکر کرد که آنها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»  
اين صحبت‌هاي كيارستمي كه 6 ماه از آن مي‌گذرد، چند روزي بحث داغ رسانه‌هاي سينمايي شد تا اين كه بالاخره در شب اختتاميه جشنواره مقاومت واكنش‌هايي را از سوي ابراهيم حاتمي‌كيا در پي داشت.  
حاتـمی‌کیا كه براي دریافت جایزه بهترین کارگردانی از سیــزدهمیــن جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پشت تریبون رفته بود با انتقاد شدید از سخنان عباس کیارستمی كه البته در هیچ بخشی از سخنانش مستقیما نامی از او نمي برد، گفت: «عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند. من مصاحبه ایشان را چندبار نگاه کردم که ببینم آیا اشتباه می‌کنم یا خیر؛ البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتناست. استاد خودم آقای بهشتی، آن زمان مرا به جنوب فرستاد و ایشان را به شمال.   ایشان عزیزکرده بودند و هستند. ایشان همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های خارجی بالا برده‌اند و دستشان درد نکند اما آنچه اکنون رخ داده میزان را به دست بچه‌ها و کسانی می‌دهد که باید متوجه برخی از امور باشند».
کارگردان فیلم سینمایی «چ» گفت: « برادران و آنهایی که به قصد گفتن بعضی حرف‌ها به سینما آمده‌اید! الان استاد اعظم ما نگاهش به سینما و دوران دفاع مقدس این گونه است که می‌گوید.   از آقای رئیس‌جمهوری، آقای وزیر ارشاد، آقای ایوبی، آقای جعفری‌جلوه و تمام کسانی که دستی بر جریان سینما دارند انتظار دارم نظرشان را نسبت به این نگاه به صراحت بگویند»  حاتمي‌كيا در پایان سخنانش با تأکید بر لزوم موضع‌گیری مسئولان در برابر اظهارات عباس کیارستمی که نام او را به زبان نمی‌آورد، گفت: «معتقدم اگر مسئولان امر دراین‌باره به صراحت نظر ندهند، دارم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق وجود دارد. به خون همین شهدا دعا کنید کسانی که شهدا و خون آنها را نمی‌بینند رسوا شوند».  از سوي ديگر اين ماجرا واكنش رئيس سازمان سينمايي به اظهارات حاتمي‌كيا جالب توجه است. ايوبي قبل از آن‌که ابراهیم حاتمی‌کیا برای دریافت جایزه‌اش روی سن برود و این سخنان را مطرح کند، مراسم اختتامیه را ترک کرده بود.   
 ابراهيم حاتمي‌كيا درحالي خواستار اظهارات صريح مسئولان سينمايي در جشنواره فيلم مقاومت شد كه به سرعت پيامك‌هايي از سوي برخي خبرگزاري‌ها مبني بر واكنش حجت‌الله ايوبي به كيارستمي منتشر شد.  اين در حالي است كه در صحبت‌هايي كه از ايوبي روز گذشته منتشر شد او اعلام كرد كه برخي خبرگزاري‌ها صحبت‌هاي من را كه براي 6 ماه پيش بود تحريف و الان منتشر كردند. ايوبي سپس تصريح كرد: «از آن جایی که این صحبت‌ها برای شش ماه قبل است و انتشار آنها در هفته دفاع مقدس برای من جای سؤال دارد، بنابراین خواسته‌ام که متن کامل سخنرانی را برای من بیاورند تا پس از خواندن آن اظهارنظر کنم».
رئیس سازمان سینمایی گفت: تا آنجایی که بنده خبر دارم و با اهالی هنر و سینما در رشته‌های مختلف محشورم، دفاع مقدس خط قرمز همه است و من در همه اهالی سینما عشق به دفاع مقدس را در اوج می‌بینم. بنابراین در مورد خبرهایی که گاهی منتشر می‌شود چون من در صندلی پدری نشسته‌ام باید دقت بیشتر کنم و کامل و عین اخبار را ببینم و بررسی کنم. اما من به شما اطمینان می‌دهم سینمای ایران خودش را مدیون، وابسته و دلبسته دفاع مقدس می‌داند. 


تعداد بازدید :  97