شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
گرمای هوا تاسیسات مخفی جنگ سرد را هویدا کرد
پرده‌برداری از پایگاه هسته‌ای در عمق یخ‌های قطبی

شهروند| یک پایگاه هسته‌ای مخفی که در زمان جنگ سرد از سوی آمریکا ساخته شد تا برای پرتاب موشک به سمت مسکو استفاده شود، بر اثر گرمایش زمین و آب شدن یخ‌ها آشکار شد.
داستان قدیمی جنگ سرد میان اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا  این روزها بار دیگر وارد سر تیتر خبرها شده است. یک پایگاه هسته‌ای مخفی و متروک بر اثر آب شدن یخ‌های گرینلند (ناحیه خودگردانی از دانمارک در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی) سر از برف و یخ بیرون آورده است. به گزارش گاردین، این پایگاه پروژه‌ای است که در سال 1960 از سوی سران آمریکا پیگیری شد تا برای راه‌اندازی تاسیسات بزرگ در زیر دریا مورد آزمایش استفاده قرار بگیرد. دولت آمریکا یک نقشه سری برای ساخت شبکه وسیعی از تونل‌ها در بیرون از پایگاه طرح‌ریزی کرده بود تا 600 موشک بالستیک هسته‌ای را که قادر به حمله به مسکو هستند، در زمان خطر به سوی شوروی پرتاب کند. این محل علاوه بر پایگاه هسته‌ای، شامل کمپی می‌شد که 8 متر زیر زمین قرار داشت و دارای آزمایشگاه، فروشگاه، بیمارستان، سینما، کلیسای کوچک و محل اقامت بود.
پایگاه زیرزمینی یا محل انباشت زباله‌های اتمی
درهای این کمپ که به «شهر زیر یخ» هم شناخته می‌شد در آن زمان به روی 200 سرباز باز شد، با این حال مهندسان متوجه شدند که این پروژه کارکرد ندارد چراکه حرکت دائمی یخ‌ها و تغییر شکل آنها باعث ناپایداری و حتی فرو رفتن تونل‌ها می‌شود. از این پایگاه تا سال 1964 به طور متناوب استفاده می‌شد اما 3 سال بعد رها شد و بعد از آن براساس این فرض که پایگاه توسط یخ‌ها پنهان نگه داشته می‌شود به محلی برای دفن زباله‌های رادیواکتیو و... تبدیل شد. به گزارش ایندیپندنت، گرمای هوا، این فرض را بر هم زد و همزمان کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر کوه‌های یخ در اطراف پایگاه هسته‌ای شروع به ذوب شدن کنند، باید انتظار داشت که زباله‌های سمی به دریا راه یابند. این پایگاه که شامل 3 کیلومتر شبکه تونلی در زیر کلاهکی از یخی است به محل نختسین ژنراتور هسته‌ای جهان تبدیل شد و این درحالی است که دولت دانمارک به عنوان مالک گرینلند، اطلاعی از اهداف واقعی این تاسیسات یعنی پرتاب موشک‌های هسته‌ای از طریق تونل‌ها به اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای متحد آن نداشت.
نشت مواد سرطان‌زا در صورت آب شدن یخ‌ها
پس از آن که گرمای هوا، پرده از راز این پایگاه برداشت، محققان شروع به تحقیق بر روی تاثیر وجود این پایگاه بر محیط زیست کردند. آنها براین باورند چندین تن از موادی که می‌توانند باعث ایجاد سرطان در انسان ‌شود، با ذوب شدن یخ‌ها، می‌توانند در آب‌های اطراف تاسیسات هسته‌ای منتشر شوند. هرچند این زباله‌ها در زیر یخ‌هایی به ضخامت 35 متر دفن شده‌اند، مجله «تحقیات ژئوفیزیک» در گزارش اخیر خود نشان داده است که گرمای هوا می‌تواند باعث شود این یخ‌ها طی 75 سال ذوب شوند. این مطالعه مدعی است که زباله‌های مخفی به عنوان یک مشکل چندملیتی و چند نسلی می‌توانند منبع تنش میان آمریکا، گرینلند و دانمارک شوند.
وزیر امورخارجه گرینلند در این خصوص اظهار نظر کرده و ضمن ابراز نگرانی برای آینده این کمپ بر این نکته نیز پای فشرده است که آن‌ها مصمم به مسئولیت‌پذیری برای حل موضوع هستند. همچنین وزیر امورخارجه دانمارک تاکید کرده که برای بررسی مشکل با مسئولان گرینلند در تماس نزدیک خواهند بود. در مقابل پنتاگون در پاسخ به سوالات مطرح شده در مورد وضعیت این پایگاه تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده است که دولت آمریکا با دولت دانمارک و مقامات گرینلند برای حل و فصل مشکلات مربوط به امنیت مشترک این منطقه همکاری می‌کند.


تعداد بازدید :  197