شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
انتقاد از تأخیر دولت در ارایه لایحه حمایت از محیط‌بانان

تیرماه ‌سال ‌جاری بود که در کمتر از 48 ساعت سه نفر از محیط‌بانان کشور هنگام انجام وظیفه برای دفاع از سرمایه‌های ژنتیکی و ملی کشور مظلومانه به دست شکارچیان متخلف به شهادت رسیدند. اتفاقي تلخ كه سبب شد توجه‌ها به نقص قوانين درباره محيط‌بانان جلب شود و انتظار براي سروسامان دادن به لايحه حمايت از محيط‌بانان امري اجتناب‌ناپذير بود، اما خبري از ارسال اين لايحه از سوي دولت به بهارستان نيست. نمایندگان مردم با انتقاد از تأخیر دولت در ارایه لایحه حمایت از محیط‌بانان، بر لزوم بررسی و ارایه هرچه سریع‌تر این لایحه به مجلس تأکید کردند. لایحه‌ای که طبق اظهارات نمایندگان باید در آن موضوعاتی مانند افزایش حقوق و مزایا، معاضدت‌های قضائی و نحوه دفاع، برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور، وضع بازنشستگی و حمایت کافی در محاکم قضائی و همچنین افزایش تعداد آنها مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا نمایندگان از وجود تنها 2700 محیط‌بان در کشور سخن گفته‌اند که هر محیط‌بان حفاظت از 5‌هزار هکتار از منابع طبیعی را برعهده دارد، درحالی‌که سرانه محیط‌بانی در دنیا حدود 100 هکتار است، موضوعی که باعث شده بروز تخلفات و تعدی به محیط‌بانان از سوی شکارچیان غیرمجاز افزایش یابد.
علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر لایحه حمایت از محیط‌بانان و ارایه آن به مجلس شد و افزود: متاسفانه حدود دوماه است همچنان چشم‌انتظار ارایه این لایحه به مجلس از سوی دولت هستیم؛ انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر این لایحه را آماده و به مجلس ارایه کند تا بیش از این شرمنده محیط‌بانان سختکوش و زحمتکش نباشیم. نماینده مردم بهشهر، گلوگاه و نکا در مجلس شورای اسلامی با بیان وجود 2‌هزار و 700 محیط‌بان در کشور گفت: متاسفانه این تعداد اندک از 15‌میلیون هکتار عرصه‌ طبیعی کشور محافظت می‌کنند، یعنی هر محیط‌بان حفاظت از حدود 5‌هزار هکتار از منابع طبیعی کشور را برعهده دارد، درحالی‌که سرانه محیط‌بانی در دنیا حدود 100 هکتار است. وی کمبود محیط‌بان را عمده علت تعرض شکارچیان غیرمجاز به عرصه‌های طبیعی و محیط‌بانان دانست و یادآور شد: متاسفانه تعداد اندک محیط‌بانان باعث شده این قشر در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز به شهادت برسند و مورد تعدی قرار گیرند. در کنار این، کمبود تجهیزات هم مزید بر علت شده، به‌گونه‌ای که با کمترین تجهیزات درحال دفاع و حفاظت از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور هستند.
لزوم تشکیل وزارت محیط‌ زیست
جبار کوچکی‌نژاد، نایب‌رئیس فراکسیون محیط ‌زیست و توسعه پایدار مجلس نيز با تأکید بر این‌که حمایت‌های اقتصادی و قانونی از محیط‌بانان کافی نیست، یادآور شد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست باید در راستای رفع مشکلات حوزه حیات وحش و محیط‌ زیست کشور گام برداشته و در لایحه حمایت از محیط‌بانان، به مشکلات محیط‌بانان توجه جدی داشته باشد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل وزارت محیط‌ زیست تأکید کرد و افزود: با تشکیل وزارت محیط‌ زیست، نظارت و توجه مجلس و دولت به این حوزه شکل بهتری به خود گرفته و علاوه بر رفع مشکلات محیط‌بانان می‌توان مشکلات زیست‌محیطی کشور را هم به‌درستی مدیریت کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از کمبود محیط‌بان در کشور، بر لزوم توجه به افزایش اقتدار، اختیارات و همچنین افزایش محیط‌بانان در لایحه حمایت از محیط‌بانان تأکید کرد و گفت: باید همان‌طور که نیروی نظامی و انتظامی کشور با اقتدار لازم در مقابله با اشرار از سلاح خود استفاده می‌کنند، محیط‌بانان هم بتوانند در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز و متعدیان به محیط‌ زیست از سلاح خود استفاده کنند و تا زمانی که محیط‌بانان اقتدار و اختیارات لازم برای استفاده از سلاح خود را نداشته باشند همچنان باید شاهد شهادت آنها و همچنین کشتار حیات وحش کشور از سوی شکارچیان غیرمجاز باشیم. وی بر لزوم توجه جدی به معاضدت‌های قضائی محیط‌بانان در لایه حمایت از محیط‌بانان تأکید کرد و افزود: متاسفانه حمایت و دفاع کافی از محیط‌بانانی که تمامی عمر و زندگی خود را در راستای حفاظت از حیات وحش و عرصه‌های طبیعی کشور صرف کرده و جان آنها به‌طور مداوم از سوی شکارچیان غیرمجاز و متعدیان به محیط ‌زیست در معرض خطر قرار دارد، در محاکم قضائی صورت نگرفته و در صورت ضرب و جرح از سوی شکارچیان غیرمجاز روند پیگیری پرونده آنها به کُندی انجام می‌شود، درحالی‌که اگر یک نیروی نظامی مورد تعدی قرار بگیرد تمامی دستگاه‌های نظامی برای حمایت از وی بسیج می‌شوند.
امنیت جانی و شغلی محیط‌بانان
در لایحه حمایت از محیط‌بانان دیده شود
علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم نيز با بیان این‌که به‌طور حتم لایحه حمایت از محیط‌بانان در دستور کار دولت قرار دارد، اما تقاضای فوریت برای بررسی آن صورت نگرفته است، یادآور شد: هرچند نمی‌توان گفت دو ماه زمان زیادی برای بررسی این لایحه است، اما بهتر است دولت هر چه سریع‌تر این لایحه را بررسی، تنظیم و به مجلس ارایه کند، زیرا محیط‌بانان زحمتکش با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حقوقی زیادی روبه‌رو هستند که رفع این مشکلات مستلزم تصویب هر چه سریع‌تر این لایحه است؛ البته این لایحه را در کمیسیون کشاورزی پیگیری می‌کنیم. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که موضوع امنیت جانی و شغلی محیط‌بانان ازجمله مواردی است که در لایحه حمایت از محیط‌بانان باید به صورت جدی به آن توجه کرد، گفت: هر چند این افراد به ظاهر ضابط قضائی هستند، اما پشتوانه قانونی برای انجام وظایف خود ندارند. اکبری ادامه داد: کم نیستند محیط‌بانانی که برای حفاظت از حیات وحش و منابع طبیعی کشور در مقابله با شکارچیان غیرمجاز مجبور به استفاده از سلاح خود شدند، به‌طوری که برخی از آنها بعد از درگیر شدن با شکارچیان متخلف و غیرمجاز درحال حاضر در زندان به سر می‌برند و حکم اعدام آنها نیز صادر شده است. از این‌رو، لازم است این افراد ضابط قضائی محسوب شوند تا بتوانند در مقابله و مواجهه با شکارچیان غیرمجاز از جان خود دفاع کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم با یاد از 119 شهید محیط‌بان کشور افزود: برای حفاظت بهتر از حیات وحش و منابع طبیعی کشور باید حمایت‌ها از محیط‌بانان کشور افزایش یابد.


تعداد بازدید :  195