شماره ۳۸۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
سخنگوی کاترین اشتون خبر داد:
تمرکز مذاکرات بر ظرفیت غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها

سخنگوی کاترین اشتون، نماینده‌ گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران ضمن اعلام این‌که مذاکرات هسته‌ای بیشتر روی ظرفیت غنی‌سازی ایران و چگونگی لغو تحریم‌ها متمرکز است، گفت:  پیشرفت در مذاکرات هفته‌ جاری نقش کلیدی در دستیابی به توافق نهایی دارد. مایکل مان روز چهارشنبه در صفحه‌ توییتر خود نوشت: مذاکرات با ایران در تمام سطوح ادامه دارد. پیشرفت در مذاکرات هفته‌ جاری در رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر نقشی کلیدی دارد. مان افزود: مذاکرات با ایران با هدف دستیابی به پیشرفت درباره‌ مسائل اصلی جهت حصول یک توافق جامع ادامه دارد.
 ظرفیت غنی‌سازی ایران و موضوع چگونگی لغو تحریم‌های ایران ازجمله مهم‌ترین موارد اختلافی میان ایران و گروه 1+5 است. در این میان البته به نظر می‌رسد که طرف اصلی اختلاف ایران و آمریکا باشد. چه این‌که آمریکایی‌ها بیشترین حساسیت را درخصوص ظرفیت غنی‌سازی ایران دارند و دولت آمریکاست که بیشترین حجم تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده است.  
تا پیش از این سخن از این بود که این امکان وجود دارد که مذاکرات هسته‌ای ایران در سطح وزیران خارجه نیز برگزار شود که روز گذشته خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه به‌نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که هنوز مقدمات لازم برای نشست وزرای ایران و 1+5 فراهم نشده است. این منبع آگاه افزود: هنوز تصمیمی دراین‌باره گرفته نشده است اما رایزنی‌ها با جدیت تمام درحال ادامه است و دیدارهای دوجانبه زیادی به علاوه نشست‌های کارشناسی برگزار شده است.  
از سوی دیگر ویتالی چورکین نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل در مورد حل‌وفصل نهایی مسأله هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرد.  چورکین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه24 با بیان این‌که مذاکرات هسته‌ای ایران با موفقیت پیش می‌رود، گفت:  روسیه حداکثر تلاش‌ها را برای موفقیت و پیشرفت این مذاکرات کرده است. وی افزود: آمریکا هم مانند روسیه علاقه‌مند به حل مسأله هسته‌ای ایران است و برای نیل به این هدف تلاش می‌کند.  نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل، موضوع پرونده هسته‌ای ایران را یکی از عرصه‌های مهم همکاری مسکو و واشنگتن عنوان کرد و با اشاره به تنش‌های موجود میان این دو کشور برای حل آن و برقراری مجدد همکاری‌ها ابراز امیدواری کرد.


تعداد بازدید :  101